آفتاب

کری در روسیه برای یافتن راه حلی درباره روند صلح سوریه

کری در روسیه برای یافتن راه حلی درباره روند صلح سوریه

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (سه شنبه) وارد مسکو شد تا با رییس جمهوری روسیه درباره نقش رییس جمهوری سوریه در هرگونه گذار سیاسی در این کشور و حضور مخالفان سوری در مذاکرات صلح به گفت‌وگو بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است زمینه را برای برگزاری سومین دور مذاکرات رهبران کشورهای قدرتمند جهان درباره سوریه در حالی آماده کند که این مساله مطرح شده آیا این نشست که قرار است در نیویورک در روز جمعه برگزار شود طبق برنامه انجام می‌پذیرد یا خیر.

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد،‌ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در تماسی تلفنی خواستار شروط لازم پیش از برگزاری این نشست شد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت، هیچ پیش شرطی برای برگزاری این نشست وجود ندارد.

یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا پیش از ورود کری به مسکو گفت، وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی‌ها درباره تداوم کمپین بمباران مواضع نیروهای مخالف اسد بجای حمله به مواضع داعش را در دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه بیان خواهد کرد؛ رویکردی که احتمالا باعث عصبانیت مسکو خواهد شد.

پیش از این مذاکرات، وزارت امور خارجه روسیه مراتب شکایت خود را از واشنگتن درباره این که آمریکا آماده همکاری کامل برای مقابله با داعش نیست، ابراز داشت و اعلام کرد، دولت آمریکا باید سیاست جداسازی تروریست‌ها به خوب و بد را مجددا بررسی کند.

دیدار میان وزیر امور خارجه آمریکا با پوتین در پی نشستی در ریاض،‌ عربستان صورت می‌گیرد که در آن دو طرف توافق کردند تا گروهای اپوزیسیون را برای مذاکراه با دولت دمشق در مذاکرات صلح سوریه بگنجانند.

درهمین حال، یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما هنوز نمی‌خواهیم درباره اسد به مذاکره بپردازیم بلکه قرار است درباره جزئیات دولت انتقالی در سوریه به گفت‌وگو بنشینیم و اختلافات را با مسکو در این باره کمتر کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین قرار است در این دیدار با پوتین به مساله اهمیت تحقق توافق صلح مینسک درباره اوکراین و برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه در شرق این کشور بپردازد.

انتهای پیام
کد N1066487

وبگردی