آفتاب
سیدرضا تقوی:

آستانه تحمل آمرین به معروف و ناهیان از منکر بالا رود

آستانه تحمل آمرین به معروف و ناهیان از منکر بالا رود

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با تاکید بر این‌که «باید آستانه تحمل آمرین به معروف و ناهیان از منکر بالا برده شود» گفت: این مساله در آموزش‌ها لحاظ شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با تاکید بر این‌که «باید آستانه تحمل آمرین به معروف و ناهیان از منکر بالا برده شود» گفت: این مساله در آموزش‌ها لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی حجت‌الاسلام سید رضا تقوی در جلسه تشریح قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که با حضور اعضای ستاد امر به معروف و نهی برگزار شد، بسترسازی توسط حاکمیت در حوزه اشاعه امر به معروف و نهی از منکر را امری لازم و ضروری دانست و گفت: ما نمی‌توانیم مردم را مجبور به کاری کنیم یا برای مثال آنها را به اصرار مسجد ببریم، اما باید با بسترسازی به ترویج این ارزش و فرهنگ‌سازی در این رابطه کمک کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان این‌که «استان مرکزی سابقه فرهنگی غنی دارد که در ترویج فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر می‌توان از آن بهره گرفت» گفت: در مبارزه با تهاجم فرهنگی نیز از این پتانسیل می‌توان استفاده کرد و جوانان این استان را از خطرات و تبعات احتمالی این تهاجم محفوظ داشت.

وی با بیان این‌که «پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر مشکلاتی دارد که باید مرتفع شود» افزود: متاسفانه بسیاری از مردم در قبال ترویج یک منکر در جامعه بی‌توجه هستند و چه بسا که همین مردم نماز و روزه را بسیار مهم می‌دانند، رفع چنین نقصانی نیازمند آگاهی‌بخشی است.

وی ادامه داد: برخی مواقع حتی مردم متدین نیز از کنار یک منکر می‌گذرند بدون اینکه برایشان مهم باشد، این موضوع باید در ستاد امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفته و علت‌یابی شود.

تقوی با این توضیح که ترویج این امور در جامعه امری زمان‌بر است و به برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی نیاز دارد، افزود: پرداختن به مراسم‌ معنوی به‌خصوص در ماه‌هایی مانند محرم و صفر و رمضان می‌تواند در حوزه ارتقای فرهنگ عمومی تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر این‌که «باید آستانه تحمل آمرین به معروف و ناهیان از منکر بالا برده شود و نیاز است این مساله در آموزش‌ها لحاظ شود» در رابطه با اظهار نظر برخی از افراد که فضای عمومی را مانند فضای خصوصی می‌بینند، افزود: ما با فضای خصوصی به اندازه‌ای که به مردم و جامعه آسیب وارد نشود کاری نداریم، اما فضای عمومی متعلق به همه است و سلامت این فضا حق همه آحاد جامعه است.

تقوی امر به معروف و نهی از منکر را تنها محدود به پوشش ندانست و افزود: به عنوان نمونه امر به معروف و نهی از منکر در معماری، تبلیغات شهری و شهرسازی نیز باید رعایت شود.

وی ادامه داد: این امر باید به گونه‌ای در شهرها اجرا شود که چهره ساختمان‌ها و فضای شهر اسلامی باشد و مردم به زحمت نیفتند و از زندگی در شهرها آرامش به دست آورند، نه اغتشاش ذهنی که البته تحقق این مهم نیز نیازمند برنامه‌ریزی است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور به منکراتی که مردم از آن آگاه نیستند نیز اشاره و بیان کرد: دستگاه‌هایی که فساد در آنها شکل می‌گیرد و جامعه را آلوده می‌کند نیز باید اصلاح شوند.

تقوی در رابطه با رسوم اقوام مختلف ایرانی نیز تصریح کرد: برخی اقوام پوشش‌های خاصی دارند که به عنوان نمونه با فرامین دین اسلام هماهنگی لازم را ندارند، بر این اساس در رابطه با این اقوام نیز در راستای تطبیق پوشش با آنچه مدنظر اسلام است باید آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی به‌کارگیری روش مناسب را در ترویج یک فرهنگ اصلی اساسی دانست و افزود: روش‌های به کار گرفته شده نباید به گونه‌ای باشند که اصل فرهنگ و ارزش زیر سوال برده شود و تاثیر سوء بر جامعه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند به زندگی سالم مردم کمک کند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی بیان کرد: با تأسی از قرآن کریم می‌توانیم این امر را به نحوی مطلوب در جامعه نشر دهیم چراکه کمک گرفتن از قرآن به نتایج بهتر و مطلوب‌تر ختم می‌شود.

وی افزود: در راستای اصلاح نواقص جامعه و ترویج معروف همه باید مسئولانه گام برداریم و این امر را به خوبی اجرا کنیم تا همه از نتایج مطلوب آن بهره‌مند شویم.

انتهای پیام

کد N1065924

وبگردی