آفتاب

رئیس جمهور قزاقستان راه حل بحران مسکو - آنکارا را مذاکره دانست

رئیس جمهور قزاقستان راه حل بحران مسکو - آنکارا را مذاکره دانست

رئیس جمهور قزاقستان در اظهاراتی درباره تنش‌ها بین مسکو و آنکارا تاکید کرد، بهترین راه برای کاهش تنش‌ها بین روسیه و ترکیه مذاکره است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، نور سلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان در مصاحبه با تلویزیون ملی این کشور در این باره گفت: بهترین راه حل، آغاز مذاکره و دستیابی به اتفاق نظر است. به اعتقاد من این راه حل نه تنها به نفع هر دو کشور بلکه به نفع قزاقستان نیز هست.

نظربایف در ادامه اظهاراتش به آسیب‌های احتمالی اشاره کرد که روابط تیره و تار مسکو - آنکارا به قزاقستان وارد خواهد کرد: ما نگران این موضوع هستیم. روسیه نزدیک‌ترین همسایه و متحد است. ما همچنین عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد، کشورش "روابط خوبی" با ترکیه داشته است و این تقابل فعلی "برای هیچ کس، نه روسیه، نه ترکیه" سودمند نیست.

بحران در روابط مسکو و آنکارا از 24 نوامبر و در پی حمله ترکیه به جنگنده روسی آغاز شد. در پی سرنگونی سوخو 24 روسی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به ترکیه نسبت به "پیامدهای بسیار جدی" حمله به جنگنده روسی هشدار داد.

28 نوامبر رئیس جمهور روسیه با امضای سندی تضمین امنیت ملی روسیه حمایت از روس‌ها در برابر اقدامات غیرقانونی و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه را اعلام کرد.

براساس این سند، ترکیه‌ای‌ها از یکم ژانویه 2016 برای ورود به روسیه باید ویزا تهیه کرده و پروازهای چارتر بین دو کشور ممنوع می‌شود.

علاوه بر این دولت روسیه واردات تعدادی از تولیدات غذایی از ترکیه را لغو و فروش بسته‌های مسافرتی به ترک‌ها را ممنوع کرده است.

انتهای پیام

کد N1065725

وبگردی