آفتاب
گزارش خبری مهر؛

برف زندگی روزمره در آذربایجان غربی را مختل کرد/جاده ها باز است

برف زندگی روزمره در آذربایجان غربی را مختل کرد/جاده ها باز است

ارومیه – بارش سنگین برف به همراه کولاک از نخستین ساعات بامداد امروز دوشنبه در ارومیه روند زندگی روزمره در استان را مختل کرده و بسیاری از مدارس استان تعطیل شده اند.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: هم اکنون با وجود استمرار بارش برف تلاش برای امداد رسانی به مردم در تمامی جاده ها و محورهای استان ادامه دارد و همه عوامل امدادرسانی مدیریت بحران در آماده باش کامل قرار دارند.

در زمان حاضر تردد در جاده های منتهی به شهرستان های ارومیه، مهاباد، خوی، سلماس، پیرانشهر، سردشت، اشنویه، بوکان، میاندوآب، شاهین دژ، تکاب، نقده و گردنه قوشچی و محور راژان در شهرستان ارومیه به سختی انجام می شود.

بارش برف همراه کولاک به دلیل برودت هوا و یخبندان موجب غافلگیری مردم شده و تمامی مدارس سری صبح و بعد از ظهر ۹ شهرستان استان تعطیل شده اند برخی از دانشگاه های استان نیز به دلیل برودت هوا فعالیت های آموزشی خود را تعطیل کرده اند.

تردد تمامی جاده ها و محورهای اصلی آذربایجان غربی ادامه دارد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در خصوص روند امداد رسانی و شرایط جوی استان به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون بارش برف در بیشتر شهرهای استان ادامه دارد و این امر روند زندگی عادی مردم را دچار اختلال کرده است.

امیر عباس جعفری با بیان اینکه مدیریت بحران استان آمادگی کامل برای امداد رسانی و مدیریت شرایط نامساعد جوی را دارد و جلسات این ستاد به طور منظم برگزار می شود افزود:  با تلاش راهداران مستقر در جاده های بین شهری استان، از شب گذشته تاکنون با برفروبی مداوم انجام می شود.

وی با هشدار به مردم جهت پرهیز از سفرهای غیرضروری از رانندگان عبوری از جاده های روستایی و بین شهری آذربایجان غربی خواست تا خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی و سوخت کافی مجهر کنند.

جعفری ادامه داد: بر اساس آخرین آمار طی ۲۴ ساعت گذشته میزان بارش برف در ارومیه ۱۴، اشنویه ۱۵.۵، سردشت ۹.۱، بوکان ۴.۶، انزل ۱۴.۵، مهاباد ۵.۱، خوی ۳.۱، نقده ۱۵.۹ و سلماس ۱۰.۲ میلیمتر اعلام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران بارش برف در شهرهای استان را نیز ارومیه ۲۰، سردشت ۹، اشنویه ۲۰، بوکان ۷، شاهین دژ ۳، پیرانشهر ۳۰، مهاباد ۱۲، میاندوآب ۵، نقده ۱۸، انزل ۱۴ و سلماس ۱۵ سانتیمتر اعلام کرد.

تلاش برای بازگشایی محورهای روستایی ادامه دارد

مدیر راهداری راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز از تلاش برای جلوگیری از مسدود شدن راه‌های اصلی این استان خبر داد و گفت: هم اکنون نیروهای امدادی مشغول بازگشایی محورهای روستایی هستند.

ارسلان شکری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هم اکنون شاهد بارش برف در محورهای شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، خوی، سلماس، پیرانشهر، سردشت، اشنویه، بوکان، میاندوآب، شاهین‌دژ، تکاب، نقده، گردنه قوشچی و محورهای راژان و سرو هستیم افزود: با توجه به بارش سنگین برف در محورهای استان حتما باید خودروها به زنجیر چرخ تجهیز شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از محورهای روستایی شهرهای مختلف استان نیز مسدود شده‌ ‌است اظهار داشت: تلاش برای بازگشایی محورهای روستایی شهرهای مختلف استان ادامه دارد.

شکری با بیان اینکه هم اکنون تردد در محورهای استان با داشتن زنجیر چرخ امکان‌پذیر است ادامه داد: از رانندگان درخواست می‌شود در صورت عدم ضرورت، وارد جاده‌های استان آذربایجان غربی نشوند.

تلاش ۶۷گروه راهداری برای بازگشایی جاده های آذربایجان غربی

 مدیركل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: ۶۷ گروه راهداری برای برفروبی، نمك پاشی و تیغ زنی در جاده های اصلی آذربایجان غربی از نیمه شب گذشته به دنبال بارش برف سنگین و كولاك شدید فعالیت می كنند.

داریوش نصر در گفتگو با خبرنگار مهر  در خصوص آخرین وضعیت جاده های استان اظهار داشت: گروه های راهداری از نیمه شب گذشته در پی بارش برف و كولاك شدید مشغول برفروبی، نمك پاشی و تیغ زنی هستند.

وی با اعلام اینكه در حال حاضر تردد در جاده های اصلی جریان دارد، افزود: عبور و مرور وسایط نقلیه در گردنه ها تنها با زنجیرچرخ امكان پذیر است.

نصر با تاكید براینكه در اجرای عملیات راهداری زمستانی اولویت با بازگشایی به موقع راههای اصلی و فرعی و سپس راههای روستایی است، ادامه داد: عملیات برفروبی، نمك پاشی و تیغ زنی به شكل متناوب و در چندین نوبت در جاده های شهرستان های ارومیه؛ اشنویه، تكاب، سردشت، مهاباد، خوی، سلماس، ماكو و چالدران انجام شده است.

مدیركل راه و شهرسازی استان با بیان اینكه اداره كل راه و شهرسازی استان با ۷۰۰ پرسنل آماده خدمات رسانی مطلوب به مسافران است، تصریح كرد: هموطنان عزیز به منظور ارتقای سلامت سفرها از مسافرت های غیرضروری خودداری كنند.

نصر یادآور شد: مركز مدیریت راههای اداره كل راه و شهرسازی استان با تلفن گویای ۱۴۱ آماده پاسخگویی شبانه روزی به مردم بوده و پیامهای هشداری و آخرین وضعیت جاده های استان از این مركز اعلام می شود.

۴۰۰ نفر عوامل پلیس راه در محورهای آذربایجان غربی مستقر هستند

فرمانده پلیس راه آذربایجان غربی نیز در خصوص آخرین وضعیت جاده های استان به خبرنگار مهر گفت: همه جاده ها و گردنه های استان باز است ولی تردد در آنها فقط با زنجیرچرخ جریان دارد.

سرهنگ عباس فرمانی با بیان اینکه بارش سنگین برف همواره زمینه ساز بروز خطر و تصادف در جاده ها بوده  است عنوان کرد:توجه رانندگان در این وضعیت آب و هوایی باید بسیار بیشتر از وضعیت عادی باشد.

وی ادامه داد: به همت دستگاه های مرتبط، همه راه های آذربایجان غربی باز است ولی استفاده از زنجیر چرخ و حرکت با سرعت مطمئنه و بدون عجله یکی از اصولی است که نباید رانندگان از آن غافل باشند.

فرمانده پلیس راه آذربایجان غربی ادامه داد: پلیس با افزون بر ۴۰۰ نفر در جاده های استان مستقر شده و در راستای کمک به رانندگان تمام توان خود را به کار می گیرد.

سرهنگ فرمانی با بیان اینکه علاوه بر زنجیرچرخ، به همراه داشتن ابزار گرماساز از جمله پتو در خودروها در این فصل بسیار ضروری است افزود: شهروندان از انجام سفرهای غیر ضروری در این وضعیت خودداری کرده و در صورت لزوم با وسایل نقلیه عمومی سفرکنند.

کد N1065704

وبگردی