آفتاب

محاکمه مدافع سرشناس حقوق‌بشر چین به دلیل انتقاد از حزب حاکم

محاکمه مدافع سرشناس حقوق‌بشر چین به دلیل انتقاد از حزب حاکم

وکیل مدافع سرشناس حقوق بشر در چین به خاطر نوشتن یادداشت‌های انتقادی از حزب کمونیست حاکم در رسانه‌های اجتماعی به دردسرسازی متهم و امروز (دوشنبه) محاکمه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس مانع ورود خبرنگاران به جلسه رسیدگی به اتهامات پو ژیکیانگ، وکیل مدافع حقوق بشر چین در دادگاه محلی خلق پکن شد. گروه‌های حقوق بشری بین المللی از این اقدام چین به عنوان آزار و اذیت سیاسی مخالفان انتقاد کردند.

پو ژیکیانگ در دفاع از آزادی بیان فعالیت می‌کند و از "ای ویوی"، هنرمند مخالف در پرونده فرار مالیاتی دفاع می‌کرد؛ پرونده‌ای که به گفته طرفداران ای ویوی با انگیزه سیاسی تشکیل شده است.

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین از سال 2013 میلادی که زمام امورکشور را به دست گرفته، فعالان مدنی، وکلای مدافع حقوق بشر و آزادی بیان آنلاین را با هدف از بین بردن تهدیدهای بالقوه نسبت به قدرت حزب کمونیست سرکوب کرده است.

این وکیل مدافع در مه 2014 میلادی پس از شرکت در نشستی برای مذاکره درباره بزرگداشت بیست و پنجمین سالروز قتل عام میدان "یتانانمن" بازداشت شد آن هم در زمانی که مقامات دائما در تلاشند تا بر هرگونه برگزاری بزرگداشت عمومی در خصوص این رویداد سرپوش بگذارند. در جریان قتل عام میدان تیانانمن صدها و شاید هزاران معترض کشته شدند و این موضوع در چین همچنان یک تابو محسوب می‌شود.

اتهامات وارد شده به پو ژیکیانگ مربوط به یادداشت‌هایش در رسانه‌های اجتماعی است که سیاست‌های حزب حاکم در رابطه با اقلیت‌های قومی اویغور و تبت در مناطق سینک یانگ و تبت را زیر سوال برده و اشخاص سیاسی را به سخره گرفته است.

گروه‌های حقوق بشر گفتند، پو ژیکیانگ با هشت سال حبس مواجه خواهد شد.

پاتریک پون، محقق چینی در عفو بین الملل محاکمه پو ژیکیانگ را آزار و اذیت‌ سیاسی توصیف کرده و گفته است: او تنها برای اینکه در راستای دفاع از حقوق بشر مقابل دولت پکن ایستاده، تنبیه می‌شود.

عفو بین الملل می‌گوید: در محاکمه این وکیل مدافع بی‌نظمی‌های مکرر اداری وجود داشته از جمله بازداشت طولانی مدت پیش از محاکمه، عدم ارائه مراقبت‌های پزشکی مناسب و امتناع دادستان‌ها در ارائه اسناد و مدارک علیه پوژیکیانگ به وکلای دفاع وی.

انتهای پیام

کد N1065549

وبگردی