آفتاب

رونمایی از جدیدترین دستاوردهای علمی محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

رونمایی از جدیدترین دستاوردهای علمی محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

همزمان با آغاز به کار نمایشگاه پژوهش و فناوری کشور به مناسبت هفته پژوهش در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران، غرفه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با رونمایی از بروزترین و کاربردی‌ترین دستاوردهای علمی و پژوهشی محققان این دانشگاه برپا شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، در غرفه این واحد دانشگاهی جدیدترین دستاوردهای علمی پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نظیر هواپیمای بدون سرنشین طرلان، خودروی Pioneer، ربات دستیار پزشک با ادغام ربات چند ضلعی و بازوهای مکاترونیکی، دستگاه محاسبه‌گر احتمال ابتلا به بیماری دیابت، سیستم کنترل گاز SO2 و تولید ماده صنعتی Na2So3، دستگاه برس پلاسمایی، دستگاه لرزه‌سنج اقیانوس OBS، سیستم مکانیزه در بازکن بوسیله صفحه کلید، دستگاه کمک آموزشی نگهدارنده سلاح‌های ورزشی تیراندازی و پکیج تصفیه فاضلاب در معرض دید عموم قرار گرفت.

از دیگر دستاوردهایی که در این دوره از نمایشگاه هفته پژوهش معرفی شد، می‌توان به طراحی نمایش گراف سیگنال ECG روی موبایل با سیستم عامل اندروید به صورت زمان حقیقی، طراحی کنترل هر دستگاه الکتریکی به وسیله SMS و گرفتن فیدبک از سنسورهای دستگاه از راه دور و طراحی نمایش گراف سیگنال PPG روی موبایل با سیستم عامل اندروید به صورت زمان حقیقی، اورژانس همراه، ضربان قلب بیمار روی موبایل پزشک معالج، ضربان‌شمار قلب و ارسال آن به تلفن همراه پزشک اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، هواپیمای بدون سرنشین طرلان با هدف اجرای ماموریت تعریف شده در خصوص پرواز و فیلمبرداری از سطح زمین و ثبت و ارسال اطلاعات بصورت زنده به ایستگاه زمینی طراحی و ساخته شده است. همچنین از دستگاه برس پلاسمایی می‌توان برای استریلیزه کردن موادغذایی، استریلیزه کردن وسایل پزشکی، استریلیزه کردن سطوح حساس به دما، ترمیم زخم و جلوگیری از ایجاد عفونت در زخم‌های بیمارستانی استفاده کرد.

همچنین، OBS دستگاهی است که در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها قرارمی‌گیرد و لرزش‌ها و جابجایی صفحات زیر اقیانوس را به دقت اندازه گیری می‌کند. در ضربان‌شمار قلب و ارسال آن به تلفن همراه پزشک، با قرار دادن انگشت روی سنسور تعبیه شده در این سیستم می‌توان تعداد ضربان قلب را مشاهده کرد که در صورت غیر طبیعی بودن بصورت پیامک به پزشک مربوطه اطلاع رسانی می‌شود.

دستگاه کمک آموزشی نگهدارنده سلاح‌های ورزشی تیراندازی برای کمک به آموزش‌های علمی و عملی تکنیک‌های تیراندازی ورزشی، جلوگیری از بروز آسیب دیدگی درحین آموزش در سنین نونهالی و نوجوانی، پایین آوردن سن شروع به ورزش تیراندازی، قابل استفاده برای سالمندان، از بین بردن موانع سنی و جسمانی برای ورود افراد به رشته ورزشی تیراندازی، کمک به امر استعدادیابی در ورزش تیراندازی، قابل استفاده در دوره‌های آموزشی ارگان‌های نظامی و انتظامی، قابل استفاده برای بیماران خاص (ام‌اس، کم‌توانان ذهنی و...) و جانبازان و معلولین، توسعه و ایجاد جذابیت ورزش تیراندازی در بخش همگانی برای اولین بار در جهان طراحی و ساخته شده است.

همچنین در ارتباط با «سیستم مکانیزه در بازکن بوسیله صفحه کلید» می‌توان گفت با توجه به اهمیت و ضرورت سیستم‌های امنیتی و حفاظتی چنین دستگاهی طراحی و به مرحله ساخت رسیده است.

کاربرد سیستم کنترل گاز SO2 و تولید ماده صنعتی Na2So3 شامل جلوگیری از ورود آلاینده گوگرد دی اکسید و سایر آلاینده‌ها (کربن مونو اکسید، نیتروژن اکسید و ...) به محیط زیست، تولید ملی ماده صنعتی سدیم سولفیت و جلوگیری از واردات و فراهم آوردن زمینه‌ای جهت صادرات سدیم سولفات است.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور از امروز و همزمان با دومین روز از هفته پژوهش با ارائه پنج هزار دستاورد فناورانه آغاز به کار کرده است و تا ۲۶ آذرماه ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N1065397

وبگردی