آفتاب

آخرین زندانی انگلیسی گوانتانامو: به تونی بلر مصونیت بدهید تا از بیان حقیقت نترسد

آخرین زندانی انگلیسی گوانتانامو: به تونی بلر مصونیت بدهید تا از بیان حقیقت نترسد

آخرین زندانی تبعه انگلیس گوانتانامو که از این زندان آزاد شده گفته است که باید به تونی بلر مصونیت قضایی بدهند تا اقداماتش در جنگ علیه تروریسم آشکار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، شاکر عامر، آخرین زندانی انگلیسی در گوآنتانامو خواستار تحقیق عمومی درباره اتهام دست داشتن انگلیس در شکنجه شده اما تاکید کرد که باید به مقام‌های دولت تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس مصونیت اعطا شود تا آنها تمایل داشته باشند حقیقت را بیان کنند.

وی به شرح این مساله پرداخت که چگونه یک مرد بور با لهجه‌ای انگلیسی حین ضرب و شتمش در جریان بازجویی در پایگاه هوایی بگرام در افغانستان در 2002 در محل حضور داشت.

وی به شبکه خبری ITV گفت:‌ تنها چیزی که می‌خواهم این است که حقیقت درباره آنچه که اتفاق افتاده، فاش شود. حقیقت پشت آنچه که در گوآنتامنامو رخ داده، چیست؟ پشت آنچه که در حال حاضر در جهان رخ می‌دهد،‌ چیست؟ فکر می‌کنم که متهم کردن دولت و اشخاص به ما این فرصت را نمی‌دهد تا حقیقت را بفهمیم. به این دلیل که همه می‌ترسند حتی تونی بلر، من معتقدم که او می‌ترسد به زندان بیفتد. جورج بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا هم می‌ترسد. خوب چگونه می‌توانید از این افراد انتظار داشته باشید حقیقت را بیان کنند؟

عامر در پاسخ به این سوال که بلر چگونه باید متقاعد شود که به صورت کامل درباره فعالیتهای انگلیس و آمریکا پس از 11 سپتامبر سخن بگوید، گفت:‌ اگر به او تضمین دهیم که به زندان نمی‌افتد، این کار شدنی است. به نظرم تحقیق درباره فعالیتهای سرویسهای اطلاعاتی نیز خوب باید باشد.

این در حالی است که سخنگوی تونی بلر گفت: او همیشه مخالف استفاده از شکنجه بود.

عامر مدعی است که تونی بلر از این مساله مطلع بوده که در جریان 14 سال زندان وی را شکنجه می‌کردند.

عامر که بدون جرمی و محکومیتی در افغانستان و سپس در تاسیسات نظامی آمریکا در خلیج گوانتاناموی کوبا زندانی بود، پیش از آنکه ماه گذشته میلادی آزاد شود، به شرح این مساله پرداخت که توسط بازجویان آمریکایی و در مقابل مردانی که او آنها را عاملان MI5 و امنیت انگلیس خوانده، به صورت وحشیانه مورد شکنجه قرار می‌گرفت.

وی در یک ادعای غیرمعمول گفت که بلر در ژانویه 2002 از پایگاه بگرام بازدید کرده و در همان پروازی بوده که چند تن از مقام‌های انگلیسی که بعدا شاهد ضرب و شتم این شهروند انگلیسی متولد عربستان بودند، در آن حضور داشتند.

وی ادامه داد: یکی از انگلیسی‌ها به من گفت که اسمش جان است و گفت که از MI5 است و پرونده‌ای علیه من دارد.

شاکر عامر در یک مصاحبه دیگر گوانتانامو را به زندان آزکابان داستان‌های هری پاتر تشبیه کرد و به برنامه "ویکتوریا دربی‌شایر" بی بی سی 2 گفت: آنها حواستان را از بدنتان خارج می‌کردند.

در همین حال شاکر عامر به افراط‌گرایان گفته است که "گورشان را گم کنند" و از بریتانیا بروند.

او روز یک‌شنبه در مصاحبه با روزنامه "میل" همچنین با محکوم‌کردن حملاتی مانند قتل لی ریگبی در وولیچ، گفت "نمی‌شود هر کسی را کشت".

این بازداشتی سابق گوانتانامو گفته که تجدید دیدار با همسرش در لندن، درد و رنج آن دوران را از او زدوده است.

با این حال وی به بی‌بی‌سی گفته که نگران است چهار فرزندش، از جمله پسرش که هیچ‌وقت او را قبلا ندیده بود، او را غریبه ببینند.

آمریکا، این شهروند انگلیسی ۴۸ ساله را با این اتهام در بازداشتگاه گوانتانامو نگه داشته بود که یک واحد طالبان را در افغانستان رهبری کرده و با اسامه بن‌لادن رهبر القاعده دیدار داشته است. اما این اتهام‌ها هیچ‌گاه به طور رسمی به او تفهیم نشد.

"کوبیدن به دیوار"

شاکر عامر در نخستین مصاحبه رادیو تلویزیونی که پس از آزادی از گوانتانامو داشته، جزئیاتی داده است از بدرفتاری‌هایی که می‌گوید بازجویان آمریکایی بر سر او آورده‌اند.

او همچنین مدعی شده است که وقتی در یک پایگاه هوایی آمریکا در افغانستان، جایی که در آغاز بازداشتش نگه‌داری می‌شد، او را کتک می‌زده‌اند.

عامر گفته است که بازجویانش در پایگاه بگرام افغانستان، به طور مکرر سر او را به دیوار کوبیده‌اند.

این شهروند انگلیسی را کسانی که به ازای دست‌گیری افراد مظنون به رابطه با القاعده‌ جایزه می‌گرفتند، کمی پس از حمله‌های 11 سپتامبر، در افغانستان گرفتند. او در سال ۲۰۰۲ به بازداشتگاه گوانتانامو منتقل شد.

اتهام‌ها علیه شاکر عامر در سال ۲۰۰۷ میلادی از او برداشته شد ولی هشت سال پس از آن هم‌چنان در گوانتانامو نگه داشته شد.

او می‌گوید سال ۲۰۰۱ در افغانستان دوره طالبان حضور داشته است تا بتواند زندگی بهتری برای خانواده‌اش رقم بزند.

عامر می‌گوید هیچ‌یک از اتهام‌هایی که به او زده شده بود، درست نبوده است: "آیا شما عامل القاعده بوده‌اید؟ نه اصلا. ولی همین را باید ثابت کنید. باید به دنیا ثابت کنید که عامل القاعده نبوده‌اید."

شاکر عامر در مصاحبه با روزنامه "میل" همچنین ادعا کرده است که با ممانعت از خوابیدن و زنجیر شدن به کف زمین در دمای زیر صفر درجه، او را شکنجه کرده‌اند.

او همچنین گفته است که نگران شکاف بین مسلمانان و غیر مسلمانان است: "این به افراط‌گرایان کمک می‌کند. اگر دائما افرادی را به این چشم ببینید که تروریست‌اند، قبل از این که کاری کرده باشند، در واقع دارید آنها به سوی خشونت هل می‌دهید."

واکنش‌ها به اتهام شکنجه

رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی هم به بدرفتاری با بازداشتی‌های گوانتانامو اشاره کرده‌اند. باراک اوباما از ابتدای ریاست‌جمهوری‌اش گفت این بازداشتگاه باید تعطیل شود ولی پس از هفت سال، همچنان برقرار است.

در واکنش به این سخنان، الکس سالموند، رهبر سابق حزب ملی‌گرای اسکاتلند، گفت با این اظهارنظرهای عامر، سوال‌هایی مطرح شده است که دولت بریتانیا درباره بدرفتاری با او چه می‌دانسته است و باید به این سوال‌ها پرداخت.

یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در این باره گفته است: "دولت بریتانیا قاطعانه علیه شکنجه و رفتار یا تنبیه ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز ایستاده است. ما در چنین رفتاری مشارکت نمی‌کنیم، آن را تشویق نمی‌کنیم و از آن چشم‌پوشی نمی‌کنیم. بریتانیا از این شیوه‌های موسوم به بازجویی پیش‌رفته استفاده نمی‌کند. ما همیشه موضع قطعی خود را در مخالفت با چنین رفتاری و عزم‌مان برای مبارزه با آن در هر جا و هر زمان تصریح کرده‌ایم."

یک سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده هم در واکنش گفته است هیچ‌گاه درباره بدرفتاری با بازداشتی‌هایش مسامحه نکرده است و با همه این بازداشتی‌ها، به شیوه‌ای انسانی رفتار شده است: "همه اتهام‌های معتبر درباره بدرفتاری، به طور کامل بررسی می‌شوند و اگر این اتهام‌ها اثبات شود، اقدام انضباطی در خور هم صورت می‌گیرد."

شاکر عامر می‌گوید بابت رفتاری که با او شده خواستار عذرخواهی دولت آمریکاست. او همچنین از دولت انگلیس خواسته است که یک تحقیق و تفحص "باز و شفاف" درباره این ادعایش کند که انگلیس هم در این بدرفتاری‌ها دست داشته است.

دولت انگلیس یش‌تر با دیگر بازداشتی‌های انگلیسی گوانتانامو مصالحه کرده است و گفته می‌شود عامر هم در نوبت دریافت غرامت از دولت انگلیس است.

انتهای پیام

کد N1065316

وبگردی