آفتاب
رئیس کمیسیون انرژی اعلام کرد:

اساسنامه شرکت ملی نفت نهایی شد/ ارائه به شورای نگهبان به زودی

اساسنامه شرکت ملی نفت نهایی شد/ ارائه به شورای نگهبان به زودی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس از نهایی شدن بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی نفت در این کمیسیون بر اساس اصل 85 قانون اساسی خبر داد و گفت: این طرح به زودی به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز خانه ملت در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به عملکرد این کمیسیون در مجلس نهم، اظهار داشت: تاکنون در 130 جلسه کمیسیون انرژی، 157 سئوال مطرح شده که به 55 مورد رسیدگی شده است؛ علاوه بر آن پنج مورد تحقیق و تفحص و 12 مورد بازدید صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به ریز عملکرد این کمیسیون در حوزه‌های مختلف انرژی، گفت: در حوزه نفت، چالش‌های صنعت نفت، میادین مشترک، سهم ایران در بازار جهانی، الزام دولت به تدوین سند انرژی، موضوع بنزین وارداتی، اقتصاد مقاومتی و مدل‌های جدید قراردادهای نفتی از مهمترین مسائل مطرح شده در کمیسیون بوده است.

مروی تصریح کرد: در حوزه گاز، تولید و توزیع گاز و ساماندهی مسائل پارس جنوبی و در حوزه برق، بدهی 33 هزار میلیارد تومانی وزارت نفت، موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر، افزایش راندمان و مشکلات سازندگان داخلی از موارد در دست پیگیری در کمیسیون انرژی بوده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس، توجه به مشکلات نیروگاه‌ها و نظارت بر اجرای برجام را از مهمترین برنامه‌های این کمیسیون در حوزه انرژی اتمی عنوان کرد.

اساسنامه شرکت ملی نفت در کمیسیون انرژی نهایی شد/ارائه اساسنامه به شورای نگهبان در آینده نزدیک

وی در ادامه با اشاره به بررسی اساسنامه شرکت ملی نفت در این کمیسیون، گفت: توجه به این اساسنامه یک مطالبه قانونی است و از سال 66 و در هنگام تشکیل شرکت ملی نفت وجود داشته و در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب سال 91 نیز بر آن تاکید شده، اما دولت آن را انجام نداده است.

مروی خاطرنشان کرد: کمیسیون انرژی در این رابطه طرحی را با پشتیبانی همه دستگاه‌های مرتبط تهیه کرد که به اتفاق آرا در کارگروه انرژی تصویب شد و بررسی نهایی آن بر اساس اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون انرژی واگذار شد.

رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه هدف از تهیه طرح اساسنامه شرکت ملی نفت، شفاف‌سازی و کارآمدی فعالیت‌های این شرکت بوده است، ادامه داد: این اساسنامه در کمیسیون نهایی شده و هم‌اکنون در اختیار اداره قوانین مجلس قرار گرفته تا به شورای نگهبان ارسال شود؛ البته اختلافی میان کمیسیون و اداره قوانین درباره مدت زمان دوره آزمایشی این اساسنامه وجود دارد که در دست بررسی است.

پیگیری جدایی نفت از بودجه و منع خام‌فروشی در تدوین برنامه ششم توسعه

وی در ادامه با اشاره به مهمترین برنامه‌های آینده این کمیسیون اظهار داشت: پیگیری اجرای 54 طرحی که وزارت نیرو از محل صندوق توسعه ملی در دست اجرا است، نظارت بر تامین منابع آب، تامین مالی پروژه‌ها با تاکید بر حفظ محیط‌زیست و جدایی بودجه از نفت و جلوگیری از خام‌فروشی آن در راستای اقتصاد مقاومتی و در برنامه ششم توسعه، از مهمترین برنامه‌های کمیسیون است که در این رابطه تذکر جدی نیز داده شده است.

دیپلماسی جدی نفتی و دفاع از حقوق مردم در صحنه بین‌المللی، انتظار ما از وزارت نفت است

مروی در ادامه تاکید کرد: انتظار کمیسیون انرژی از وزارت نفت و دستگاه‌های مرتبط این است که برای آرامش مردم در حوزه انرژی تلاش کنند و فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه انرژی را نیز مد نظر داشته باشند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: دیپلماسی جدی در دفاع از حقوق مردم در صحنه بین‌المللی بخصوص در رابطه با قیمت فرآورده‌ها و سهم ما در بازار جهانی و نیز توجه به شرکت‌های داخلی انتظار دیگر کمیسیون است؛ نکند در هجوم شرکت‌های خارجی، پیمانکاران داخلی را که در دوران تحریم تلاش کردند، فراموش کنیم.

وی همچنین از برگزاری اولین همایش ملی «اقتصاد انرژی» با رویکرد انرژی‌های نو در شهر نیشابور طی دو روز آینده خبر داد.

پرونده دکل‌های نفتی به قوه قضاییه ارائه شده است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه و در پاسخ به سئوالی درباره حواشی مطرح شده برای شرکت تاسیسات دریایی، گفت: کمیسیون انرژی از ابتدای مطرح شدن موضوع دکل‌ها و حتی قبل از علنی شدن آن، اطلاعات دقیق را از شرکت تاسیسات دریایی گرفت و مدیر حقوقی این شرکت نیز در کمیسیون حضور یافت‌ و گزارش داد.

مروی ادامه داد: بر این اساس مشخص شد مسئولین وقت، دکل دست دومی را متاسفانه با قیمت بالاتری خریداری کرده بودند و 17 میلیون دلار از پول آن نیز پرداخت شده بود و قرار بوده که بقیه را ظرف مدت 100 روز پرداخت کنند که تامین نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس فروشنده اصلی منصرف شده بود و دلالی که الان مشکل ایجاد کرده، حسابی را معرفی می‌کند و می‌گوید که بقیه پول را به این حساب بریزند که پول واریز می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مدتی این پرونده مسکوت بوده و هیچ‌کس از آن مطلع نبوده و وقتی هم پرونده باز شد، سه دستگاه نظارتی در این شرکت مستقر شدند و در حال حاضر نیز هنوز یک دستگاه نظارتی در این شرکت مستقر است و پرونده آن به قوه قضاییه داده شده که امیدواریم با دقت، رسیدگی و حقوق مردم را احقاق کنند.

مروی در پایان در پاسخ به سئوالی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تصریح کرد: معتقدیم قیمت انرژی به فوب خلیج‌فارس رسیده و نظر کمیسیون بر عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

 

 

 

 

 

 

77490416 شهبازی

هتل رژینه * شیراک

////

کد N1065304

وبگردی