آفتاب

چورکین: از ترکیه و آمریکا شکایت داریم

چورکین: از ترکیه و آمریکا شکایت داریم

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت، مسکو شکایت‌های جدی درباره اجرای قطعنامه 2199 سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت تامین مالی سازمانهای تروریستی در جهان از سوی آمریکا دارد.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت، مسکو شکایت‌های جدی درباره اجرای قطعنامه 2199 سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت تامین مالی سازمانهای تروریستی در جهان از سوی آمریکا دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ریانووستی، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل اظهار کرد: بر اساس قطعنامه 2199 سازمان ملل که در ماه فوریه بر اساس ابتکار عمل ما تصویب شد، کشورهای جهان باید اطلاعات درباره تامین مالی تروریستها را در صورتی که چنین اطلاعاتی در اختیار داشته باشند به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهند.معنی این قطعنامه این است که آمریکایی ها باید چنین اطلاعاتی را به شورای امنیت ارائه می دادند و صد البته ترکیه‌ای ها نیز باید هر گونه قاچاق غیرقانونی نفت را در آنجا گزارش می‌دادند اما آنها چنین کاری را انجام ندادند.

فرستاده روسیه به سازمان ملل در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری ریانووستی تصریح کرد: ما به پنتاگون رفتیم و دو ژنرال دو ستاره به ما درباره اقدامات ائتلاف تحت رهبری آمریکا حرفهایی را زدند. من از آنها یک سوال ساده پرسیدم: شما یک سال است که جنگنده‌هایتان را بر فراز سوریه به پرواز درآورده‌اید اما ما دو ماه است که این کار کرده‌ایم و تا به حال تصاویر زیادی را ارائه کرده‌ایم که نشان می دهد نفت از طریق مرز ترکیه در حال قاچاق شدن است. آیا شما هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتید؟ آنها باید از این موضوع اطلاع پیدا کرده باشند و اگر این طور بوده باید آن را به شورای امنیت گزارش می‌کردند.

چورکین با اشاره به این که یک قطعنامه جدید سازمان ملل درباره تجارت غیرقانونی نفت در حال آماده شدن است گفت: ما به همراه آمریکایی‌ها در حال تدوین قطعنامه جدیدی هستیم تا قوانین را در خصوص این نوع گزارشها سخت‌گیرانه تر کنیم. ما همچنین می‌توانیم دبیر کل را مجبور کنیم که گزارشهای مرتبی را درباره این مساله ارائه دهد و می‌توان نوعی از آژانسهای مبارزه با تروریسم را برای این مساله تشکیل داد. ما امیدوار هستیم که این قطعنامه را تا 17 دسامبر تصویب کنیم.

چند روز پیش وزارت دفاع روسیه مدارک مربوط به قاچاق نفت از سوی داعش به ترکیه را ارائه کرد. واشنگتن گفت که بر طبق اطلاعات آنها حجم نفتی که به ترکیه تحویل داده می شود چشمگیر نیست اما تصدیق کرد که برخی بخشهای مرز ترکیه با سوریه ایمن نیستند.

چورکین همچنین گفت که معتقد است حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه مواضع ارتش سوریه نمی‌توانسته‌اند تصادفی بوده باشند و ممکن است مجددا تکرار شوند. چند روز پیش ارتش سوریه تایید کرد که ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش اقدام به حمله هوایی علیه مواضع این ارتش در شهر دیرالزور سوریه کرده و چهار سرباز سوری در اثر این حمله کشته شدند.

چورکین به ریانووستی خاطر نشان کرد: طبیعتا این سوظن وجود دارد که این حمله تصادفی نبوده و به رغم همه تضمین های داده شده به دولت سوریه در خصوص این که چنین حملاتی نیروهای دولت سوریه را هدف قرار نخواهند داد، حملات هوایی آنها ممکن است هر از گاهی سربازان دولتی سوریه را هدف قرار بگیرند.

انتهای پیام

کد N1065290

وبگردی