آفتاب

دست شرکت گازی آمریکایی از توافقنامه گازی قطر و پاکستان کوتاه ماند

دست شرکت گازی آمریکایی از توافقنامه گازی قطر و پاکستان کوتاه ماند

پاکستان و قطر توافقنامه گازی ۱۶ میلیارد دلاری گاز مایع امضا کردند. در این توافقنامه گازی دست شرکت «کونوکو فیلیپس آمریکا» از بازار پاکستان کوتاه ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «اکسپرس نیوز»، وزارت نفت پاکستان طرح واردات گاز مایع از کشور قطر را از تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۱۵ به کمیته هماهنگ کننده اقتصادی فرستاد.

این وزارتخانه چندی پیش نیز اجازه خرید گاز مایع قطر توسط شرکت دولتی نفت پاکستان (PSO) را برای تصویب به این کمیته فرستاده بود اما این تلاش وزارت نفت پاکستان آن وقت ناکام ماند که وزارت دادگستری به این توافقنامه اعتراض کرد. در اجلاس آتی وزارت دادگستری گزارشی تدوین خواهد شد که طبق آن کمیته هماهنگ کننده اقتصادی پاکستان، اجازه واردات گاز مایع  توسط شرکت دولتی نفت پاکستان (PSO) را صادر خواهد کرد.

به گفته مقامات دولتی پاکستان قیمت گاز بر حسب قیمت جهانی نفت خام محاسبه می شود و طبق قیمت حال حاضر نفت خام میزان واردات گاز مایع از قطر به سقف ۱۶ میلیارد دلار رسیده است. این توافقنامه تا دسامبر سال ۲۰۳۰  معتبر است و طبق توافقنامه دو طرف ۱۰ سال یکبار قیمت گاز مایع را مورد تجدید نظر قرار خواهند داد. دو طرف اجازه خواهند داشت در صورت عدم توافق بر سر قیمت گاز توافقنامه را منسوخ کنند.

طبق این توافقنامه شرکت دولتی نفت پاکستان (PSO) سالانه ۱.۵ میلیون تن گاز مایع از شرکت گازی قطر (کیو جی2) وارد می کند و از سال دوم این واردات به ۳ میلیون تن افزایش می یابد.  

 کار ویژه و مهم شرکت دولتی نفت پاکستان (PSO) نفت است اما در حال حاضر این شرکت واردات گاز از قطر را نیز شروع می کند. نهاد تصمیم گیری اقتصادی امید داشت که گاز وارداتی را شرکت دولتی نفت پاکستان بتواند به شرکتهای گازی  پاکستانی نیز بفروشد. شرکت دولتی نفت پاکستان اجازه خواهد داشت گاز وارداتی را به شخص ثالثی بفروشد.

قطر قصد داشت گاز را توسط شرکت گازی ۳ قطر تولید کند اما در حال حاضر قصد دارد آنرا توسط شرکت گازی شماره ۲ خود تولید کند. شرکت «کونوکو فیلیپس آمریکا» به عنوان سهامدار شرکت گازی شماره ۳ قطر از تسلط بر بازار پاکستان محروم ماند.

لازم به ذکر است شرکت آمریکایی کونوکوفیلیپس یکی از شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی صنایع نفت و گاز به شمار می‌رود. بر اساس ذخایر اثبات شده و تولید نفت خام و گاز طبیعی، کونوکو بزرگ‌ترین شرکت اکتشاف و تولید مستقل جهان شناخته می‌شود. این شرکت همواره در رده‌بندی‌های موسسه‌های بین‌المللی در میان ۱۰ شرکت نخست برتر نفت و گاز جهان قرار می‌گیرد.

کونوکو فیلیپس با ۱۸ هزار نیروی انسانی در ۲۹ کشور جهان دارای فعالیتی جامع و یکپارچه در بخش‌های اکتشاف و استخراج نفت خام و گاز طبیعی است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر هیوستون ایالت تگزاس آمریکا قرار دارد.

 مناطق عملیاتی شرکت کونوکو شامل ۶ حوزه جغرافیایی متشکل از آلاسکا، ۴۸ ایالت آمریکا و آمریکای لاتین، کانادا، اروپا، آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه و دیگر بخش‌های جهان می‌شود.

کونوکو در ۲۰ کشور جهان فعالیت‌های اکتشافی انجام می‌دهد و در ۱۴ کشور جهان تولید نفت و گاز دارد. ذخایر اثبات شده نفت خام و گاز طبیعی این شرکت آمریکایی تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۳ در ۱۵ کشور جهان واقع شده است.

کد N1064936

وبگردی