آفتاب

نزاویسیمایا: ترکها به دنبال نفت موصل و فدرالی کردن این شهر هستند

نزاویسیمایا: ترکها به دنبال نفت موصل و فدرالی کردن این شهر هستند

روزنامۀ نزاویسیمایا در تحلیلی می‌نویسد: ترکیه می خواهد بر میادین نفتی منطقه موصل مسلط شده و بعد از آنکه موصل از داعش آزاد شد، برای ایجاد فدرال، همه پرسی برگزار کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرآنلاین، روزنامۀ  نزاویسیمایا گازتا در گزارشی به قلم استانیسلاو ایوانوف، به دلایل لشگرکشی ترکیه به شمال عراق پرداخته است.

نویسنده تأکید می کند موفقیت های نیروی هوافضایی روسیه در مقابله با شبه نظامیان داعش و جبهه النصره برنامه های مقامات ترکیه در سوریه را بر هم زده است. حتی آمریکا و اتحادیه اروپا از برنامه های ایجاد منطقه ضربه گیر زیر نظر ترکیه در قسمت شمالی سوریه حمایت نکرده اند.

در همین حال، ائتلاف روسیه و ایران، عراق و حزب الله نیز در این کشور فعالیت می کنند و ناوهای جنگی روسیه و فرانسه در مدیترانه چند هفته ای است که عملیات خود را هماهنگ می کنند.

غرب از ترکیه درخواست کرده که مرز با سوریه را ببندد و در همین شرایط آنکارا به منظور جبران خسارات سیاسی و نظامی در سوریه به تجاوز به قسمت شمالی عراق دست زد. این اقدام با اعتراضات شدید مقامات بغداد روبرو شد در حالی که استناد آنکارا به هماهنگی اقدامات خود با مقامات منطقه کردستان عراق بی اساس بوده است؛ چرا که استان نینوا عضو کردستان نیست و جمعیت بسیار ترکیبی دارد.

ایوانوف در ادامه توضیح می دهد که اردوغان رئیس جمهور ترکیه و اطرافیانش استان نینوا را منطقه به ناحق جدا شده از ترکیه در سال 1920 توسط قدرتهای برنده جنگ جهانی اول می دانند و با تعلق آن به عراق موافق نیستند. آنها با توجه به تضعیف موقت دولت مرکزی عراق می خواهند عدالت تاریخی را احقاق کنند.

تعامل و همپیمانی با ریاست کردستان عراق به آنکارا اجازه می دهد به مشروع بودن اقدامات خود تظاهر کند. ترکیه می خواهد فعالیت شیعیان عراق و ایران را در قسمت شمالی عراق محدود کند و بر میادین نفتی منطقه موصل مسلط شود. بعد از آنکه موصل از داعش آزاد شود، مقامات محلی می توانند با اتکا بر ترکمن ها (بیش از 1 میلیون نفر) و کردهای دوست ترکیه همه پرسی درباره ایجاد منطقه فدرال جدید عراق را برگزار کنند.

نویسنده در خاتمه سئوال می کند که این ماجراجویی جدید اردوغان تا کجا ادامه خواهد یافت و اینکه آیا جامعه جهانی می تواند از تمامیت ارضی عراق دفاع کند یا خیر؟

4952

کد N1064933

وبگردی