آفتاب
طلا در گفتگو با مهر:

هزینه ۹۰ درصدی مانند سنگی بزرگ بر سینه بخش تولید نشسته است

هزینه ۹۰ درصدی مانند سنگی بزرگ بر سینه بخش تولید نشسته است

رئیس کمیته موارد خاص کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در حال حاضر، بخش تولید حداقل ۹۰ درصد سود و هزینه پرداخت می‌کند که این مانند سنگی بزرگ بر سینه این بخش نشسته و سنگینی می‌کند.

حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به رکود اقتصادی در واحدهای تولیدی گفت: میزان بهره در سیستم بانکی کشور به گونه ای است که سرمایه‌داران پول خود را به جای صرف کردن در تولید، در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند و از طرف دیگر، دریافت وام نیز به دلیل سود بالا نفعی برای واحدهای تولیدی ندارد، بنابراین سرمایه ها به طور کامل در بانک ها متمرکز می‌شود.

وی افزود: نگاهی به شرایط ایده‌آل هزینه های یک واحد تولیدی نشان می‌دهد، اگر دولت برنامه جامعی برای یاری تولید تنظیم نکند، بخش تولید کشور دورنمای مناسبی نخواهد داشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در خصوص میزان هزینه‌های لازم برای یک واحد تولیدی تصریح کرد: واحد تولیدی باید ضمن پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی، مالیات بردرآمد حداقل ۷ درصدی و نیز هزینه‌های جاری شامل حقوق و دستمزد، بیمه، حمل و نقل و هزینه آب و برق به میزان متوسط ۲۰ درصد را پرداخت کند.

طلا ادامه داد: استهلاک سالانه اعم از دستگاه و ماشین‌آلات و ساختمان به میزان ۱۰ درصد و نیز وام تولیدی ۲۴ درصدی - شامل ۲۰ درصد سودی که بانک به سپرده‌گذاران بلندمدت پرداخت می‌کند، به علاوه ۴ درصد هزینه های بانکی و در مجموع حداقل ۲۴ درصد - صرف هزینه وام بانکی خواهد شد و از طرف دیگر، سود مدنظر بنگاه تولیدی شامل حداقل سودی که سپرده‌گذاران بلندمدت در بانک ها برای اخذ سود در نظر می‌گیرند، به میزان حداقل ۲۰ درصد تعیین می شود و همه این هزینه ها در مجموع ۹۰ درصد بار مالی برای واحد تولیدی ایده آل به همراه خواهد داشت.

وی ضمن انتقاد از فقدان برنامه جامع برای احیای واحدهای تولیدی در کشور تاکید کرد: این میزان هزینه و موانع تولیدی در سیاست اقتصادی داخلی کشور، بدون در نظر گرفتن افول بازار و ضعف قدرت خرید مصرف‌کننده و همچنین لحاظ کردن موانع جهانی و  میزان واردات کالاهای خارجی در کشور و نیز حاکمیت تفکر بازرگانی بر تولید در برخی مسئولان موثر اقتصادی دولتی است.

رئیس کمیته موارد خاص کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هزینه ۹۰ درصدی مثل سنگی عظیم بر سینه تولید نشسته است، خاطرنشان کرد: با این روند، چشم‌انداز مقبولی برای تولید در کشور وجود ندارد که باید برای آن به سرعت چاره‌اندیشی شود.

کد N1064764

وبگردی