آفتاب

انتقاد افغانستان از اقدامات مداخله جویانه برخی مقامات پاکستان

انتقاد افغانستان از اقدامات مداخله جویانه برخی مقامات پاکستان

«کابل» در واکنش به اظهارات اخیر «خواجه آصف» ، وزیر دفاع پاکستان، با صدور بیانیه ای خواهان انجام تعهدات مبنی بر مبارزه مشترک علیه تروریسم و جلوگیری از مداخله در امور افغانستان از سوی اسلام آباد شد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازخبرگزاری «بخدی» افغانستان، در حالی که رهبران کشورهای افغانستان، پاکستان، هند و ترکمنستان در عشق آباد در مراسم افتتاحیه پروژه «تاپی»، شرکت کردند، خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان گفت که این کشور بخاطر تامین امنیت خط لوله گاز ترکمنستان در افغانستان از طالبان تقاضای کمک می کند.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه ای به دولت پاکستان هشدار داد که این گونه اظهارات خلاف تعهدات انجام شده در سفر اخیر «محمد اشرف غنی»، رئیس جمهورافغانستان، به پاکستان است و بیان چنین اظهاراتی غیرمسئولانه است.

در این بیانیه آمده است: دولت جمهوری اسلامی افغانستان بار دیگر از رهبران پاکستان می خواهد تا به تعهدات شان مبنی بر مبازره مشترک علیه تروریسم و افراطی گرایی عمل نمایند و دیگر اجازه بیان چنین اظهارات غیر مسئولانه ای را ندهند.

 کاخ ریاست جمهوری افغانستان همچنین در واکنش به اظهارات وزیر دفاع پاکستان گفت: نیروهای امنیتی افغان توانایی حفاظت از این پروژه را که ۷۰۰ کیلومتر آن از خاک افغانستان می گذرد، دارند.

دراین بیانیه همچنین گفته شده است که دولت افغانستان برای تامين امنيت لوله گاز تاپی، نيروی ويژه ای را آماده کرده و مردم افغانستان، مخصوصا آنهایی كه اين خط لوله از مناطق شان عبور می كند نيز با درك منفعت و مسئوليت ملیشان از هرگونه صدمه زدن به اين پروژه بزرگ اقتصادى، از فعاليت هاى خراب كارانه گروه هاى آشوب گر جلوگيرى خواهند کرد.

دولت افغانستان بیان داشت که اظهارات وزیر دفاع پاکستان نماینگر آن است که شماری از مقامات آن کشور همچنان علاقمند مداخله در امور افغانستان هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است که برخی از مقامات پاکستانی روابط نزدیک با طالبان و نفوذ قابل ملاحظه بالای آنان دارند و در این باره ادعای دولت و مردم افغانستان مبنی بر مداخله بعضی از عناصر پاکستان در امور افغانستان را ثابت می سازد.

لازم به ذکر است خط لوله انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند موسوم به «تاپی» یکی از پروژه های مهم اقتصادی منطقه ای است، که روز گذشته ۱۳ دسامبر ( ۲۲ آذر) رسما در «عشق آباد» کار عملی آن شروع شد.

کد N1064751

وبگردی