آفتاب

سلیمی‌نمین: نظر آیت‌الله مصباح درباره جمهوریت متفاوت از نظر رهبری و امام است

سلیمی‌نمین: نظر آیت‌الله مصباح درباره جمهوریت متفاوت از نظر رهبری و امام است

یک چهره سیاسی اصولگرا معتقد است اینکه جبهه پایداری آیت‌الله مصباح را قبول داشته باشد یا نداشته باشد محل خدشه است.

عباس سلیمی نمین از چهره‌های سیاسی اصولگرا در بخشی از گفتگوی تفصیلی خود با خبرآنلاین با اشاره به بهره‌برداری جناحی برخی جریانات سیاسی از آیت مصباح، اظهار داشت: عده‌ای تلاش زیادی دارند که ایشان را به بحث‌های سیاسی بکشانند در حالیکه قابلیت‌های آقای مصباح خیلی در حوزه سیاسی تعریف نمی‌شود. قابلیت‌های ایشان بیشتر در حوزه مسائل نظری نمود پیدا می‌کند. مثلا ایشان در خطبه‌های نماز جمعه بحث‌هایی می‌کردند که نشان از آن داشت ایشان در مسائل سیاسی خیلی به روز نیستند.

وی افزود: وقتی فردی می‌تواند در مسائل نظری پشتوانه کلیت جامعه باشد متعلق به گروه محدودی مثل جبهه پایداری شود فاجعه است. این فاجعه صورت گرفته است. اینکه جبهه پایداری آیت‌الله مصباح را قبول داشته باشد یا نداشته باشد هم یک بحث دیگری است که فکر می‌کنم آن هم محل خدشه است. یعنی اگر روزی آیت الله مصباح به آنها بگوید اینکار را بکنید آیا واقعا اینکار را در مسائل سیاسی خواهند کرد یا نه؟ این هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است ولی خودم فکر می‌کنم اینگونه نیست که اگر آقای مصباح زمانی به آقایان جبهه پایداری بگویند کاری بکنید آن کار انجام بشود و بگویند سمعا و طاعتا حرفتان سخن آخر خواهد بود. نه اینگونه نیست.

رییس دفتر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره دیدگاه آیت الله مصباح درباره رای مردم که آن را عامل مقبولیت حاکم نظام اسلامیمی داند نه مشروعیت آن ، گفت: من نظر آیت الله مصباح را نزدیک به نظر امام نمی‌دانم. نظر ایشان نه با نظر امام و نه نظر مقام معظم رهبری نزدیک نیست. هر دوی این بزرگواران نظراتی متفاوت از نظر آیت‌الله مصباح در بحث جمهوریت دارند.

سلیمی نمین در بخش دیگری از این مصاحبه پیرامون دوگانه هاشمی-مصباح و اختلاف دیدگاه این دو چهره روحانی، اظهار داشت: من تاکید دارم که اختلاف دیدگاه این آقایان نه تنها مضر نیست بلکه برای جامعه سازنده است. اینکه آقای هاشمی یا آیت الله مصباح در این کشور حرفهای نظری خودشان را بیان کنند نه تنها مشکلی نمی‌دانم بلکه قوت می‌دانم، حتی اگر به لحاظ مبانی، متفاوت از نظرات رهبری و امام باشد. اشکال آنجاست که افرادی این شخصیت‌ها را در انحصار خودشان قرار بدهند، در محدوده خودشان محصور کنند. این به تیزهوشی افراد بازمی گردد که خودشان را دور کنند و نگذارند جمعیتی مثل جبهه پایداری آنها را در انحصار خودشان بگیرند. یا اینکه عده ای پول دوست و سوءاستفاده طلب که رویایشان این است که آقای هاشمی برگردد تا بتوانند هرکاری بکنند.

این چهره سیاسی اصولگرا که معتقد است ورود آیت الله مصباح به عرصه سیاسی یک خطا و اشتباه بود، تاکید کرد: ایراد آقای مصباح تصلب در عرصه سیاسی است. تصلب در عرصه مسائل ناشی از وحی خیلی خوب است، اما اگر همین تصلب را آوردیم و وارد مسائل سیاسی کردیم اشکال ایجاد می شود. عرصه سیاسی نسبی است.

2727

کد N1064695

وبگردی