آفتاب
سخنگوی کمیسیون تشریح کرد؛

تکمیل گزارش کمیسیون بهداشت درباره آنفلوآنزا در سیستان

تکمیل گزارش کمیسیون بهداشت درباره آنفلوآنزا در سیستان

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گزارش این کمیسیون از بررسی شیوع آنفلوآنزا در استان سیستان و بلوچستان را تشریح کرد.

سلیمان عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر، از مأموریت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به وی و مسعود پزشکیان دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان برای سفر به زاهدان و بررسی شیوع آنفلوآنزا در این استان خبر داد.

وی افزود: این بیماری برخی از استان های کشور را درگیر کرده بود، لذا مأموریت پیدا کردیم جهت بررسی وضعیت بیماری و روند پیشرفت و کنترل آن به استان سیستان و بلوچستان سفر کنیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان استانی بسیار محروم است، شرایط برای شیوع برخی بیماری‌ها در این استان فراهم است.

عباسی تصریح کرد: پس از ورود به استان سیستان و بلوچستان با رؤسای دانشگاه های زابل، ایرانشهر و زاهدان نشست داشتیم و گزارشی در خصوص روند کنترل بیماری ارائه شد.

وی تاکید کرد: بر اساس گزارشهای موجود بیماری آنفلوآنزا در این استان کنترل شده است.

نماینده مردم گنبد کاووس یادآور شد: در این استان ۶۷۲ مورد مشکوک به آنفلوآنزا بودند که از این تعداد ۳۴۳ مورد در بیمارستان ها بستری شدند و از این تعداد نیز ۵۸ مورد به آنفلوآنزا مبتلا بودند.

عباسی اضافه کرد: از ۵۸ مورد ابتلا به آنفلوآنزا ۱۴ نفر فوتی داشتند که از این تعداد، ۳ نفر مربوط به فوت مادران باردار و یک مورد هم فردی که بیماری ARDS داشته است. ۸ نفر بعدی هم علت مرگشان مشخص نبوده، بعد از مرگ نمونه‌گیری شده، اما نشانی از آنفلوآنزا در آنها نبوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اقدامات خوبی برای پیشگیری و درمان انجام داده است، گفت: بیمارستان استان کاملا مجهز بوده و بخش های ویژه ای را برای بستری بیماران آنفلوآنزا در نظر گرفته بودند. اطلاع رسانی خوبی نیز به مردم شده بود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزا در منطقه سیستان و بلوچستان کاملا کنترل است ولی نیاز است توجه بیشتری به جلوگیری از پیشگیری این بیماری شود.

عباسی تصریح کرد: آمار مبتلایان، آمار کنترلی و کاهنده است و نیازی به تعطیلی مدارس و ادارات نیست.

وی ادامه داد: در تامین دارو و واکسن نیز در استان مشکلی وجود نداشت که نشان می دهد وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها در سیستان و بلوچستان، زابل، زاهدان و ایرانشهر اقدامات خوبی انجام داده اند، با وجود اینکه فضای بیمارستان و نیروها در این استان محدود است.

احتمال شیوع از سوی زائران کربلا یا مسافران افغانستانی و پاکستانی

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص منشاء این بیماری خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود منشاء بیماری می توانسته از زائران کربلا یا حجاج و یا مسافرانی باشد که از افغانستان و پاکستان به استان سفر کرده اند.

عباسی اضافه کرد: بر اساس گزارشهای موجود، یک مورد از زائران کربلا مبتلا به آنفلوآنزا بوده که تحت مداوا قرار دارد و به کسی هم انتقال نداده است.

وی اظهار داشت: در خصوص حجاج  نیز استان سیستان و بلوچستان نیز همه زائران را در بدو ورود قرنطینه و مورد بررسی قرار داده است که در میان حجاج نیز موردی مبنی بر ابتلا به آنفلوآنزا وجود نداشته است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بیشترین منشاء ورود بیماری به این استان در خصوص مسافرانی بوده است که از افغانستان و پاکستان به این استان سفر کرده اند.

عباسی شایعاتی مبنی بر انتقال بیماری از طریق دام های شرقی را تکذیب کرد و توضیح داد: باید تحقیقات بیشتری در خصوص منشاء بیماری انجام شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این بیماری نگران‌کننده نیست، در حال حاضر تحت درمان و کنترل است و سیر نزولی دارد. در وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری اقدامات مهمی انجام دادند.

کد N1064641

وبگردی