آفتاب
در دیدار سیاری و هیات نظامی چینی صورت گرفت/

تبادل نظر ایران و چین برای مقابله با دزدان دریایی

تبادل نظر ایران و چین برای مقابله با دزدان دریایی

فرمانده نداجا در دیدار با مشاور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری خلق چین مطرح کرد: مقابله با دزدی دریایی در منطقه حساس خلیج عدن و باب المندب که آبراه مهمی برای جهان است، تبادل نظر کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار حبیب الله سیاری در حاشیه دیدار با وانگ داز هانگ مشاور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری خلق چین که عصر امروز در ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز ملاقاتی با هیاتی از نیروی دریای ارتش جمهوری خلق چین داشتیم. در این ملاقات مواردی که در سفر قبلی ما به چین مطرح شده بود را بررسی کرده و مرور کردیم.

وی افزود: با بیان اینکه به دنبال امضای سند همکاری بین نیروی دریایی دو کشور هستیم، افزود: با توجه به سابقه تاریخی دو کشور و نیاز امروز در دریا به ویژه در عرصه دریاهای آزاد هماهنگی هایی را با هم انجام دادیم که به دنبال اجرایی کردن این موارد هستیم.

سیاری ادامه داد: بحث آموزش را بررسی کردیم و می توانیم با جابجا کردن یا تبادل استاد، دانشجو و یا مقالات علمی با یکدیگر همکاری داشته باشیم. بحث دوره های آموزشی در کشور جمهوری اسلامی ایران و چین برای آموزش نیروی دریایی دو کشور هم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در حوزه فنی، بحث های تعمیر و نگهداری شناورهای سطحی و زیرسطحی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، اظهار داشت: همچنین در بحث تبادل اطلاعات در مباحث حساس و استراتژیک مثل اقیانوس هند، خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ صحبت هایی داشتیم.

وی گفت: در خصوص رزمایش های امداد و نجات و رزمایش هایی در سطح تاکتیکی و عملیاتی تبادل نظر کردیم. همچنین در بحث بازدید ناوگروه‌ها از بنادر یکدیگر همانطور که در طول ۲ سال گذشته اتفاق افتاد، هماهنگی کردیم. بازدید تیم های مختلف کارشناسی، اطلاعاتی و فنی از ۲ نیروی دریایی از مباحث دیگر مورد گفتگو بود.

سیاری اضافه کرد: در خصوص مقابله با دزدی دریایی در منطقه حساس خلیج عدن و باب المندب که آبراه مهمی برای جهان است و تبادلات کشور چین به سمت غرب و بالعکس آن از طریق این آبراه انجام می شود و برای چین حائز اهمیت است، صحبت و هماهنگی لازم را انجام دادیم. می توانیم در بحث دزدی دریایی در شمال اقیانوس هند با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما در گذشته کشتی تجاری کشور چین را از دست دزدان دریایی نجات داده ایم، خاطرنشان کرد: آنها مایل هستند در این زمینه از تجربیات ما استفاده کنند که البته از این موضوع تشکر و قدردانی هم می کنند و آمادگی داریم در ارتباط با این موضوع تبادل تجربه داشته باشیم.

وی در خصوص حضور در شمال اقیانوس هند اظهار داشت: ما می توانیم با کشور چین هماهنگی و ارتباطات لازم را داشته باشیم و تعاملات و همکاری نزدیکی را با یکدیگر انجام دهیم.

سیاری با اشاره به برنامه های بین نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و چین اظهار داشت: ما برنامه های خود را بین نیروهای دریایی به اجرا می گذاریم و قطعا موارد مربوط به تبادلات بین دو نیروی دریایی در ستاد کل دو کشور مورد بررسی قرار گرفته و در ابعاد دیگری این تعاملات ارتقا پیدا خواهد کرد.

همچنین در ادامه این دیدار وانگ داز هانگ، رئیس هیات نظامی کشور چین و مشاور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری خلق چین طی سخنانی خاطرنشان کرد: این اولین بار است که یک هیات نظامی از چین به ایران سفر کرده و آغاز بسیار خوبی است.

وی افزود: نیروی دریایی دو کشور زمینه های بسیار خوب و نقاط مشترک زیادی دارد. دو کشور دارای دوستی دیرینه ای هستند.

وانگ داز هانگ تصریح کرد: با تلاش نیروی دریایی دو طرف، دو کشور در بسیاری از زمینه ها همکاری های خود را به سطح بالاتری ارتقاء داده اند که این برنامه ها شامل تبادلات هیات های عالیرتبه و تبادلات ناوگانی و برگزاری رزمایش ها است.

رئیس هیات نظامی کشور چین اظهار کرد: با تلاش نیروی دریایی هر دو طرف همکاری ما قطعا گسترش خواهد یافت.

وی ادامه داد: همانطور که فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت در برخی از زمینه ها همکاری هایی را شروع کردیم. تمام کارهایی که ما انجام می دهیم باید طبق یک روال از ساده تا پیچیده انجام گیرد. با تلاش نیروی دریایی هر دو طرف همکاری ما در آینده نزدیک به سطح بالاتری خواهد رسید.

مشاور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری خلق چین تصریح کرد: ما توقع و انتظارات مشترکی داریم.

بنابراین گزارش، در پایان این دیدار هدایایی از طرف هیات چینی به فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اهدا شد و همچنین امیر دریادار سیاری نیز هدایایی را به رسم یادبود به هیات نظامی چینی اهدا کرد.

گفتنی است، هیات بلندپایه نظامی کشور چین به در مدت ۳ روزه اقامت خود در ایران از دانشکده افسری امام خمینی(ره) نوشهر، مرکز آموزش درجه‌داری نیروی دریایی رشت، ناو جمهوری اسلامی ایران دماوند و مرکز آموزش تکاوری منجیل بازدید خواهند کرد.

کد N1064506

وبگردی