آفتاب
پروانه مافی:

کشور به حاکمیت اعتدال و عقلانیت نیاز دارد

کشور به حاکمیت اعتدال و عقلانیت نیاز دارد

عضو شواری مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران گفت: توجه به ارزشهای اخلاقی از ضروریاتی است که با نهادینه شدن آنها می توان به تقویت حاکمیت اعتدال و عقلانیت کمک شایانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پروانه مافی در مراسم عزاداری رحلت پیامبر اسلام (ص) که در دفتر جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، طی سخنانی به تشریح هدف نهایی از رسالت پیامبر (ص) و تطبیق و ترویج آن در شرایط کنونی جامعه پرداخت.

وی حفظ و اشاعه ارزش‌های اخلاقی و حاکمیت اعتدال و عقلانیت را به عنوان ارکان اصلی تعالی و رشد یک جامعه برشمرد.

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رسالت پیامبر (ص) اظهار کرد: با پایان محرم و صفر، دو ماه عزاداری و راز و نیاز را به پایان رسانده‌ایم، حال باید بیاندیشیم که هدف نهایی پیامبر گرامی ما از بعثت و رسالتشان چه بوده است. چرا نهضت عاشورا سالیان سال، زنده و پر جوش و خروش حرکت می‌کند. چه چیزی باعث شده است اسلام پس از این همه تلاطم همچنان سالم و پایدار بماند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) هدف از انجام رسالت را این‌گونه بیان نمودند که " إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ. "یعنی پیغمبر (ص) هدف نهایی رسالتشان را گسترش و تعمیق ارزش‌ها در عرصه زندگی فردی و اجتماعی انسانها معرفی کردند.

عضو شواری مرکزی کارگزاران سازندگی با تاکید بر حفظ امانت و امانت داری پیامبر(ص)، اظهار کرد: امانتداری معنایش روشن است، اما امانت ها چه چیزهایی هستند؟ قرآن امانت است؛ امانت الهی به ما. پیامبران، اولیای خدا، امامان، ولایت علی ابن ابی طالب و ... امانت الهی بر ما هستند؛ عبادات ما نیز امانت هستند.

وی گفت: در حوزه اجتماعی رهبر معظم انقلاب بارها بر این مسئله اشاره و تاکید داشتند و در ایام انتخابات همواره می فرمایند " رای مردم امانت است" پس معلوم می‌شود که امانت، مسئله بسیار مهمی است. امانت یک گوهر گران‌بها و با ارزشی است که از خزانه الهی خارج و تحویل امانت دار می‌گردد. خداوند می‌فرماید "اگر انسان‌ها امانت را خوب نگهداری نمایند و از شر حسودان حفظ کنند من با لشگر خودم از آن مراقبت میکنم". امام صادق (ع) همچنین می‌فرمایند، اگر می‌خواهی مومن را بشناسی به نماز، روزه، حج رفتن‌های زیاد و کارهای نیک او نگاه نکن بلکه ببینید امانتدار و راستگو است یا خیر.

رئیس کمیته بانوان موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره)، وفای به عهد را شیرازه اتصال گسستگی جامعه خواند و از کم رنگ شدن این موضوع به شدت انتقاد کرد و افزود: وفاداری یعنی پایدار ماندن در عهد بین دو نفر یا گاهی بین چند نفر و بین یک گروه. وفای به عهد روابط اجتماعی را محکم می‌کند، دیوار اعتماد را بلند می‌کند و برای مردم آرامش می‌آورد ولی متاسفانه این اصل خیلی کم رنگ شده است و به راحتی برخی از مردم عهد می‌شکنند.

وی ادامه داد: آحاد مردم همواره به دلیل رعایت نشدن ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی، نگران ضعیف و کم رنگ شدن این مهم در جامعه هستند. به عنوان مثال چقدر ما سعی می‌کنیم عیوب یکدیگر را بپوشانیم؟ متاسفانه برخی افراد از برملا کردن عیوب دیگران ذوق زده می‌شوند در حالی که رازداری اجتماعی و پوشاندن عیب دیگران و داشتن تواضع از واجبات اخلاقی بوده و بدان تاکید شده است.

عضو شواری مرکزی زنان جمهوری اسلامی نداشتن تواضع در رفتار و کردار و تمایل به خودنمایی و شهرت طلبی را از آفاتی عنوان کرد که در دراز مدت به سقوط ارزشهای ساختاری جامعه سالم و متدین منجر خواهد شد و گفت: گاهی به خاطر خود نمایی، شهرت طلبی و نداشتن تواضع حرف می‌زنیم. سخنی را به زبان می آوریم تا بگوییم، این مساله را می‌دانیم و این دانستن برای ما یک امتیاز محسوب می‌شود.

عضو شواری مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران گفت: توجه به ارزش‌های اخلاقی از ضروریاتی است که با نهادینه شدن آنها می توان به تقویت حاکمیت اعتدال و عقلانیت کمک شایانی کرد.

وی با بیان اینکه حاکمیت اعتدال و عقلانیت مسئله‌ای است که کشور در این برهه به آن نیاز اساسی دارد، گفت: ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی که پیامبر (ص) بارها بر آنها تاکید داشته‌اند برای شناخت افراد اصلح و شایسته‌ای است که با بهره بردن از صفات عالیه و شناخت از نقاط قوت و ضعف و تجربه و بینش سیاسی و اجتماعی در حفظ و اشاعه حاکمیت اعتدال و عقل کوشا باشند.

انتهای پیام

کد N1064360

وبگردی