آفتاب

انتقاد فعالان مدنی ژاپن از توافق هسته‌ای ژاپن و هند

انتقاد فعالان مدنی ژاپن از توافق هسته‌ای ژاپن و هند

گروه‌های مدنی و بازماندگان حادثه بمب اتمی ژاپن با نگرانی از انحراف هند به سمت تکنولوژی تولید سلاح هسته‌ای، از دولت ژاپن برای توافق با هند بر سر کار برای امضای یک بسته همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه ژاپن تودی، حدود 150 نفر از اعضای گروه‌های مدنی در برابر دفتر نخست‌وزیری در توکیو جمع شدن و با در دست داشتن پلاکاردهایی مانند « ما نمی‌توانیم با انرژی هسته‌ای صلح را ایجاد کنیم» و «ما مخالف توافق هسته‌ای ژاپن- هند هستیم» به مخالفت و اعتراض با این توافق پرداختند.

توافق صادرات تکنولوژی نیروگاه انرژی هسته‌ای به هند بحث برانگیز است زیرا هند،‌ کشوری دارای سلاح هسته‌ای که نخستین آزمایش هسته‌ای را در سال 1974 انجام داده، به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نپیوسته است. معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای فقط بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده را به عنوان قدرت‌های هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد.

کانامیتسوتا عضو گروه محیط زیستی دوستان زمین در ژاپن، درباره توافق هسته‌ای گفت: این توافق تمام تلاش‌های منع گسترش ژاپن را پایمال می‌کند که دارای تجربه تلخ رنج کشیدن از بمباران اتمی مخرب ایالات متحده در جنگ جهانی دوم است.

مردم هیروشیما و ناکازاکی، دو شهر ژاپن که در بمباران اتمی ایالات متحده در سال 1945 تقریبا ویران شد، نیز خشم خود را از این توافق هسته‌ای ابراز داشتند.

تومیهیسا تایوئه، شهردار ناکازاکی با اشاره به گروه‌های بازمانده از بمباران اتمی و بسیاری دیگر که مخالف بسته همکاری هسته‌ای غیرنظامی هستند، آخرین تحولات را بسیار تاسف‌انگیز خواند.

روز شنبه در هند شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با نارندرا مودی همتای هندی‌اش درباره کلیات بسته همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز به توافق رسید و گفت: توافق پس از نهایی شدن جزییات فنی به امضا خواهد رسید.

در همین حال به گزارش پایگاه خبری ایندیا اکسپرس، اس جای شانکار، وزیر خارجه هند اعلام کرد تعهد سند درتعلیق آزمایش‌های هسته‌ای جدی و معتبر است .

او با بیان این که جهان امروز می‌پذیرد که معاهده منع گسترش هسته‌ای محصول شرایط بود، گفت: هند به گروه تامین کننده هسته‌ای در سال 2008 درباره تعلیق یک‌جانبه و اختیاری‌اش درباره آزمایش‌های هسته‌ای خبر داده بود، گفته‌های هند معتبر است و این تعهدات جدی هستند.

یاسوهیسا کاوامورا، سخنگوی وزارت خارجه ژاپن در پاسخ به این پرسش که اگر سند به آزمایش‌ هسته‌ای بپردازد واکنش ژاپن به آن چیست، گفت: اگر هند یک آزمایش هسته‌ای انجام دهد برای ژاپن طبیعی است که در همکاری با هند تجدیدنظر کند اما انتظار نداریم چنین اقدامی رخ دهد.

در یک کنفرانس خبری مشترک نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که همکاری‌های هسته‌ای فقط در موضوعات صلح‌آمیز انجام می گیرد.

انتهای پیام

کد N1064318

وبگردی