آفتاب

بغداد شرط ورود تفنگداران دریایی آمریکا را به عراق اعلام کرد

بغداد شرط ورود تفنگداران دریایی آمریکا را به عراق اعلام کرد

منابعی در پارلمان عراق اعلام کردند، ورود نیروهای مارینز (تفنگداران دریایی) آمریکا به این کشور منوط به موافقت پارلمان عراق است، این در حالی است که دولت آمریکا چند روز قبل تاکید کرد، طبق توافقنامه امنیتی دو کشور که حق ورود به نیروهای آمریکایی را بر اساس تحولات میدانی می‌دهد، رفتار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منابعی در پارلمان عراق در گفتگو با روزنامه عکاظ عربستان، با تاکید بر اینکه حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور بدون رجوع به نهاد قانونگذاری نمی‌تواند با ورود نیروهای نظامی مارینز (تفنگداران دریایی) آمریکا موافقت کند، اعلام کردند که آمریکا نمی‌تواند هیچ نیروی نظامی را بدون کسب موافقت قبلی از پارلمان به خاک عراق وارد کند.

منابع مذکور فاش کردند که العبادی برای ارزیابی پارلمان به صورت غیررسمی پارلمان را در جریان قصد آمریکا برای اعزام نیروهای مارینز قرار داده است.

وی همچنین به صورت غیرمستقیم بر لزوم احترام به توافقنامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن تاکید کرد.

پارلمان نیز تاکید کرد آمریکا باید اول موافقت اتاق عملیات مشترک را برای اجرای هرگونه عملیات ویژه و یا ورود نیروهای نظامی به خاک عراق بگیرد.

از سوی دیگر، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که عراق به دنبال استقرار صدها تن از سربازان ترکیه و تانک‌های آن‌ها در استان موصل یادداشت اعتراض‌آمیزی به شورای امنیت داده است.

محمد علی الحکیم، نماینده عراق در سازمان ملل نیز این نامه را به پاور ارائه کرد تا وی این نامه در اختیار 14 کشور عضو شورا قرار دهد.

پاور تاکید کرد که خواسته‌های مشخصی را مطرح نکرده و درخواستی برای برگزاری نشستی فوق‌العاده به شورای امنیت نداده است اما نگرانی رو به فزونی دولت عراق از این وضعیت را که هنوز حل نشده، از این طریق ابراز داشته است.

انتهای پیام

کد N1064293

وبگردی