آفتاب

سقوط قیمت نفت، دامنگیر شاخص شد

سقوط قیمت نفت، دامنگیر شاخص شد

صدای اقتصاد نوشت:گرچه بازار سرمایه با اجرای برجام و نزدیک شدن به لغو تحریم‌ها به سوی خوش‌بینی حرکت می‌کند اما عوامل منفی مانند افت قیمت نفت بر این حرکت تاثیرگذار است.

یک تحلیلگر بازار سرمایه گفت: ریزش شدید قیمت نفت در پنج شنبه گذشته باعث شد همه فعالان اقتصادی، از جمله اهالی بازار سرمایه، نسبت به آینده وضعیت اقتصادی کشور نگران شوند چراکه تغییرات قیمتی نفت، مستقیما بر بودجه دولت اثرگذار است و افت آن موجب انقباضی شدن بودجه خواهد شد.

احسان رضاپور افزود: گرچه بازار سرمایه با اجرای برجام و نزدیک شدن به لغو تحریم‌ها به سوی خوش‌بینی حرکت می‌کند اما همواره عوامل منفی مانند افت قیمت نفت بر این حرکت تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه تاثیرات نفت بر بازار سرمایه می‌تواند زودگذر یا پایدار باشد، تصریح کرد: از آنجا که پروژه‌های دولتی، وزن بزرگی در گردش اقتصادی کشور دارند و درآمدهای نفتی نیز بخش اعظم منابع مورد نیاز بودجه را تامین می‌کند، در صورت تداوم افت قیمت نفت، احتیاط اهالی بازار سرمایه نیز استمرار خواهد یافت.

وی اظهار کرد: یکی از مسائلی که باعث نگرانی فعالان اقتصادی و محتاط شدن آنها شده، این است که همچنان تحلیل بسیاری از تحلیلگران کامودیتی و کالاها می‌گوید در کوتاه مدت ظرفیت ریزش قیمت نفت بیش از ظرفیت رشد قیمتی آن است.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بخشی از افت قیمت نفت با رشد قیمت ارز جبران می‌شود اما این کافی نیست و از همین رو احساس می‌شود تداوم روند کاهشی قیمت نفت می‌تواند بودجه را بیش از پیش منقبض کند که این مساله مستقیما بر اجرای پروژه‌های عمرانی و گردش اقتصادی اثر می‌گذارد و از این محل بر بازار سرمایه نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

رضاپور تاثیر افت قیمت نفت و بودجه انقباضی بر صنایع و شرکت‌های بورسی را یکسان ندانست و تصریح کرد: برخی از شرکت‌های بورسی که مشکل فروش و افت قیمت محصول نداشته باشند و با گشایش‌های بانکی، هزینه‌های تبادل مالی خود را نیز کاهش دهند عملکرد بهتری در بازار سرمایه خواهند داشت.

وی اظهار کرد: بیشتر این شرکت‌ها، کوچک هستند و شرکت‌های بزرگ بورسی، چندان از این مزیت‌ها برخوردار نیستند و تاثیر پذیری آنها از شرایط فعلی بیشتر است.

وی در پایان یادآور شد: در شرایط فعلی کلیت بازار سرمایه، ظزفیت کافی برای رشد معنادار را ندارند مگر اینکه علاوه بر اتفاقات مثبت سیاسی، اتفاقات امیدوارکننده‌ای نیز در حوزه اقتصادی بیفتد که به بازار سیگنال رشد بدهد.

22439

 

کد N1064266

وبگردی