آفتاب
واشنگتن اگزمینر:

آخرین تلاش مذبوحانه قانونگذاران آمریکایی برای ممانعت از لغو تحریم‌های ایران

آخرین تلاش مذبوحانه قانونگذاران آمریکایی برای ممانعت از لغو تحریم‌های ایران

یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی تلاش‌های قانونگذاران آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران را مذبوحانه توصیف کرد و نوشت: آن‌ها به دنبال راهی برای ممانعت از دستیابی تهران به سرمایه بلوکه شده‌اش هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگه خبری واشنگتن اگزمینر، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز سه‌شنبه در نشست آتی خود موضوع مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران را ببندد. اقدامی که راه را برای رهایی ایران از تحریم‌های بین‌المللی باز می‌کند.

دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، این گام را یک پیروزی بزرگ در مسیر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌داند که یک دستاورد بزرگ در عرصه‌ی سیاست خارجی‌اش محسوب می‌شود، توافقی که موجب لغو تحریم‌های بین‌الملل اعمال شده علیه ایران در ازای محدودیت برنامه‌ی هسته‌ای این کشور می‌شود، اما منتقدان این توافق به دنبال آخرین شانس برای جلوگیری از دستیابی ایران به چندین میلیارد دلار از سرمایه بلوکه شده‌اش در نتیجه اجرای برجام هستند.

اد رویس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه با تکرار ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر این که ایران ماه گذشته یک موشک بالستیک را آزمایش کرده است، آن را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل خواند و در اظهاراتی خصمانه گفت که عجله برای بستن پرونده برنامه هسته‌ای گذشته ایران به این کشور نشان خواهد داد که اقداماتش پیامدی ندارد.

این در حالی است که انتظار می‌رود در نشست روز سه‌شنبه شورای حکام آژانس، موضوع ابعاد نظامی احتمالی را که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود به آن رسیدگی کرده است، مختومه اعلام کند. عباس عراقچی، معاون و وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گذشته گفت که پیش‌نویس قطعنامه‌ای که توسط گروه 1+5 به شورای حکام ارائه شده است منجر به بسته شدن این موضوع می‌شود.

به گزارش واشنگتن اگزمینر، مقامات دولت آمریکا گفته‌اند که از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راضی هستند و آماده‌اند تا اجرای توافق هسته‌ای را پیش ببرند. اما قانون‌گذاران خواهان وقفه در رفع تحریم‌های ایران هستند.

مایک پامپئو، نماینده جمهوری‌خواه آمریکا روز پنج‌شنبه در نامه‌ای خطاب به هنری انسر، نماینده آمریکا در آژانس، از وی خواست تا در نشست شورای حکام با قبول گزارش جدید آمانو مخالفت کند چرا که رفع تحریم‌های ایران در حال حاضر یک خطای بزرگ و تاریخی است.

هم‌چنین مارک کرک و کلی آیوت، دو سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای خطاب به اوباما از وی خواستند تا با آزمایش موشک‌های بالستیک در ایران مقابله کند. این در حالی است که دولت آمریکا هیچ واکنشی به آزمایش موفقیت‌آمیز موشک عماد که گفته می‌شود قابلیت دستیابی به اراضی اشغالی را دارد، نشان نداده است. جمهوری خواهان و برخی دموکرات‌ها که از این اقدام به خشم آمده‌اند تلاش می‌کنند تا از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای جلوگیری از رفع تحریم‌های ایران استفاده کنند.

انتهای پیام

کد N1064250

وبگردی