آفتاب

کنفرانس بین‌المللی ترکمنستان با هدف پیشبرد صلح، امنیت و توسعه

کنفرانس بین‌المللی ترکمنستان با هدف پیشبرد صلح، امنیت و توسعه

قربان قلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان از حضور اشخاص بزرگ از جمله رهبران کشورها و وزرای امور خارجه این منطقه، آسیای جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس در کنفرانس بین‌المللی "سیاست بی‌طرفی" استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری ترکمنستان بر تاثیرات گسترده سیاستش که به خلع تسلیحات و امحای تسلیحات کشتار جمعی کمک کرده، تاکید کرد.

وی به پروژه خط لوله گازی ترکمنستان ‌- افغانستان - پاکستان - هند به عنوان یک بحران مهم انرژی در این منطقه و بخشی از تلاش‌های وسیعشان برای به اشتراک گذاشتن منابع طبیعی فراوان با کشورهای منطقه اشاره کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روسای جمهور بلاروس، تاجیکستان، افغانستان، گرجستان و ازبکستان و معاون رئیس جمهوری هند نیز در این مراسم سخنرانی کردند.

نواز شریف در جریان دیدار با اردوغان در عشق آباد گفت: جنگ علیه ترور منطقی است. دولت و موسساتش نقش مهم و حیاتی در مبارزه علیه تروریسم ایفا می‌کنند. ترکیه یکی از دوستان دیرینه پاکستان است و این دو کشور روابط تاریخی دارند.

اردوغان نیز گفت: همکاری پاکستان - ترکیه فصل جدیدی از رشد و توسعه در منطقه را باز خواهد کرد.

این دو رهبر همچنین درباره وضعیت سوریه و افغانستان نیز تبادل نظر کردند.

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در کنفرانس بین‌المللی "سیاست بی‌طرفی: همکاری بین‌المللی برای صلح، امنیت و توسعه" که روز شنبه در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان در ارتباط با بیستمین سالروز سیاست بی‌طرفی دائمی این کشور میزبان برگزار شد، ضمن تحسین سیاست بی‌طرفی ترکمنستان از تمامی کشورها خواست تا به عقاید و فرهنگ‌های دیگران که یکی از عناصر مهم بی‌طرفی است، احترام بگذارند.

وی افزود: پاکستان خواستار روابط دوستانه با تمامی کشورها بر پایه صلح و رفاه متقابل است و تمایل دارد تا گفت‌وگوهای هدفمند افزایش یابند. اعتقاد راسخ ما این است که رفاه مشترک رفاهی واقعی است.

نواز شریف به پروژه‌های آسیای مرکزی جنوب آسیا 1000، راهروی اقتصادی چین - پاکستان و راه سازی با افغانستان که تجلی سیاستش برای تقویت و افزایش روابط منطقه‌ای است، اشاره کرد.

وی گفت: رکن اصلی سیاست من ارتباط و یکپارچگی منطقه‌ای است. قراردادهای حمل و نقل‌های زمینی بین‌المللی و سازمان تجارت جهانی به ارتقای تجارت در این منطقه محصور در خشکی کمک خواهد کرد.

وی گفت: سیاست بی‌طرفی که ترکمنستان از آن پیروی می‌کند به نفع کل منطقه و کل جهان است.

انتهای پیام

کد N1064212

وبگردی