آفتاب
قره‌شیخلو تشریح کرد

گزارشی از فعالیت‌های سازمان دارالقرآن از سال 1392 تاکنون

گزارشی از فعالیت‌های سازمان دارالقرآن از سال 1392 تاکنون

رئیس سازمان دارالقرآن به تشریح عملکرد و فعالی‌تهای این سازمان از سال 1392 تاکنون پرداخت.

رئیس سازمان دارالقرآن به تشریح عملکرد و فعالی‌تهای این سازمان از سال 1392 تاکنون پرداخت.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی قره شیخلو در نشستی خبری اظهار کرد: این سازمان در سال 92 مبلغ یک میلیارد و 653 میلیون و 750 هزار تومان اعتبار دریافت کرد و این اعتبار در تاریخ 93.10.1 دریافت شد. سازمان دارالقرآن در سال 92 حمایت از آموزش‌های عمومی قرآن از جمله قرائت و مفاهیم را داشت که طبق آمار 10 هزار نفر در این طرح شرکت کردند. همچنین کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی قرآنی با حضور 465 نفر برگزار شد. همچنین از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال 92 تربیت نیروی انسانی متخصص آموزش عمومی قرآن کریم بود که 166 دوره تخصصی تربیت معلم، مدرس و ممتحن برگزار شد.

وی در ادامه با بیان این‌که «در سال 92 از مجموعه اعتباراتی که دریافت کردیم دوره‌های تخصصی ویژه اقشار خاص را برگزار کردیم» گفت: دوره‌ چهارم و پنجم دوره‌های تخصصی ویژه استعدادهای درخشان قرآنی با حضور 70 نوجوان و جوان در سراسر کشور برگزار شد. همچنین از آموزش‌های عمومی و تخصصی حفظ قرآن کریم حمایت کردیم. همچنین تولید و عرضه آثار و محصولات قرآنی کریم از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال 92 بود.

وی گفت: از پژوهشگران تدوین، چاپ و توزیع نشریه قرآنی بصائر نیز حمایت شد و 85 برنامه حمایت از مراسم قرآنی، ملی و مذهبی داشتیم. همچنین در سال 92 اجرای نهمین دوره طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم را داشتیم که در این طرح تعداد 7 هزار و 409 نفر شرکت کردند که در نهایت هزار و 42 نفر قبول شدند. همچنین ساماندهی و حمایت از تشکل‌های قرآنی و مردمی را داشتیم که در این طرح از 243 اتحادیه، موسسه و خانه قرآن و جلسه‌های سنتی قرآن کریم حمایت کردیم.

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه با اشاره به برنامه‌های این سازمان در سال 93 گفت: مجموع دریافتی‌های سازمان دارالقرآن در سال 93 ، 4 میلیارد و 573 میلیون و 800 هزار تومان بود که دریافتی اول ما در سال 93 تاریخ 93.12.19 بود و دریافتی دوم در تاریخ94.1.19 بود و همچنین در تاریخ 94.2.6 دریافتی سوم در سال 93 بود. که در این سال از 107هزار نفر در رابطه با آموزش عمومی قرآن کریم که شامل صحیح خوانی بود حمایت کردیم و همچنین از 118 هزار جلسه صحیح خوانی نماز در مراسم اعتکاف حمایت داشتیم و 370 دوره‌ تخصصی تربیت معلم با حضور 9 هزار و 250 نفر برگزار کردیم. همچنین برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه اقشار خاص را داشتیم که در این دوره‌ها 227 نفر شرکت کردند.

وی تاکید کرد: در سال 93 ما حمایت از آموزش عمومی و تخصصی حفظ قرآن کریم را داشتیم که 63 هزار و 500 نفر در این طرح شرکت کردند و ترتیل قرآن کریم از دیگر برنامه‌های ما بود. حمایت از تولید و عرضه‌ کتب تبلیغی و ترویجی قرآن کریم از دیگر برنامه‌های ما در سال 93 بود.

وی گفت: همچنین از چاپ 40 هزار جلد قرآن کریم حمایت کردیم که آنها در مناطق محروم و روستایی توزیع شد. برگزاری دوره‌های آموزشی اساتید و حافظان ممتاز در راستای طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم را داشتیم که این طرح با حضور 2 هزار و 202 نفر برگزار شد و حمایت از توسعه فعالیت‌های قرآنی در هیئات مذهبی از دیگر برنامه‌های ما در سال 93 بود که از 296 هیات شاخص در سطح کشور حمایت کردیم. همچنین برگزاری محافل قرآنی در مناطق شهری و روستایی از دیگر برنامه‌های ما بود که 732 محفل با حضور 200 هزار نفر برگزار شد و از 450 جلسه خانگی با اختصاص بسته‌های آموزشی و اقلام مورد نیاز قرآنی حمایت کردیم. همچنین تجلیل و تکریم از فعالان قرآنی از دیگر برنامه‌های ما در سال 93 بود.

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان‌ دارالقرآن در شش ماهه اول سال 94 گفت: ما در شش ماهه‌ ابتدایی سال 94 طرح راه اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی قرآن کریم را داشتیم که طبق آمار 200 نفر در این طرح شرکت کردند. همچنین حمایت از توسعه آموزش صحیح قرآن خوانی را داشتیم که 61 هزار نفر در این طرح شرکت کردند.

قره شیخلو در ادامه افزود: حمایت از توسعه آموزش حفظ قرآن کریم را داشتیم که در جلسات حفظ قرآن کریم 25 هزار نفر شرکت کردند و در برگزاری جلسات حفظ سوره مبارک یاسین که طرح 1449 بود 60 هزار نفر شرکت کردند و ما حمایت‌های لازم را داشتیم.

وی تاکید کرد:‌ برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی قرآنی از دیگر برنامه‌های ما در شش ماهه ابتدایی سال 94 بود که 520 نفر در این کارگاه‌های آموزشی شرکت کردند. همچنین برگزاری پنجمین دوره تخصصی ویژه استعدادهای درخشان قرآنی را داشتیم که این طرح با حضور 70 نفر از نوجوانان و جوانان منتخب سراسر کشور برگزار شد. همچنین از صد جلسه تفسیر گویی قرآن کریم حمایت کردیم و برگزاری 30 جلسه در مرکز هر استان را با اعزام اساتید تفسیر و با هماهنگی مجمع عالی تفسیر قرآن کریم استان قم داشتیم که این جلسه‌ها در ماه مبارک رمضان برگزار شد.

وی گفت: برگزاری دوره تربیت داور تجوید قرآن کریم از دیگر برنامه‌های سازمان بود که 40 نفر در این دوره‌ تربیتی شرکت کردند. همچنین 7 هزار و 300 نفر در دوره‌های تربیت معلم قرآن کریم شرکت کردند و بیش از 4 هزار گواهی نامه‌ دوره‌های تربیت معلم قرآن کریم صادر شد. همچنین 340 نفر در طرح‌های تخصصی ویژه قاریان و حافظان منتخب نیروی انتظامی شرکت کردند و 3 هزار و 744 نفر در دوره‌ مسابقات قرآنی تلاوت با رویکرد جدید شرکت کردند که سومین مرحله استانی آن در سال 94 برگزار شد.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم ویژه مدیران و کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی و خانواده‌هایشان برگزار شد که هزار و 681 نفر در این مسابقات شرکت کردند و همچنین طرح قرآن در رمضان برگزار شد که 625 مراسم با حضور 51 هزار نفر برگزار شد.

وی گفت: در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 20 محفل انس با قرآن برگزار شد. همچنین اجرای طرح تعویض قرآن‌های فرسوده را در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم داشتیم که حدود 10 تن قرآن فرسوده جمع آوری شد و 7 هزار جلد قرآن کریم که چاپ شده بود توزیع کردیم. حمایت از تشکل‌های قرآنی و مردمی در قبال کمک‌های بلاعوض یا اختصاص وام قرض‌الحسنه را داشتیم. همچنین نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم از دیگر برنامه‌های این سازمان در 6 ماهه نخست سال 94 بود و برای 141 قرآن مجوز چاپ گرفتیم.

وی گفت: برگزاری کارگاه‌های تخصصی ویژه مصححین کتاب قرآن کریم را داشتیم و ارتقاء پایگاه اطلاع رسانی سازمان دارالقرآن کریم (تلاوت) از دیگر برنامه‌های ما بود و همچنین راه‌اندازی بخش آموزش‌های مجازی قرآن کریم را داشتیم و برگزاری دهمین دوره طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم از جمله برنامه‌های ما در سال 94 بود که 6 هزار و 199 نفر در این طرح ثبت نام کردند که 3 هزار و 429 نفر قبول شدند و چاپ و توزیع قرآن کریم با کمک خیرین در استان‌ها را داشتیم که 30 هزار جلد چاپ و توزیع شد. همچنین در 39 برنامه‌ مشارکتی در برنامه‌های شبکه‌ قرآنی سیما حضور داشتیم که برنامه چشمه‌های جاری و مسابقه قاری برتر از جمله این برنامه‌ها بود. 230 هزار جلد کتاب آموزشی و همچنین 40 هزار جلد قرآن چاپ کرده‌ایم.

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر این که وضعیت چاپ و نشر قرآن در جامعه ما چگونه است؟ گفت: شاید بعد از 30 سال خیلی از مسئولین ما ندانند که ما برای چاپ و نشر قرآن کریم یک سیستم بسیار قوی داریم و امیدواریم بتوانیم سی‌امین سال تاسیس چاپ و نشر قرآن کریم را جشن بگیریم. متاسفانه 9 ماه از سال گذشته است ولی هنوز هم بودجه‌های قرآنی بلا تکلیف است. ما می‌گوییم همانقدر که به سایر حوزه‌ها بودجه تخصیص پیدا کرده است یک مقدار از آن هم به جامعه قرآنی تعلق بگیرد. بهتر است جامعه قرآنی ما فعال باشند. این خوب نیست که جامعه قرآنی ما در قبال این که بودجه به آنها دیر تعلق می‌گیرد سکوت کند.

قره‌شیخلو تاکید کرد: متاسفانه چندین ماه است که جلسه شورای توسعه‌ قرآنی تشکیل نمی‌شود. از ابتدای سال تاکنون یک جلسه برگزار شده است. درست است که این جلسات سنگین هستند اما باید دو تا 3 ماه یک بار این جلسات برگزار شود و روی طرح‌های اساسی کار کنیم و بتوانیم ظرفیت فعالیت‌های قرآنی را در جامعه بالا ببریم. ما در مسائل قرآنی باید به ظرفیت‌های مردمی توجه کنیم و در جایی که دین و دیانت مردم به میان می‌آید باید حاکمیتی باشد که از فعالیت مردمی دفاع کند.

وی ادامه داد:‌ اگر قرار است یک اتفاق خوب در جامعه قرآنی رخ بدهد چهار شرط لازم است که از جمله آنها ساختار مناسب، امکانات مناسب، نیروی انسانی و طرح و برنامه مناسب است که هر کدام از این چهار مورد نباشد یک جای کار می‌لنگد. ما باید در حوزه‌ قرآنی برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم تا در 5 سال آینده باز هم به مشکل نخوریم و بگوییم که ای کاش این کار و یا آن کار را انجام می‌دادیم.

انتهای پیام

کد N1064103

وبگردی