آفتاب

افسران سابق صدام؛ مهره‌های اصلی داعش

افسران سابق صدام؛ مهره‌های اصلی داعش

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که افسران ارتش صدام و حزب منحل شده "بعث" در حال حاضر پست‌های مهمی در نهادها و موسسات وابسته به داعش در مناطق تحت اشغال این گروه دارند و با ایراد مشاوره در خصوص استراتژی عملیات‌های تروریستی از مهره‌های کلیدی داعش و عوامل اصلی این گروه در افزایش قدرت نظامی آن محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در این گزارش آورده است مهم‌ترین افرادی که عضو ارتش صدام، دیکتاتور سابق عراق بودند و بعدا به عضویت داعش درآمدند عبارتند از: ولید جاسم، معروف به ابواحمد العلوانی که در دستگاه اطلاعات صدام فعالیت داشته است، فاضل الحیالی، معروف به ابومسلم الترکمانی که برخی معتقدند وی معاون ابوبکر بغدادی، رهبر داعش بوده و سال جاری میلادی در حمله هوایی کشته شده است. ایاد حامد الجمیلی، افسر سابق ارتش صدام که در "آژانس امنیتی" داعش فعالیت می‌کند و افسر سابق سازمان اطلاعات بوده که اصالتا از فلوجه است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، در موصل نیز شبکه اطلاعاتی توسط داعش تاسیس شده که افسران سابق ارتش صدام بر آن نظارت دارند.

براساس این گزارش اعضای حزب بعث و تندروها اوایل سال 2014 با داعش بیعت کردند و در حمله به موصل در کنار داعش بودند.

در گزارش مذکور آمده که اعضای حزب بعث در زمینه مواد منفجره، استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی برای عملیات‌ها به داعش مشورت می‌دهند و افسران سابق ارتش عراق در حقیقت عاملی موثر در افزایش قدرت نظامی داعش هستند.

پیشتر نیز روزنامه واشنگتن پست در سری گزارش‌های دوره‌ای خود درباره گروه شبه‌نظامی داعش و درگیری خشونت‌بار آنها، به نفوذ بی‌حد افسران سابق رژیم صدام بر روی تروریست‌های داعش پرداخته و از آن ها با عنوان حامیان پشت پرده داعش یاد کرد.

انتهای پیام

کد N1064102

وبگردی