آفتاب

34 مخالف مذاکره‌کننده با دمشق مشخص شدند/چورکین: دی‌میستورا لیست مخالفان را تهیه کند

34 مخالف مذاکره‌کننده با دمشق مشخص شدند/چورکین: دی‌میستورا لیست مخالفان را تهیه کند

روزنامه رای الیوم فهرست نهایی و رسمی هیات عالی مخالفان سوری را منتشر کرد که این فهرست در پی کنفرانس ریاض در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تهیه شده است.

روزنامه رای الیوم فهرست نهایی و رسمی هیات عالی مخالفان سوری را منتشر کرد که این فهرست در پی کنفرانس ریاض در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه مستقل رای الیوم نوشت که در این فهرست اسامی 34 تن از چهار هیات سیاسی و گروه‌های مسلح به چشم می‌خورد.

این فهرست متشکل از ائتلاف مخالفان سوریه (مخالفان در خارج) و هیات هماهنگی (مخالفان در داخل) و گروه‌های مسلح و برخی از شخصیت‌های مستقل (سهمیه بندی کشورهای منطقه) است.

به نمایندگی از اخوان المسلمین تنها یک شخصیت حضور دارد که وی فاروق طیفور است که تصدی پست معاون دو رهبر اصلی اخوان المسلمین سوریه را به مدت 18 سال برعهده داشت.

از مهمترین نتایج نشست مخالفان سوری در ریاض، پایان کار ائتلاف مخالفان سوریه به عنوان نماینده مخالفان است و این مساله‌ای است که ناظران آن را دارای پیامد منفی می‌بینند و همچنین پایتخت مخالفان از آنکارا به ریاض انتقال یافته است.

همچنین طرف عربستانی به محور مصر و امارات نزدیکتر از محور ترکیه و قطر است و این امر در کسانی که در کنفرانس حاضر شده بودند و همچنین در هیات عالی که از این کنفرانس شکل گرفته است، آشکار شده است.

هیات عالی نیز نشست دوره‌ای را برای تشکیل هیات مذاکره کننده با نظام سوریه برگزار خواهد کرد که متشکل از 15 مخالف است و نمی‌توانند در دولت انتقالی که قرار است بین دو طرف تشکیل شود، حضور داشته باشند.

اسامی هیات نماینده ائتلاف مخالفان عبارت است از ریاض حجاب، فاروق طیفور، جورج صبرا، عبدالحکیم بشار، سهیر الأتاسی، منذر ماخوس، خالد خوجه، ریاض سیف و سالم المسلط.

از هیات هماهنگی نیز منیر بیطار، صفوان عکاش، احمد عسراوی، محمد حجازی و زیادة ابو وطفه حضور دارند.

شخصیت‌های مستقل نیز احمد الجربا، لوی صافی، هند قبوات، عبدو حسام الدین، یحیی قضمانی، ریاض نعسان آغا، عبدالعزیز شلال و لوی حسین هستند.

از گروه‌های مسلح نیز چهار تن از جبهه جنوبی و چهار تن از جبهه شمالی هستند که در بین آنها محمد منصور، محمد جمعه و محمد بیرقدار، نماینده جیش الاسلام و لبیب نحاس، نماینده احرار الشام هستند.

این در حالی است که ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که باید استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نقش اساسی را در تدوین فهرستی از مخالفان سوری و تشکیل هیاتی که در پایان با دولت سوریه مذاکره می‌کند، ایفا کند و دیدار مخالفان در ریاض نیز مرجع نیست.

چورکین عنوان داشت که مسکو آماده دیدار در نیویورک در مورد سوریه در چارچوب گروه وین است، اما شرط مسکو این است که تلاش‌ها واقعی باشد.

وی در مورد مشکلات میان روسیه با طرف‌های دیگر به ویژه عربستان پیرامون فهرست مخالفان صحبت کرده و عنوان داشت که روسیه برخی از تشکیلاتی را که به ریاض دعوت شده بودند، نزدیک به تروریست‌ها می‌داند.

انتهای پیام

کد N1064059

وبگردی