آفتاب

چین باز هم در آب‌های مورد مناقشه مانور برگزار کرد

چین باز هم در آب‌های مورد مناقشه مانور برگزار کرد

وزارت دفاع چین امروز (یکشنبه) با اعلام این مساله که نیروی دریایی آن رزمایش‌های بیشتری را در روزهای اخیر در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی انجام داده،‌ این اقدامات را مانورهای عادی نامید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین مدعی مالکلیت این آب‌هاست و این درحالیست که فیلیپین، برونئی، ویتنام،‌ مالزی و تایوان نیز ادعاهای مشابهی دارند.

وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق چین در روزهای اخیر یگانی از نیروی دریایی خود را به آب‌های منطقه اعزام کرده تا به انجام رزمایش بپردازند. این رزمایش، مانوری روتین است که براساس برنامه آموزشی سال جاری میلادی نیروی دریایی چین انجام می‌شود.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌ای اجتماعی در روزهای اخیر نشان‌دهنده حضور کشتی‌ها و ناوهای نیروی دریایی چین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی است. دولت پکن مکررا در دریای چین جنوبی دست به انجام چنین رزمایش‌هایی می‌زند و همین امر باعث خشم و نگرانی کشورهای دیگر منطقه شده که مدعی مالکیت بر این آب‌ها هستند.

واشنگتن نیز اخیرا این اقدامات دولت چین را در مظان اتهام قرار داده و از این کشور خواسته تا از این اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارد. ماه گذشته میلادی بمب افکن‌های B-52 ارتش امریکا در نزدیکی جزایر مصنوعی چین در آب‌های مورد مناقشه پرواز کردند و در پایان اکتبر سال جاری میلادی نیز یک ناوشکن با موشک هدایت‌شونده ارتش آ‌مریکا در 12 گره مایل دریایی یکی از این جزایر به گشت‌زنی پرداخت که با انتقاد شدید دولت پکن همراه شد.

انتهای پیام

کد N1063966

وبگردی