آفتاب
اظهارات مخالفان و موافقان طرح سنجش و پذیرش دانشجو:

مخالفت وزارت علوم و دانشگاه آزاد نتوانست مانع تصویب طرح سنجش شود

مخالفت وزارت علوم و دانشگاه آزاد نتوانست مانع تصویب طرح سنجش شود

علی رغم تلاش وزارت علوم و دانشگاه آزاد، کلیات طرح سنجش و پذیرش با حمایت ضمنی رئیس مجلس، به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای  اسلامی بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در جلسه هفته گذشته مجلس نیز تعدادی از مخالفان و موافقان کلیات این طرح نظرات خود را اعلام کرده بودند و با ارجاع این طرح به کمیسیون آموزش مخالفت شده بود.

صابری: لاریجانی معتقد به لزوم اصلاح روشهای سنجش و پذیرش دانشجویان است

رضا صابری نماینده مردم آزادشهر که از طراحان این طرح بود در موافقت با طرح سنجش گفت: یکی از بخش های سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، لزوم اصلاح روش های سنجش و پذیرش دانشجو بوده است.

وی ضمن تشکر از مرکز پژوهش ها برای همکاری با کمیسیون آموزش جهت بررسی این طرح، از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به خاطر توجه به این طرح تشکر کرد و گفت: آقای لاریجانی ۳ بار ما را خواستند و درباره این طرح با ما مذاکره کردند و دغدغه هایشان را مطرح کردند. رئیس مجلس هم معتقد به لزوم اصلاح روشهای سنجش و پذیرش دانشجو بود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح به دنبال ایجاد ثبات و عدالت آموزشی است، گفت: ما در حوزه سنجش دوره کارشناسی، قانونگذاری های متعددی انجام دادیم اما برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هیچ قانونگذاری انجام نشده است در حالی که در حال حاضر دوره دکتری یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر داوطلب دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، طرح سنجش و پذیرش را پاسخ به دغدغه دانشجویان خواند و گفت: باید ثبات بیشتری در سیاست گذاری های سنجش و پذیرش دانشجویان وجود داشته باشد.

نماینده آزادشهر با بیان اینکه عدم هماهنگی های موجود اعتبار سنجش را زیر سوال می برد، گفت: این طرح تلاش می کند سیاست گذاری های بخش سنجش و پذیرش دانشجویان را اثبات کند تا دولت اجازه نداشته باشد هر ساله سیاست گذاری ها را تغییر دهد.

فرهنگی: این طرح موجب مهاجرت دانشجویان برای ادامه تحصیل می شود

در ادامه جلسه، محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس از تقاضای تعدادی از نمایندگان برای مسکوت ماندن بررسی این طرح در صحن علنی مجلس خبر داد.

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در موافقت با این تقاضا گفت: این طرح به نوعی انحصار و تمرکزگرایی را به همراه دارد و در مقابل بیانیه ۲۴۴ نماینده مجلس مبنی بر حمایت از توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد است.

وی با بیان اینکه خودم امضاء های این بیانیه را جمع کردم، تصریح کرد: این طرح نه تنها بخش خصوصی را تقویت نمی کند بلکه تضعیف نیز می کند.

وی یکی از نقاط ضعف جدی این طرح را مهاجرت دانشجویان به کشورهای خارجی برای ادامه تحصیل به ویژه در کشورهای سطح پایین خواند و گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح، دانشگاه آزاد تضعیف شده و دانشجویان به جای اینکه در داخل کشور در دانشگاه های معتبر ادامه تحصیل دهند، مجبور به مهاجرت هستند.

وی دانشگاه آزاد را گنجینه مهم انقلاب خواند و گفت: با این کار توی سر دانشگاه آزاد می زنیم.

وی تصریح کرد: به دلیل تعطیلات سه روز اخیر دانشگاه آزاد نتوانست در خصوص این طرح اقدامی انجام دهد و از خود دفاع کند.

زاهدی: طرح سنجش برای تضعیف دانشگاه آزاد نیست

در ادامه محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مخالفت با مسکوت ماندن بررسی این طرح گفت: اظهارات آقای عزیزی هیچ ارتباطی به اصل طرح نداشت. ایشان فقط به دفاع از یک واحد دانشگاهی خاص پرداخت. این طرح محدود کننده دانشگاه آزاد نیست بلکه تقویت کننده جایگاه آن است و به هیچ وجه مجلس قصد ندارد توی سر دانشگاه آزاد بزند.

وی اظهارداشت: در حال حاضر دانشگاه آزاد، پیام نور و سراسری هر کدام سبکی خاص برای پذیرش دانشجو دارند اما در صورت تصویب این طرح، برگزاری آزمون دانشگاه های مختلف برای مقطع دکتری تجمیع می شود.

وی تصریح کرد: چرا علی رغم افزایش دانشجویان دکتری، رشد علمی کشور کاهش یافته است؟ در میدان انقلاب، مقاله فروش و پایان نامه فروش ها وجود دارد که در صورت تصویب این طرح، این روند متوقف می شود.

مخالفت نمایندگان با مسکوت ماندن ۶ ماهه طرح سنجش و پذیرش دانشجویان

در پایان، علی لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت: مسکوت ماندن این طرح برای ۶ ماه را به رای می گذاریم.

نمایندگان نیز با ۸۷ رای موافق، ۹۳ رای مخالف، ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در مجلس، با مسکوت ماندن این طرح مخالفت کردند.

در جریان بررسی مسکوت ماندن طرح، انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور و عسگری معاون پارلمانی دانشگاه آزاد به هیئت رئیسه رفته و با لاریجانی گفتگو کردند.

در ادامه، مجدداً بررسی کلیات این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت.

خسروی: طرح سنجش موجب وحدت رویه در دانشگاهها می شود

علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در مخالفت با کلیات این طرح گفت: این طرح آنقدر شفاف نیست که همه مشکلات پذیرش و سنجش دانشجویان را حل کند. مشکل ما عدم آمایش است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشخص نیست که کشور ما با توجه به ظرفیت های مختلفی که در اختیار دارد، به چه تعداد فارغ التحصیل مقطع دکتری و کارشناسی ارشاد در چه رشته هایی نیاز دارد.

وی که به نظر می رسید مخالفت جدی با این طرح ندارد، ادامه داد: بهتر بود قبل از ارائه این طرح، در مورد ادغام دانشگاه های علوم پزشکی در وزارت علوم صحبت می کردیم و یا مشکل بورسیه ها را حل می کردیم و یا وظایف و اختیارات دانشگاه آزاد معلوم می شد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح بار مالی نداشته و وحدت رویه ایجاد می کند، گفت: مرکز پژوهش ها نیز اعلام کردند که با این طرح موافق است.

وی تصریح کرد: برخی معتقدند دانشگاه آزاد ضوابط لازم برای جذب دانشجویان مقطع دکتری را رعایت نمی کند، بنابراین طرح فوق ضوابط و وظایف را مشخص کرده و از قانون گریزی ها جلوگیری می کند.

مخالف بررسی کلیات این طرح در پایان از نمایندگان خواست: این طرح را به تصویب برسانند.

در ادامه محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در موافقت با بررسی کلیات این طرح گفت: داوطلبان در حال حاضر برای شرکت در آزمون های دکتری در دانشگاه های مختلف باید مبالغ جداگانه ای را بپردازند. در صورتی که با تجمیع آزمون ها، فقط یک پرداخت خواهند داشت.

نماینده مردم کرمان اظهارداشت: امسال حدود ۲۰۰ داوطلب که رتبه های قبولیشان برتر بود، در آزمون دکتری در مصاحبه دکتری پذیرفته نشدند.

مخالفت ماهیتی وزارت علوم با طرح سنجش و پذیرش/ قدرت دانشگاه ها کاهش می یابد

در ادامه شریعتی نماینده وزارت علوم در مجلس با تاکید بر مخالفت ماهیتی وزارت علوم با این طرح گفت: در شرایطی که سیاست دولت بر ایجاد تمرکز در دانشگاه ها این طرح اختیارات دانشگاه ها را تضعیف می کند.

وی طرح سنجش و پذیرش را برگشت به عقب خواند و گفت: در صورت تصویب این طرح، اشتباهات گذشته مجدداً تکرار می شود.

نماینده دولت با تاکید بر اینکه محل تامین اعتبار اجرای این طرح پیش بینی نشده است، گفت: آمارها حاکی از آن است که کیفیت پذیرفته شدگان در آزمون دکتری نسبت به سالهای قبل بیشتر است.

وی گفت: اساساً در مقطع دکتری نیاز به افرادی داریم که قدرت استنباط و استدلال آنها بیشتر است.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: پذیرش دانشجویان باید در چارچوب واحد انجام شود در حالی که این طرح در کمیسیون بهداشت و درمان رد شده است و به نظر می رسد وزارت علوم مخالف با پذیرش دانشجویان به این شیوه باشد.

شریعتی اظهار داشت: این طرح بر جزئیات امتیازدهی و برگزاری آزمون متمرکز تاکید کرده و اعلام کرده است که روش ها به مدت ۵ سال غیر قابل تغییر است. در حالی که اولاً باید امکان اصلاح روش ها وجود داشته باشد و ثانیاً انتخاب روش های اجرایی برگزاری آزمون ها بر عهده وزارت علوم و دانشگاه ها است.

وی طرح موجود را موازی کاری با قانون قبلی خواند و از تدوین طرح جامع وزارت علوم برای تعیین ضوابط سنجش و پذیرش دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی خبر داد.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهارداشت: وزارت علوم شیوه نظارت بر مصاحبه ها را تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ کرده است. این در حالی است که طرح موجود مخالف با این ابلاغیه است.

وی تصریح کرد: برخورد با تخلفات یک بخش در آموزش عالی، نیازمند تدوین طرح جدید نیست.

وی در پایان از نمایندگان خواست به کلیات این طرح رای مخالف بدهند.

در ادامه شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت نیز در دفاع از نظر این کمیسیون مبنی بر مخالفت با طرح سنجش و پذیرش گفت: سالانه تعداد زیادی از دانشجویان کشورمان برای تحصیل به کشورهای مالزی و هندوستان سفر می کنند و پس از فارغ التحصیل شدن به ایران برگشته و وزارت علوم ناچار به بررسی مدارک علمی آنها است.

وی گفت: وزارت علوم در حالی که مدارک آنها غیر قابل قبول است، به دلیل فشارهای سیاسی ناچار به پذیرش این مدارک می شود.

در پایان نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۷۱ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس، با کلیات این طرح موافقت کردند.

کد N1063815

وبگردی