آفتاب

قبرس یونانی‌نشین پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را وتو نمی‌کند

قبرس یونانی‌نشین پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را وتو نمی‌کند

نخست وزیر ترکیه اعلام کرده، نشانه‌هایی قوی از این مساله وجود دارد که قبرس یونانی نشین دیگر نمی‌خواهد پنج فصل در مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را مسدود نگه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت،‌ احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه درجریان نشستی خبری در پی دیدار با گروه اقدام اصلاحی در 11 دسامبر 2015 گفت:‌ این یک دوره جدید است و پنجره‌ای به سوی فرصتی میان ترکیه و اتحادیه اروپا. امیدوارم که همه به این مساله ارزش بگذارند.

گروه اقدام اصلاحی متشکل از وزرای کشور، خارجه،‌ اتحادیه اروپا، دادگستری و یکی از معاونان نخست وزیر ترکیه است که وظیفه دارند تا براساس قوانین دولتی به تسریع روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بپردازند.

در نامه‌ای که از سوی ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا ارسال شده به فصولی که ترکیه باید آنها را برای پیوستن به این اتحادیه رعایت کند، اشاره شده است. همچنین در این نامه آمده که فعالیت برای بررسی این فصول در اوایل 2016 صورت می‌گیرد. از 35 فصل ارائه شده، پنج مورد توسط دولت قبرس یونانی نشین بلوکه شده است.

نخست وزیر ترکیه همچنین مساله بلوکه شدن این پنج فصل را تایید کرده اما تاکید کرده که نشانه‌هایی قوی درباره این مساله وجود دارد که دولت قبرس یونانی نشین نمی‌خواهد این فصول را بیش از این وتو کند.

وی ادامه داد:‌ ما امیدواریم که فصل 17 در 14 دسامبر مورد بررسی قرار گیرد. این دومین فصلی است که در پنج سال گذشته مورد بررسی قرار می گیرد. البته با این روند، ما می‌توانیم روند پیوستن به اتحادیه اروپا را در قرن بعدی پیگیری کنیم. با این حال، تلاش می‌کنیم تا روز دوشنبه تمامی فصول بلوکه شده را باز کنیم و در بازه زمانی کوتاهی تمامی آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

مساله دیگری که نخست وزیر ترکیه به آن اشاره کرد، تلاش دولت آنکارا در به پایان رساندن روند آزادی ویزا در اواخر 2016 است.

وی در این باره گفت:‌ ما در فوریه سال آتی میلادی تمامی پیش نویس‌های لازم را در بسته‌ای و تحت عنوان روند آزادی ویزا به پارلمان ارائه می‌دهیم. ما از اپوزیسیون می‌خواهیم تا از تلاش ما برای تکمیل این قانون حمایت کند تا این قانون در مارس 2016 اجرایی شود و ترکیه نیز در اواخر سال آتی میلادی به جرگه ویزای آزاد در اروپا بپیوندد.

انتهای پیام

کد N1063700

وبگردی