آفتاب
/همراه با قانون انتخابات/

شرایط اعلام داوطلبی، انصراف از داوطلبی و ثبت‌نام داوطلبان خارج از کشور

شرایط اعلام داوطلبی، انصراف از داوطلبی و ثبت‌نام داوطلبان خارج از کشور

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز 28 آذرماه آغاز می‌شود و داوطلبان 7 روز فرصت دارند تا با حضور در فرمانداری و بخشداری مرکز حوزه انتخابیه خود، پرسشنامه مخصوص اعلام داوطلبی را دریافت و تکمیل و تسلیم کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، داوطلبان نمایندگی می‌توانند فرم داوطلبی را از وزارت کشور دریافت و پس از تکمیل به وزارت کشور ارجاع کنند. وزارت کشور هم موظف است در اسرع وقت مراتب را به فرمانداری یا بخشداری حوزه انتخابیه مربوطه اعلام کند.

باید تصویر از فرم داوطلبی، تصویر شناسنامه و دو قطعه عکس همه داوطلبان ظرف حداکثر از سه روز پس از خاتمه ثبت‌نام توسط وزارت کشور به هیات مرکزی نظارت ارسال شود.

ماده 46 قانون انتخابات اعلام می‌کند که هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شخصا و به صورت کتبی می‌توانند انصراف خود را به فرمانداری یا بخشداری حوزه مرکز انتخابیه یا وزارت کشور اعلام کنند. مراتب انصراف هم باید توسط وزارت کشور فورا به اطلاع هیات مرکزی نظارت برسد. عدول از انصراف پذیرفته نمی‌شود.

فرماندار یا بخشدار حوزه انتخابیه طبق ماده 47 قانون انتخابات مجلس موظف است روزانه مشخصات کامل داوطلبان حوزه انتخابیه خود را بر اساس مفاد مندرج در پرسشنامه با سریع‌ترین وسیله به وزارت کشور اعلام کند. وزارت کشور نیز موظف است تصویری از مشخصات کامل داوطلبان را روزانه به هیات مرکزی نظارت اعلام کند.

وزارت کشور و شورای نگهبان پس از وصول مشخصات داوطلبان روزانه لیست کامل آنان را تهیه کرده و به منظور بررسی سوابق آن‌ها به وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال و اداره تشخیص هویت و پلیس بین‌الملل در مرکز ارسال می‌کند. مراکز مزبور موظف‌اند ظرف 5 روز نتیجه بررسی را با دلیل و سند به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام کنند.(ماده 48 قانون انتخابات)

ماده 49 این قانون می افزاید که وزارت کشور موظف است پس از وصول نتایج بررسی از مراجع چهارگانه، مراتب را به فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه های انتخابیه به نحو مقتضی اعلام کند و فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه انتخابیه موظف اند عینا مدارک و نتایج بررسی را در جلسه مشترک هیات اجرایی و هیات نظارت مرکز حوزه انتخابیه مربوطه مطرح کنند.

بر اساس قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی مصوب در تاریخ 24 دی 1382، داوطلبان می‌توانند پس از ثبت‌نام در موعد قانونی و تایید صلاحیت، فقط برای یکبار در مرحله اول انتخابات می‌توانند حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند. بر این اساس داوطلبان باید 15 روز قبل از روز اخذ رای، حوزه انتخابیه خود را از طریق وزارت کشور یا حوزه‌ای که در آن ثبت‌نام کرده‌اند، تغییر دهند.

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این اجازه را داده است که داوطلبان واجد شرایط خارج از کشور هم در انتخابات ثبت‌نام کنند. بر اساس تبصره یک ماده 45 قانون انتخابات،‌ داوطلبان نمایندگی مجلس خارج از کشور که واجد شرایط هستند باید با مراجعه به سفارتخانه یا کنسولگری یا نمایندگی سیاسی مربوط پرسشنامه داوطلبی خود را در حضور مقامات ذی‌صلاح سفارت یا کنسولگری یا نمایندگی سیاسی تنظیم کرده و سفارت نیز مفاد مندرج در پرسشنامه و مشخصات کامل داوطلب را به وسیله تلکس یا سریع‌ترین وسیله مخابراتی و از طریق وزارت امور خارجه به وزارت کشور اعلام می‌کند تا در مهلت قانونی نسبت به بررسی صلاحیت وی در هیأت اجرایی حوزه انتخابیه، اقدام قانونی به‌عمل آید.

به گزارش ایسنا، انتخابات مجلس شورای اسلامی برخلاف انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور برگزار نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N1063665

وبگردی