آفتاب

دریای چین جنوبی صحنه قدرت نمایی پکن شد

دریای چین جنوبی صحنه قدرت نمایی پکن شد

وزارت دفاع چین اعلام کرد که در راستای انجام تمرین های نظامی سالانه در چند روز گذشته تعدادی رزمایش در منطقه تحت مناقشه دریای چین جنوبی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت دفاع چین اعلام کرد که در چند روز گذشته رزمایش های بیشتری را در منطقه تحت مناقشه دریای چین جنوبی انجام داده است.

 به گفته دولت پکن، این اقدام که در بخش غربی اقیانوس آرام اتفاق افتاد، امری متداول است که در راستای انجام تمرین های نظامی سالانه انجام می شود.

تلویزیون رسمی چین تصاویری از این مانور نظامی را بدون اینکه جزئیاتی درباره محل دقیق آن ارائه دهد، نشان داده است.

آبراه استراتژیک دریای چین جنوبی که پیشتر عرصه مناقشه دولت پکن و کشورهای کوچک این حوزه آبی بود، طی سال های اخیر به میدان رقابت چین و آمریکا بدل شده است.

دولت واشنگتن از بیم قدرت یابی چین در صحنه بین الملل مالکیت سنتی دولت پکن بر دریای چین جنوبی را زیر سؤال برده و به جانبداری غرض ورزانه از دیگر مدعیان منطقه ای می پردازد.

این در حالی است که ماه گذشته ناو آمریکایی «یو اس اس لارسن» با ورود به محدوده ۱۲ مایل دریایی از جزایر مصنوعی ساخت پکن در دریای چین جنوبی، حریم آبی چین را به  بهانه برخورداری از حق کشتی رانی آزاد نقض کرد.

دریای چین جنوبی محل تردد کشتی هایی است که سالانه کالاهای تجاری به ارزش پنج تریلیون دلار را جابه جا می کنند. چین به طور سنتی مالکیت ۹۰ درصد از این آبراه را در اختیار دارد حال آنکه کشورهای فیلیپین، برونئی، ویتنام، مالزی و تایوان هم ادعاهای مشابه ای را مطرح می کنند.  

کد N1063622

وبگردی