آفتاب
تدوام تنش های آنکارا با همسایگان؛

ادامه اعتراضات ضد ترکیه از روسیه تا عراق

ادامه اعتراضات ضد ترکیه از روسیه تا عراق

همزمان با گسترش اعتراضات ضد ترکیه از سوی مقامات و مردم عراق، روسیه نیز دور جدیدی از اعتراضات را علیه آنکارا مطرح کرد.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل : تنش های آغاز شده میان ترکیه و روسیه از یک سو، و عراق و ترکیه از سوی دیگر همچنان ادامه دارد بطوریکه روز گذشته شهرهای مختلف عراق صحنه هیا برپائی اعتراضات ضد ترکی بود.

گزارش‌ها حاکی است که روز شنبه دست کم چهار هزار نفر در مرکز بغداد علیه حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق دست به تظاهرات زده‌اند. تظاهر کنندگان با تجمع در میدان «التحریر» با سر دادن شعارهای «مرگ بر ترکیه و مرگ بر اردوغان» پرچم ترکیه را آتش زده‌اند.

طبق این گزارش در شهر بصره در جنوب عراق نیز هزاران عراقی دست به راهپیمایی زده‌اند.

همزمان با این اعتراضات «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، نیز انتقادات جدیدی را از آنکارا مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، روز گذشته هزاران عراقی در بغداد و بصره علیه حضور نیروهای نظامی ترکیه در نزدیکی موصل دست به راهپیمایی زدند و همزمان وزرای خارجه روسیه و عراق در گفتگویی تلفنی درباره حضور نیروهای ترک در شمال عراق مذاکره کرده‌اند.

در همین رابطه وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد سرگئی لاوروف، در گفتگوی تلفنی با ابراهیم جعفری، همتای عراقی خود در خصوص «تهاجم غیرقانونی» ترکیه به شمال عراق مذاکره کردند.

به گزارش ایتارتاس، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کردد: ابراهیم جعفری در این گفتگوی تلفنی آخرین تحولات در خصوص «تهاجم غیرقانونی نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق و همچنین شکایت بغداد به سازمان ملل دراین باره رایزنی کردند.»

طبق این گزارش، سرگئی لاوروف نیز، حمایت قاطع روسیه از حق حاکمیت و یکپارچگی عراق ر ا اعلام کرد. همچنین لاوروف از اقدامات قانونی دولت عراق براساس عرف بین المللی و قوانین سازمان ملل حمایت کرده است.

به گزارش رویترز، دولت عراق روز جمعه به طور رسمی نسبت به حضور نیروهای نظامی ترکیه در اردوگاه «بعشیقه» در نزدیکی موصل به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.

عراق در شکایت خود به شورای امنیت، حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال این کشور را خوانده و خواهان «خروج فوری و بی‌قید و شرط» این نیرو‌ها شد.

هفته گذشته گزارش‌ها در خصوص حرکت یک هنگ زرهی ترکیه به اردوگاه «بعشیقه» در شمال موصل در استان نینوای عراق باعث بروز تنش بین آنکارا و بغداد شد.

عراق سفیر ترکیه را احضار کرد و ترکیه می‌گوید، این نیرو‌ها برای اموزش داوطلبان به منطقه اعزام شده‌اند و از شمال عراق خارج نخواهند شد.

پیشتر ترکیه گفته بود که اردوگاه و کمپ اموزشی «بعشیقه» که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر موصل واقع شده، با هماهنگی وزارت دفاع عراق و فرمانداری موصل تاسیس شده است.

شهر موصل با بیش از یک میلیون نفر جمعیت تابستان سال گذشته به تصرف گروه حکومت اسلامی در آمد. از آن زمان تاکنون مقام‌های عراقی از احتمال آغاز عملیات آزاد سازی این شهر خبر داده‌اند، اما به دلایل مختلف چنین عملیاتی تاکنون به تعویق افتاده است.

این در حالی است که در دو هفته گذشته نیز شهرهای مختلف روسیه از جمله مسکو بواسط اقدام آنکارا در سرنگون کردن جنگنده روسی، صحنه اعتراضات ضد ترکیه بوده است.

کد N1063579

وبگردی