آفتاب

العبادی: صبر ملت عراق به معنای ضعف آن نیست/نیروهای ترکیه باید خارج شوند

العبادی: صبر ملت عراق به معنای ضعف آن نیست/نیروهای ترکیه باید خارج شوند

نخست‌وزیر عراق گفت که حریم کشورش مورد نقض آشکار قرار گرفته است و حضور نیروهای ترکیه در آن قانونی نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی تلویزیونی بیان کرد: عراق از سوی کشور همسایه‌اش مورد نقض آشکار قرار گرفته است، از این رو ما باید کلیه اقدامات را برای حمایت از حق حاکمیتی خود به کار بندیم.

وی ادامه داد:‌ نیروهای مسلح و گروه الحشد الشعبی و عشایر هم از حق حاکمیتی عراق حمایت می‌کنند و معتقدیم که حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق قانونی نیست و نقض حاکمیت به شمار می‌رود.

نخست‌وزیر عراق هم‌چنین تاکید کرد که هیچ نیروی زرهی در عراق به غیر از نیروهای ترکیه در این کشور حضور ندارند. وی تصریح کرد که دولتش تا به حال از راه‌های مسالمت‌آمیز برای بیرون راندن نیروهای ترکیه از خاک کشورش استفاده کرده است. العبادی ادامه داد که کشورش درخواست هیچ نیروی نظامی را از خارج نداده است و تنها نیروی زرهی که اکنون در عراق حضور دارد تنها نیروهای ترکیه هستند.

وی افزود:‌ ما به ترکیه برای خارج کردن نیروهایش مهلت دادیم و باب گفت‌وگوها را نبستیم اما عراقی‌ها نسبت به حاکمیت کشورشان موضعی یکپارچه دارند. دولت عراق ورود نیروهای ترکیه به کشورش را نقض آشکار دانسته و آن را مردود می‌داند. هم‌چنین عراق خواهان ایجاد بهترین روابط با کشورهای جهان است.

رئیس دولت عراق در ادامه با اشاره به اینکه شهروندان ترکیه در عراق میهمانان آنها باقی خواهند ماند و باید از آنها حمایت شود، تاکید کرد که باید بین تمایل برای همکاری و وارد کردن نیروهای نظامی فرق قائل شد. العبادی گفت: جنگ ما علیه داعش جنگی در دفاع از حق حاکمیت عراق است و نباید تمایل به همکاری را با مساله ورود نیروهای زرهی ترکیه به خاک‌مان که بدون موافقت ما انجام شده، اشتباه گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ما در انجام وظایف قانونی و شرعی خود در حمایت از کشور کوتاهی نخواهیم کرد، افزود: صبر این ملت به معنای ضعف آن نیست.

این مقام عالی‌رتبه عراقی ادامه داد: اقدامات ما علیه ملت دوست ترکیه نیست و شهروندان ترکیه در عراق میهمانان ما خواهند بود و حمایت از آنها وظیفه ما است.

در همین حال سایت خبری شبکه المنار نوشت، دفتر نخست‌وزیری عراق روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حیدرالعبادی از وزارت امور خارجه خواست تا شکایت رسمی را از سوی دولت عراق درخصوص ورود ترکیه به خاک کشورش تنظیم کند و آن را به شورای امنیت بفرستد.

در این بیانیه العبادی ورود ترکیه به خاک عراق را نقض آشکار اصول منشور سازمان ملل و نقض حاکمیت ارضی عراق عنوان کرد که بدون موافقت مسئولان عراقی انجام شده است. این بیانیه افزود که نخست‌وزیر عراق از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا براساس اساسنامه سازمان ملل مسئولیت خود را پذیرفته و در جهت حمایت از عراق،‌ امنیت، حاکمیت و حفظ اراضی آن که از سوی نیروهای ترکیه نقض شده،‌ گام بردارد هم‌چنین از ترکیه بخواهد تا نیروهایش را فورا از عراق خارج کند و علاوه بر آن با کلیه ابزارهای موجود عقب‌نشینی فوری و بی قید و شرط ترکیه و هم چنین عدم تکرار رفتارهای یکجانبه این کشور را که به ضرر روابط بین‌المللی است و امنیت منطقه‌ای را با خطر مواجه می‌کند، تضمین کند.

بر اساس این بیانیه العبادی خواست تا این مساله در جلسه ویژه شورای امنیت بررسی و شکایت آن به عنوان یک سند رسمی مطرح شود.

انتهای پیام

کد N1062853

وبگردی