آفتاب

اردوغان برای جایگزین کردنِ گاز روسیه به سراغ کدام کشور رفته است؟

اردوغان برای جایگزین کردنِ گاز روسیه به سراغ کدام کشور رفته است؟

همان زمان با رسیدن فصل سرما و افزایش احتمال قطع صادرات گاز روسیه به ترکیه، آنکارا در صدد است گاز مورد نیاز خود از طریق ترکمنستان تامین کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه نزاویسیمایا در مقاله ای از تصمیم ترکیه برای جایگزین کردن گاز روسیه خبر داده است.

نویسنده این مقاله ضمن اشاره به سفر اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ترکمنستان، این دیدار را از زاویه توسل آنکارا به برگ برنده ترکمنستان در زمینه انرژی بررسی می کند.

شهرت قادروف پژوهشگر ارشد انستیتوی خاورشناسی روسیه بر این اعتقاد است که اردوغان بر پیوندهای قومی بین ترکها و ترکمن هایی که با هم امپراطوری عثمانی را به وجود آوردند، تأکید دارد.

در این مقاله آمده است: استفاده از قبایل ترکمن مقیم کشورهای خاورمیانه، یکی از محورهای سیاست رهبران فعلی ترکیه است. این در حالی است که اقتصاد ترکمنستان با تجارت ترکیه ارتباط نزدیکی دارد. با وجود اینکه صادرات گاز و نفت، منبع اساسی درآمدهای بودجه عشق آباد است، طرح های بازرگانی نخبگان ترکیه و ترکمنستان با هم ارتباط نزدیکی دارند.

تاکنون در ترکمنستان بیش از 900 پروژه مشترک با ترکیه اجرا شده است. تبادلات بازرگانی بین ترکمنستان و ترکیه برابر 6 میلیارد دلار است در حالی که روابط بازرگانی عشق آباد با مسکو از 910 میلیون دلار عبور نمی کند. البته قادروف اضافه می کند که با وجود اینکه بعد از فروپاشی شوروی اتحادیه بین المللی ترکمن های جهان تشکیل شد، عشق آباد هرگز از آن به عنوان ابزار بازیهای سیاسی با کشورهای دیگر استفاده نکرده است. این کشور بعد از حادثه سرنگونی سوخوی-24 روسی در سوریه و تیرباران شدن خلبان روس توسط ترکمنها بیش از همه یک نظاره گر بود.

به عقیده قادروف، همین امر نشان می دهد که در پی سفر اردوغان به ترکمنستان، بر اولویت روابط ترکمنستان با ترکیه بر خلاف روابط با روسیه تأکید به عمل نخواهد آمد. به عقیده این کارشناس، ترکمنستان را نمی توان به سیاست بزرگ خاور میانه و بازیها علیه روسیه جلب کرد. با توجه به ضعف زیرساخت انتقال گاز در منطقه، خریدهای قابل توجه گاز ترکمنستان توسط ترکیه برای جایگزینی گاز روسی هم پیش بینی نمی شود.

4952

کد N1062679

وبگردی