آفتاب

اشرف غنی: با پاکستان برای اقدام نظامی علیه مخالفان صلح در افغانستان توافق کردیم

اشرف غنی: با پاکستان برای اقدام نظامی علیه مخالفان صلح در افغانستان توافق کردیم

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت که عمده‌ترین دستاورد سفرش به پاکستان این بوده که اسلام‌آباد پذیرفته است علیه گروه‌هایی که از شرکت در روند صلح افغانستان سرباز زنند و سلاح به زمین نگذارند، از تمام قدرت، از جمله نیروی نظامی، استفاده‌ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اشرف غنی امروز جمعه، در یک نشست خبری در کابل گفت که دوطرف توافق کرده‌اند علیه کسانی که خواستار مشارکت در روند صلح نیستند، از قدرت مشروع استفاده کنند.

او افزود که در این راستا نکته بنیادی تشخیص کسانی است که صلح می‌خواهند و با ترک خشونت راه تبدیل شدن به یک جریان سیاسی را می‌پذیرند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که "صلح عادلانه، پایدار و عزتمند" باید در چارچوپ قانون اساسی این کشور عملی شود.

اشرف غنی، با اشاره به اینکه مردم افغانستان به اندازه کافی در راه اسلام قربانی داده‌اند، گفت: کاسه صبر مردم دیگر لبریز شده است. حق تنفس، زندگی و رفاه هدیه‎ای نیست که دیگران به مردم افغانستان بدهد بلکه حقی بر اساس ارزش‌های حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است.

وی تصریح‌ کرد: در این سفر نارضایتی خود را از عملیات نظامی شبکه حقانی در افغانستان با مقامات پاکستانی در میان گذاشته و خواستار اقدامات واضح آنان شدم. به دلیل استقبال گسترده پاکستان از هیات افغان "رشادت‌های" نیروهای امنیتی افغانستان در میدان نبرد بوده‌ است.

رئیس جمهور افغانستان ادامه داد: دراین سفر طرف افغانستان، آمریکا و پاکستان؛ همچنین طرف افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا جلسه سه جانبه و چهارجانبه داشتند تا همه طرف‌ها برای موفقیت صلح افغانستان همکاری کنند و ممکن است در هفته آینده نخستین گامها برداشته شود.

با این حال وی گفت که مسایل پیچیده‌ای در روند صلح وجود دارد که حل آن نیاز به زمان دارد. او گفت که کشورش "محتاطانه" نسبت به روند صلح خوشبین است

به گزارش بی‌بی‌سی، اشرف غنی با اشاره به شایعات درباره فشارها از جانب پاکستان در سخنان امروز خود گفت که رئیس جمهوری به این دلیل انتخاب نشده و نیز این تیم برای این درست نشده که "گردن خود را در مقابل دیگران خم کند."

انتهای پیام

کد N1062403

وبگردی