آفتاب

نیویورک تایمز: پنتاگون پیشنهاد جدیدی به کاخ سفید برای مبارزه با داعش داده است

نیویورک تایمز: پنتاگون پیشنهاد جدیدی به کاخ سفید برای مبارزه با داعش داده است

نیویورک تایمز در مطلبی به قلم مشترک مارک مازتی و اریک اشمیتدک نوشت پنتاگون پیشنهاد جدیدی به کاخ سفید برای ساخت شبکه ای از پایگاههای نظامی در آفریقا، جنوب شرق آسیا و خاورمیانه برای مقابله با گسترش دامنه فعالیت داعش داده است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، نیویورک تایمز نوشت رشد شاخه های داعش در مناطق مختلف جهان که دست کم هشت مورد آن شناسایی شده، سبب شده است برخی در دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا موضوع ایجاد شبکه ای از پایگاههای نظامی و اطلاعاتی و امنیتی را در مناطق مختلف جهان به منظور شناسایی و مقابله با شاخه های داعش مطرح کنند. البته برخی از مقامات آمریکایی معتقدند برخی از گروهها و افراد تروریست در کشورهای دیگر ممکن است برای اینکه توجه بیشتری را به خود جلب کنند و اعتبار بیشتری به دست آورند، از نام داعش بهره ببرند. مقاماتی از دولت آمریکا که پیشنهاد ایجاد شبکه ای از پایگاههای نظامی را داده اند می گویند از این پایگاهها برای استقرار و هماهنگی نیروهای عملیات ویژه و ماموریتهای ضد تروریسم استفاده خواهد شد. این طرح را اولین بار ژنرال مارتین دمپسی رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا در آخرین روزهای خدمت خود به پنتاگون ارائه کرده بود اما حملات تروریستی اخیر در اروپا منسوب به داعش، توجه به این طرح را بیشتر از گذشته کرده است. البته برخی مقامات وزارت خارجه آمریکا با این طرح مخالفت کرده اند زیرا آنها درباره وجود تعداد بیشتری از پایگاههای دائمی آمریکا در آفریقا و خاورمیانه نگران هستند. برخی از دیپلماتهای با سابقه آمریکایی درباره برخی اقدامات خزنده و نامحسوس برای نظامی کردن سیاست خارجی آمریکا به ویژه از طریق ارتباط مستقیم پنتاگون با دولتهای خارجی علاقمند به کمکهای نظامی آمریکا ، هشدار می دهند. برنامه ریزان پنتاگون معتقدند طرح ایجاد شبکه ای از پایگاههای جدید هزینه زیادی ندارد و با چند میلیون دلار امکان پذیر است. تحلیلگران می گویند شرط موفقیت این رویکرد این است که فرماندهان ، دیپلماتها و جاسوسان آمریکایی مستقر در مناطق مورد نظر همکاری نزدیکی با یکدیگر و با واشنگتن داشته باشند و این چیزی است که همیشه اتفاق نمی افتد. 
مقامات می گویند طرح پیشنهادی پنتاگون شامل چهار کانون اصلی است که شامل گسترش پایگاههای فعلی در جیبوتی و افغانستان و ایجاد تاسیسات کوچکتر و ابتدایی تر در کشورهایی است که می تواند شامل نیجر و کامرون باشد که هم اکنون آمریکا در آنها ماموریتهای تجسس با هواپیماهای بدون سرنشین انجام می دهد. این کانونها می تواند بین پانصد تا پنج هزار پرسنل داشته باشد. طرح پنتاگون همچنین شامل ایجاد پایگاهی اصلی در خاورمیانه که احتمالا اربیل عراق است، خواهد بود که بیشتر سه هزار و پانصد نیروی آمریکایی که هم اکنون در عراق حضور دارند، در آنجا مستقر خواهند شد. 
308308

کد N1062326

وبگردی