آفتاب

تحلیل پولتیکو از هزینه های تحریم روسیه برای آمریکا و اتحادیه اروپا

تحلیل پولتیکو از هزینه های تحریم روسیه برای آمریکا و اتحادیه اروپا

پولیتیکو نوشت: آمریکا مشتاق است به هم پیمانان اروپایی خود یادآوری کند که همه طرف ها به سبب اعمال تحریم ها علیه مسکو آسیب دیده اند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، پولتیکو در گزارشی با عنوان «هزینه های فرآتلانتیک تحریم های روسیه» به قلم جوزف جی شاتز، نوشت: زمانی که مقام بلندپایه مسئول تحریم ها در وزارت خزانه داری آمریکا این هفته به اروپا سفر کند، از اروپایی ها خواهد خواست رژیم تحریم ها علیه روسیه را تجدید کنند. 
در میان مقامات آمریکایی و اروپایی -حتی مقامات مجارستان و یونان- حاضر به وتو کردن تحریم ها علیه روسیه پس از حمله مسکو به شبه جزیره کریمه نبودند. و با وجود تلاش های روسیه برای اعمال فشار به اتحادیه اروپا، انتظار می رود مقامات این اتحادیه این ماه نیز این تحریم ها را برای شش ماه دیگر تمدید کنند. اما در محافل خصوصی بحث ها چیز دیگری است.
به گفته مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا، از همان روز نخست، حفظ اتحاد برای اعمال تحریم هایی علیه روسیه کار آسانی نبوده است. در حالی که برخی کشورها همانند لهستان و انگلیس خواستار اتخاذ اقدامات سخت گیرانه تری علیه روسیه هستند، برخی دیگر از دولت ها خواستار پایان یافتن سریع تحریم ها هستند. اما موضوعی که واضح است این است که صنایع در اتحادیه اروپا آسیب دیده اند و شرکت های آمریکایی نیز در نتیجه تحریم روسیه متحمل خساراتی شده اند.
اما پشت صحنه، مقامات دولت اوباما اغلب در تلاش برای فاصله گرفتن از اظهارات خود درباره روسیه هستند.
یک مقام بلندپایه آمریکایی در گفتگو با پولتیکو با اشاره به این که نهادهای مالی آمریکا با زیان مواجه شده اند گفت شرکت های فعال در بخش انرژی آمریکا به سبب اعمال تحریم ها -که با هدف قطع روابط اقتصادی با برخی از شرکت های روسی اعمال شده اند- از منطقه قطب در روسیه و همچنین طرح های مرتبط با حفاری های نفتی خارج شده اند.
تحلیل گران بر این باورند که تأثیر تحریم های روسیه بر اقتصادهای آمریکا و اتحادیه اروپا نسبتا کم بوده است. اما بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا، صادرات آمریکا به روسیه از یازده میلیارد و چهارصد میلیون دلار در سال دو هزار و سیزده به ده میلیارد و هشتصد میلیون دلار در سال دو هزار و چهارده کاهش یافت که از کاهش سه و نیم درصدی حکایت دارد. حجم مبادلات تجاری دو جانبه نیز با کاهش ده درصدی مواجه شده است. این روند در سال دو هزار و پانزده نیز ادامه یافت.
تاکنون، اروپایی در مقابل این ایده مقاومت کرده اند که در ازای تلاش های نظامی روسیه در سوریه قرار است تحریم ها علیه مسکو کاهش یابد. اما کارشناسان تحریم ها می گویند این روند می تواند بیش از پیش پیچیده شود. در فرانسه، جبهه ملی راست گرا به رهبری مارین لوپن که با اعمال تحریم های غربی علیه روسیه مخالف است، حزبی است که در حال پیشرفت است.
الیزابت روزنبرگ مشاور ارشد سابق در زمینه سیاست تحریم ها در وزارت خزانه داری آمریکا که در حال حاضر در مرکز امنیت آمریکای جدید فعالیت می کند، اتحاد آمریکا و اروپا را در زمینه اعمال تحریم بر روسیه یک موفقیت دانست. اما او در عین حال گفت دو طرف در حال نزدیک شدن به یک نقطه «اختلاف برانگیز» هستند.
او همچنین گفت: «ما شاهد آنیم که مقامات تجاری اروپایی از بازگشت روسیه استقبال می کنند». او افزود: «اطمینان فراوانی در این باره وجود دارد که اتحادیه اروپا در ماه ژاویه تحریم ها را کاهش خواهد داد و در تابستان آینده نیز اقدامات بیشتری در این باره انجام خواهد داد».
آدام سوژبین سرپرست دفتر اطلاعات مرتبط با اقتصاد و تروریسم در وزارت خزانه داری آمریکا این هفته به ایتالیا و انگلیس سفر می کند تا با مقامات این کشورها درباره موضوعات مرتبط با تحریم ها گفتگو کند از جمله مبارزه با داعش و توافق هسته ای ایران. 
ماریتجه شاکه عضو هلندی پارلمان اروپا اعلام کرد زمانی که دنیل فرد هماهنگ کننده تحریم های روسیه در وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته در بروکسل با نمایندگان پارلمان اروپا د یدار کرد بخشی از گفتگوهایشان درباره «تأثیر اقتصادی تحریم ها بر شرکت های اروپایی و شهروندان این قاره بوده است».
شاکه همچنین می گوید: «بیشتر مردم به شدت احساس می کنند دلایلی که بر اساس آنها تحریم ها اعمال شده اند، متأسفانه تغییر نیافته اند. هیچ کسی خواهان تحریم نیست . هدف اعمال تحریم نیست بلکه تلاش برای ترغیب کرملین برای پایبندی به قوانین بین المللی است».
با آن که روسیه در اوایل سال دو هزار و چهارده به کریمه حمله کرد اما پس از سرنگونی هواپیمای مالزیایی بر فراز اوکراین بود که درخواست ها برای اعمال تحریم هایی علیه مسکو افزایش یافت. پیشتر، آمریکا خواستار تشدید اقدامات اتحادیه اروپا شده بود اما این درخواست با مقاومت اروپایی ها به ویژه از سوی تجار آلمانی مواجه شد. جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در سال دو هزار و چهارده اعلام کرد:‌ «این مقامات و رئیس جمهور آمریکا بودند که تأکید می کردند اکنون زمان آن فرا رسیده است تا اروپا اقداماتی انجام دهد».
این آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بود که هدایت اوضاع را در اعمال تحریم علیه روسیه در دست گرفت . پیتر ویتینگ سفیر‌ آلمان در آمریکا اخیرا در گفتگو با نشریه پلتیکو اعلام کرد:‌ «این یک اقدام آسان نبود. فکر می کنم بحران اوکراین سبب شد چنین اقدامی انجام دهیم. می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آمریکا و اروپا با یکدیگر هماهنگ هستند».
هدف آمریکا و اتحادیه اروپا از اعمال تحریم هایی علیه روسیه این بود که با قطع دسترسی بانک ها و شرکت های انرژی روسی از نظام مالی غربی به اقتصاد روسیه آسیب وارد شود نه این که نظام مالی بین المللی یا نظام مالی اروپا و آمریکا دچار اختلال شود.
ویتینگ همچنین گفت: این«اقدام ابزاری برای رسیدن به یک نتیجه سیاسی بود. ما نمی خواهیم روسیه را از نظر اقتصادی به زانو در آوریم. ما خواهان روسیه ای هستیم که در چارچوب نظام مشترک اروپا گام بر می دارد.» 
در همین حال ارقام اقتصادی منتشر شده نشان می دهد میزان تولید ناخالص داخلی روسیه در ماه اکتبر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با کاهش سه ممیز شش دهم درصدی مواجه شد. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که «طولانی شدن روند تحریم ها می تواند در میان مدت سبب کاهش نه درصدی تولید ناخالص داخلی روسیه شود.»
این در حالی است که روسیه از کریمه عقب نشینی نکرده است. اما موضوع مهم تر برای آمریکا و اتحادیه اروپا مدیریت شرایط اقتصادی خودشان است.
ارزیابی تأثیر تحریم ها و اقداماتی که روسیه در واکنش به این اقدام انجام داده، دشوار است، زیرا این کار مستلزم جداسازی این عوامل از دیگر عواملی است که سبب بروز مشکلاتی در اقتصادی روسیه شده اند از جمله کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی و کاهش ارزش روبل.
پیش بینی می شود میزان تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا به سبب اعمال تحریم ها علیه روسیه در سال دو هزار و چهارده سه دهم درصد و در سال دو هزار و پانزده، چهار دهم درصد کاهش داشته باشد. بر اساس گزارشی که در ماه اکتبر از سوی دفتر تحقیقات پارلمان اروپا منتشر شد، میزان صادرات اتحادیه اروپا به روسیه طی سال های دو هزار و سیزده تا دو هزار و چهارده، دوازده ممیز یک دهم درصد کاهش داشت و میزان واردات این اتحادیه از روسیه نیز با کاهش سیزده و نیم درصدی مواجه شده بود.
در این گزارش آمده است: «با آن که در مجموع میزان تإثیر تحریم ها بر اقتصاد اتحادیه اروپا محدود بوده است اما بخش ها و کشورهای خاصی به صورتی قابل توجه تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته اند.»
این موضوع درباره بخش کشاورزی صدق می کند که صادرات این بخش به روسیه در ماه های نخست اعمال تحریم ها مشهود بود. بر اساس گزارش پارلمان اروپا، میزان صادرات محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا به روسیه طی ماه اوت سال دو هزار و چهارده تا ژوئیه دو هزار و پانزده با کاهش چهل و سه درصدی مواجه شد. 
کریستالینا جورجویا رئیس بخش بودجه کمیسون اروپا در گفتگو با نشریه پلتیکو اعلام کرد تحریم ها «تأثیری قابل توجه بر اقتصاد روسیه داشته است. این تحریم ها البته تأثیری مهم بر اقتصادهای اتحادیه اروپا داشته اند. ما از بودجه جمعی خود برای تعدیل این تأثیر استفاده می کنیم به ویژه در بخش کشاورزی.»
گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی -که در ماه اکتبر منتشر شد- نیز نشان می دهد صدها میلیارد یورویی که پیش بینی می شود اتحادیه اروپا به سبب تحریم ها از دست بدهد «بسیار بیشتر از رقمی است که تحریم های ایران طی یک دهه گذشته بر اقتصاد اروپا تحمیل کرده است. این خسارات همچنین بیشتر از هزینه ای است که اقتصاد آمریکا به سبب تحریم های روسیه متحمل شده است. سیاست گذاران آمریکایی باید به زیان شرکای اروپایی خود اذعان کنند.»
308308

کد N1062325

وبگردی