آفتاب
محمدی:

بعضی با عقده، علیه دستگاه وقف جوسازی می‌کنند

بعضی با عقده، علیه دستگاه وقف جوسازی می‌کنند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: بعضی از افراد ساده‌لوح و بعضی از روی غرض و عقده علیه دستگاه وقف جوسازی و منفی‌سازی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام والمسلمین محمدی در سخنانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اهمیت وقف پس از انقلاب اسلامی، یادآور شد: پس از انقلاب با توجه به عنایات امام(ره)، رهبری حاکمیت نظام اسلامی از حق و حقوق موقوفات دفاع می‌کند. ما بیش از هشتصد سوال درباره موقوفات در استفتائات از رهبری داریم که ایشان به طور دقیق به آن جواب داده‌اند. الان هم اگر نگاه منفی به وقف باشد ظلم به نظام اسلامی است.

وی اظهار کرد: لازم است که همگان به خصوص نخبگان نسبت به دستگاه وقف به مردم اعتماد‌سازی کنند. وظیفه ما هم هست که با رفتارهای‌مان مطابق با نیات واقفین عمل کنیم که این موضوع به عنوان سیاست کلی به تمام کشور ابلاغ شده است.

وی با بیان این‌که «بعضی از افراد جوسازی و منفی سازی علیه دستگاه وقف می‌کنند»، افزود: ما اطمینان می‌دهیم آن‌چه که حکم الهی و تکلیف شرعی ماست به آن عمل کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که «در احادیث دینی به موضوع وقف بسیار توجه شده است»، خاطرنشان کرد: وقف یکی از صدقات جاریه است که برای انسان به عنوان عمل او پس از مرگ باقی می‌ماند. موقوفاتی را درست کنیم که خدمات آن به مردم و مشکلات مردم را حل کند این خود یک صدقه جاریه است و واقف و منسوبان به او از ثواب آن بهره می‌برند.

وی با اشاره به این‌که «وقف در کشور ما از مدت زمان‌های طولانی وجود داشته است»، اظهار کرد: افراد خیراندیش و آینده‌نگر موقوفاتی را در گذشته وقف کردند. گاه بعضی از آن‌ها ممکن است که 1100 سال پیش از این از بین رفته باشند اما مردم ایران از عواید آن اوقاف بهره‌مند هستند.

وی گفت: وقف در قبل از اسلام و سایر ادیان الهی هم بوده و پیامبر(ص) نیز این حکم الهی را گسترش داد. بعد از او نیز امیرالمومنین(ع)، حضرت فاطمه (س) و سایر ائمه موقوفاتی را داشتند و از خود به یادگار گذاشته‌اند. امروزه نیز موقوفاتی از امام علی (ع) در اطراف شهر مدینه باقی است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «نباید سنت حسنه وقف را در جامعه فراموش کنیم»، خاطرنشان کرد: وقف سنت این بزرگواران و رهبران و معصومان دینی ماست و نگذاریم که امروزه این سنت فراموش شود. ولو با اندک موقوفه‌ای این سنت حسنه را زنده کنیم.

وی با اشاره به این‌که «نسبت به فرهنگ‌سازی حقیقت و شرایط وقف باید بیشتر تلاش کنیم»، ‌اظهار کرد: اصحاب رسانه، نخبگان و... به این امر الهی بیش از پیش توجه کنند. همچنین نسبت به این موضوع که با موقوفات زندگی کنیم فرهنگ‌سازی شود. در گذشته اینچنین بوده است. اما الان بعضاً متأسفانه می‌بینیم که کسانی که متوجه می‌شوند ملکی موقوفه است ناراحت می‌شوند. لازم است که توسط علما، مبلغین و همه کسانی که می‌توانند افکار عمومی جامعه را هدایت کنند موضوع وقف فرهنگ‌سازی شود.

وی با بیان این‌که «ما نسبت به شرایط و نیات واقف باید توجه داشته باشیم»، افزود: عده‌ای می‌خواهند تلاش کنند که با میل و خواهش خود موقوفه تغییر کند، این خلاف حکم شرع است. اصل در وقف بر عدم تغییر نیت واقف است. باید احکام وقف در جامعه گفته شود که متأسفانه این موضوع کمتر انجام می‌شود.

محمدی با تاکید بر «اطمینان‌بخشی به جامعه برای دفاع از حق و حقوق واقفین»، اظهار کرد: در زمان رضاشاه و پسرش به طور برنامه‌ریزی شده به دنبال آن بودند تا موقوفات را حیف و میل کنند اما پس از انقلاب اسلامی و با توجه به عنایات امام(ره) و رهبری حاکمیت و نظام اسلامی از حق و حقوق موقوفات دفاع می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان اوقاف، اظهار کرد: یکی از تکالیف شرعی دستگاه وقف عمل به نیات واقفین است. ما در اقدامی جهادی تلاش کرده‌ایم تمام وقف‌نامه‌ها مورد احصاء و بررسی قرار بگیرد که این امری مهم است.

وی افزود: با تلاش دوستان و همکاران‌مان سازمان اوقاف از شفافیت و نظم مالی خوبی برخوردار است. از سال 90 تمام گزارش‌های مالی منطبق با نیات واقفین و بقاع و امامزادگان، که 500 هزار وقف‌نامه بوده است، در سامانه بانک اطلاعاتی موقوفات ثبت و ضبط کرده‌ایم. اعلام آمادگی می‌کنیم به هر کسی یا گروهی به صورت مستند گزارش دهیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که «بعضی از شفافیت در موقوفات نگران هستند»، خاطرنشان کرد: این افراد از این بابت نگرانند که منافع آن‌ها در ابهام و بی‌نظمی مالی است، برای این‌که خودشان در معرض خطر قرار نگیرند اقدامات اوقاف را زیر سوال می‌برند.

ادامه دارد...

کد N1062219

وبگردی