آفتاب

مشارکت گسترده مردم در انتخابات مجلس، رقیب اصلی تندروها/ پرونده

مشارکت گسترده مردم در انتخابات مجلس، رقیب اصلی تندروها/ پرونده

هفته آینده ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس دهم آغاز می‌شود تا در سال آینده دهمین مجلس شورای اسلامی در ایران شکل بگیرد.

مریم محمدپور: ترکیب نمایندگانی که دوره بعدی پارلمان حضور خواهند داشت بر آینده کشور وسرنوشت مردم تاثیرگذار خواهد بود و آنچه بیش از هر چیز دلسوزان  نظام بر آن تاکید می‌کنند دور شدن پارلمان از تندروی‌ها و رفتن به سوی تشکیل مجلسی معتدل است. نه تنها به این دلیل که در شرایط نه چندان خوب اقتصادی کمک حال دولت باشد  بلکه از این جهت که افرادی برکرسی‌های پارلمان تکیه بزنند که منافع ملی را بر منافع شخصی و جناحی ترجیح داده و برای رسیدن به منافع خود جنجال نیافرینند. جنجال آفرینی شیوه ای است که بیش از هر چیز تندروها برای پیشبرد اهدافشان پی می‌گیرند.

یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس در همین راستا ابراز امیدواری می‌کند که تندروها نبض انتخابات 94 را به دست نگیرند. احمد شوهانی البته پیش بینی می‌کند که در مجلس بعدی شاهد فضای افراطی گری نخواهیم بود. او تاکید دارد که در انتخابات آتی مردم به سمت اعتدالیون خواهند رفت (اینجا)

حسین سبحانی نیا نیز از تندروی‌هایی که گاهی در فضای سیاسی نمود دارد شاکی است او می‌گوید که اگر برخورد جدی صورت بگیرد، شاهد کاهش برخوردهای تند از جمله آنچه در قرچک برای آقای موسوی لاری اتفاق افتاد، خواهیم بود. نماینده مردم نیشابور در مجلس با تاکید بر لزوم کنترل تندروها می‌گوید: در این رابطه عمل به قانون مهم است و باید به آن توجه کرد. اما در کنار این مسئله، حضور و مشارکت مردم هم می‌تواند تدبیری برای حاشیه نشین کردن گروه‌هاي خودسر باشد. مردم با حضورشان این پیام را به تندرو‌ها خواهند داد که جلوی اراده و خواست مردم را نمی‌توان با شانتاژ و جنجال و زد و خورد گرفت (اینجا).

جواد هروی نیز رای مردم را با حضور نمایندگان معتدل مترادف می‌داند. عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت می‌گوید: امروز بسیاری از جناح‌ها سیاسی به این نتیجه رسیده اند که اگر می‌خواهند رای مردم را داشته باشند باید به سمت اعتدال حرکت کنند. او تاکید دارد که جامعه از تندروی خسته شده است (اینجا).

ایرج ندیمی، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در هر حالتی حضور تندروها در مجلس  را تقصیر مردم می‌داند. او در پاسخ به این سئوال که اگر تندروها بتوانند اکثریت مجلس آتی را به دست بگیرند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اظهار می‌کند: آن زمان است که ما باید به مردم مشکوک شویم. اینکه تندروها بتوانند اکثریت را به دست بگیرند دو معنی دارد؛ یکی اینکه درصد حضور و مشارکت مردم در انتخابات پایین بوده که تندروها توانسته اند رای بیاورند، که این مشکل مردم است. یا اینکه مردم به آنها رای می‌دهند که باز هم مشکل خود مردم است. ما باید این موضوع را به مردم واگذار کنیم و در این صورت امیدوار باشیم که مردم نگذارند این اتفاق بیافتد (اینجا).

موید حسینی صدر اما به مجلس دهم خوش بین است. این عضو فراکسیون اصولگریان رهروان ولایت درخصوص ترکیب مجلس آینده نیز پيش بيني می‌کند: به احتمال بسیار زیاد در مجلس دهم، هیچ طیف تندرویی اعم از پایداری‌های تندرو  یا مشارکتی‌های تندرو، حضور نخواهند داشت و مردم به عقلانیت، رفتار سنجیده و گفتار واقع گرایانه، بیشتر اعتماد می‌کنند (اینجا).

حضور تندروها در مجلس نسبتی عکس با مشارکت مردم دارد. این ادعا در بررسی میزان مشارکت مردم در انتخابات دو دوره اخیر مجلس تایید می‌شود. آنطور که در کتاب «بازیگران و بازیگردانان مجلس» آمده است در انتخابات مجلس نهم، میزان مشارکت مردم در کل کشور 64.2 درصد و در شهر تهران 48 درصد بود و این مشارکت حداقلی، نمایندگانی را راهی مجلس کرد که حتی از نامه استعفایشان هم برای متشنج کردن فضای پارلمان بهره می‌برند (اینجا) و اگر نماد تندروی را در میان لیست‌های مورد حمایت جبهه پایداری جست و جو کنیم، 49 نفر از نمایندگان کنونی مجلس نامشان در این لیست‌ها آمده بود. تعدادی از این نمایندگان که منتخب مردم تهران هستند با آرایی بین200تا 300 هزار در دور دوم انتخابات راهی پارلمان شدند.

مجلس هشتم شاهد دیگری بر این مدعاست. در انتخابات مجلس هشتم میزان مشارکت مردم از انتخابات مجلس نهم نیز کمتر بود. در کل کشور 51درصد از واجدین شرایط به پای صندوق رای آمدند و این میزان در تهران بسی کمتر بود. 30درصد از مردم پایتخت در انتخابات مجلس هشتم شرکت کردند و در عمل اتفاقی مشابه به مجلس نهم افتاد با این تفاوت که هنوز جبهه پایداری شکل نگرفته بود و کاندیداهایی که بعدها نزدیک به این جریان شناخته شدند، از طریق لیست جبهه متحد اصولگرایان وارد میدان شدند.

در این بین سوال دیگری باقی می‌ماند. مسئولان چه باید بکنند تا مردم بیش از پیش به صندوق‌های رای اعتماد داشته باشند؟ محمدرضا خباز استاندار سمنان، لازمه حضور حداکثری مردم در انتخابات رعایت قانون از سوی هیات‌های اجرائی و نظارت می‌داند (اینجا). ناصربخت، رئیس ستاد انتخابات تهران نیز بر سخن امام که فرموده بود میزان رای ملت است و سخن مقام معظم رهبری درباره حرمت شرعی آرا تاکید کرده و می‌گوید: اگر این دو موضوع در کنار یکدیگر قرار بگیرد شاهد حضور گسترده و پرنشاط مردم در انتخابات خواهیم بود. ما وظیفه داریم بر اساس قانون حرکت کنیم که نتیجه انتخابات بر عظمت و انسجام مردم و کشور ما کمک کند (اینجا).

17213

 

کد N1062017

وبگردی