آفتاب
سفیر ایران در سازمان ملل:

دمیدن نفرت و اتهام به ادیان، تقویت تروریست هاست

دمیدن نفرت و اتهام به ادیان، تقویت تروریست هاست

سفیر کشورمان در سازمان ملل گفت: افراط گرایی خشونت آمیز در ادیان الهی جایی ندارد. دمیدن در کوره تبعیض و نفرت و اتهام به پیروان سایر ادیان، تنها به تقویت ایدئولوژی کور و خشونت آمیز تروریستها منجر می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، در نیویورک روز پنجشنبه با سخنرانی در مجمع عمومی این سازمان ضمن ارائه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی کشورمان با موضوع "جهان عاری از خشونت و افراطی گری" اظهارکرد: اجماع و حمایت کشورها در خصوص قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران نشانگر ضرورت اقدام از سوی ملل متحد در خصوص چالش"خشونت و افراطی گری خشونت آمیز"در جهان است.

خوشرو افزود: پیش نویس امروز نسخه مکمل و به روز شده قطعنامه ای است که هیات نمایندگی کشورم به مجمع شصت و هشتم ملل متحد در سال 1392 ارائه کرد که با اجماع به تصویب رسید. قطعنامه ای که به ابتکار جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی دو سال گذشته ارائه شد و در واقع بخشی از شعارها و اهداف تبلیغات ریاست جمهوری ایشان مبنی بر گزینش تعامل، رواداری و اعتدال به جای خشونت و افراطی گری در جهان بود.

نماینده دائم کشورمان گفت: افراطی گری خشونت آمیز و آثار مترتبه آن از جمله خشونت های فرقه ای از زمان تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در دو سال گذشته رو به فزونی گذاشته است. سبعیت اعمال شده از سوی گروههای افراطی در سوریه و عراق طی دو سال گذشته و اقدامات بیرحمانه اخیر در مناطقی از جمله پاریس، بیروت، مصر، آنکارا و اخیرا در آمریکا و نقاط دیگر ضرورت ایفای نقش جدی تر مجمع عمومی سازمان ملل متحد را دو چندان می سازد. در دنیای امروز که تهدیدات حد و مرزی نمی شناسند، تنها راه مقابله با این چالش تلاش جمعی جامعه بین الملل است.

خوشرو همچنین در جمع نمایندگی های حاضر در جلسه گفت: ضروری است که از نسبت دادن افراط گرایی خشونت آمیز به هر دینی اجتناب شود. آنها که ادیان الهی را متهم می کنند و بر ضد پیروان ادیان نفرت انگیزی می کنند و در کوره تبعیض می دمند، آنها در واقع به تروریستها کمک کرده و آنها را در عضو گیری بیشتر و گسترش ایدئولوژی تاریک و خشونت آمیز خود یاری می دهند.

وی افزود: گفت وگو، اعتدال و حقوق بشر موثرترین پادزهر افراطی گری است که می کوشد ادیان را به انحراف کشانده و فکر بشریت را به ویرانی و مرگ سوق دهد. بنابر این ضروری است که جامعه بین الملل و هر یک از کشورها اقدامات موثری در برخورد با زمینه های رشد و تقویت افراطی گری اتخاذ نموده و آنها را باجرا بگذارند.

نماینده دائم کشورمان همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: قطعنامه جهان علیه خشونت و افراطی گری حاوی فراخوانی برای فاصله گرفتن از گذشته، ارتقاء مفهوم شهروندی، اولویت قائل شدن برای سعادت نسل آینده و نگاه به آینده با امید و اعتدال و اجتناب از تمرکز بر تسویه حسابهای گذشته است.

وی گفت: اعضای سازمان ملل با تصویب این قطعنامه اعلام می کنند که معتقد به لزوم همکاری و اجتناب از ذهنیت های حاصل جمع صفر برای مقابله موثر با خشونت و افراط هستند.

خوشرو همچنین از کلیه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل برای پیوستن به اجماع تصویب قطعنامه تشکر و اظهار امیدواری کرد که روند هماهنگی بین کشورها برای مقابله با عوارض خشونت و افراط در پرتو این قطعنامه بیش از پیش تسریع شود.

انتهای پیام

کد N1061968

وبگردی