آفتاب

توصیه استاد دانشگاه هاروارد به کشورهای عربی/ ناتو عربی تشکیل دهید

توصیه استاد دانشگاه هاروارد به کشورهای عربی/ ناتو عربی تشکیل دهید

استاد دانشگاه هاروارد توصیه کرد سازمانی شبیه ناتو برای کشورهای عربی منطقه تشکیل شود.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، دکتر نواف عبید (Nawaf Obaid) استاد مدعو مرکز علوم ومسائل بین الملل بلفر در دانشکده کندی در دانشگاه هاروارد که حوزه تخصص او مسائل عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس است در جلسه ای در موسسه تحقیقاتی موسوم به شورای آتلانتیک جلسه ای با عنوان {اجرای توافقهای کمپ دیوید: همکاری امنیتی آمریکا-شورای همکاری خلیج فارس از زمان نشست کمپ دیوید} گفت:« در آمریکا نگاه خاصی به کشورهای حوزه خلیج {فارس} وجود دارد که نشان می دهد مسائل واقعی منطقه آنگونه که باید و شاید درک نمی شود. یکی از مسائلی که برای اثبات این سخن می توان به آن اشاره کرد این است که در واشنگتن گفته می شود مشارکت کشورهای منطقه در ائتلاف آمریکایی برای مقابله با گروه داعش کاهش یافته است. اما این سخن درست نیست. درواقع، نوعی مخالفت کشورهای منطقه با نیات مطرح برای این ائتلاف وجود دارد و به همین علت ، نقش آنها در این روند کمرنگ شده است و نه اینکه این کشورها نخواهند نقش نظامی در این زمینه ایفا کنند. عربستان سعودی هواپیماهای زیادی دارد و اگر بخواهد می تواند از آنها برای مقابله با داعش استفاده کند. اما مسئله مطرح این است که کشورهای منطقه با حمله به مواضع داعش بدون مقابله با بخش دیگر سرطان منطقه یعنی حکومت علوی های سوریه مخالف هستند.»
وی در ادامه افزود:« از زمان نشست کمپ دیوید، تحولات چندانی در روابط آمریکا با کشورهای حوزه خلیج {فارس} رخ نداده است. درست است که آمریکا روند فروش تسلیحات به کشورهای منطقه را مدنظر دارد اما این مسئله ازقبل نیز وجود داشته است و شاید در دوره پس از کمپ دیوید، این روند فقط سرعت پیدا کرده است. در این میان باید توجه داشت که عربستان سعودی دکترین دفاعی و نظامی جدیدی تدوین کرده است. عربستان سعودی به خرید تسلیحات بسیار زیادی روی آورده است. باید به فکر ایجاد سازمانی شبیه ناتو برای کشورهای حوزه خلیج {فارس} بود. باید ماهیت این سازمان مشخص شود و بعدا معلوم شود که چه کشورهایی می توانند بخشی از این سازمان باشند یا اینکه بخشی از آن نباشند. »
وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره تنشهای منطقه ای گفت:«عربستان سعودی به ایران به چشم تهدیدی جدی نگاه می کند. عربستان سعودی مشکلات دیرینه ای با ایران دارد. هرچه بشار اسد برای مدت بیشتری در سوریه در مسند قدرت باقی بماند، مشکلات عربستان سعودی نیز به همان نسبت بیشتر خواهد شد. ایران خطری موجودیتی برای عربستان سعودی است. عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از آمریکا است. ارتباطهای نظامی آمریکا و عربستان سعودی سابقه چهل ساله دارد. اینکه عربستان سعودی بخواهد از روسیه تسلیحات بخرد به معنای آن نیست که عربستان سعودی بخواهد از آمریکا دور شود. نباید تصور کرد عربستان سعودی به علت ناراحتی از آمریکا به سمت روسیه گرایش پیدا کرده است. عربستان سعودی به دنبال آن است که روابط اقتصادی و تجاری خودش را با روسیه گسترش بدهد.»
308308

کد N1061914

وبگردی