آفتاب

وزیر خارجه عربستان: ما به تاریخ و تمدن ایران احترام می گذاریم

وزیر خارجه عربستان: ما به تاریخ و تمدن ایران احترام می گذاریم

واحد مرکزی خبر نوشت: وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار سه ساعته خود با ظریف را تکذیب کرد و در عین حال گفت ما به تمدن و تاریخ ایران احترام می گذاریم و خواستار روابطی مبتنی بر حسن همجواری هستیم.

وزیر خارجه عربستان سعودی با متهم کردن ایران به مداخله در امور کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم، دیدار سه ساعته خود با ظریف را تکذیب کرد و در عین حال گفت ما به تمدن و تاریخ ایران احترام می گذاریم و خواستار روابطی مبتنی بر حسن همجواری هستیم.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، عادل الجبیر در پاسخ به سوال سردبیر نشریه اللواء لبنان مبنی بر اینکه بیانیه ریاض عاری از اشاره به پرونده های اختلافی با ایران بود ، آیا این رویکرد نتیجه اخبار منتشر شده درباره دیدار شما با وزیر خارجه ایران در وین و امکان نزدیکی بین تهران و ریاض بوده است ؛ گفت: به نظر من درباره همه امور منطقه نظیر یمن ، سوریه و عراق صحبت شده است. ایران در این کشورها مداخله دارد و نقشی منفی ایفا می کند. این یک واقعیت است و باید آنرا بگوییم. در خصوص آنچه در رسانه ها در خصوص دیدار سه ساعته من با وزیر خارجه ایران در وین در رسانه ها نقل یا منتشر شده است، صحیح نیست . نشست ما در قالب نشست کشورهایی بوده است که در خصوص بحران سوریه گردهم آمده اند و ما در حاشیه این نشست دقایق اندکی ملاقات کردیم اما تصوراتی مبنی بر اینکه توافق یا تفاهم یا معامله ای صورت گرفته باشد درست نیست. ما همانگونه که در گذشته نیز گفته ایم به ایجاد بهترین روابط با ایران چشم داشته ایم . ایران یک کشور اسلامی و همسایه است. ما به تمدن ایران و تاریخ این کشور احترام می گذاریم اما در عین حال مشکلاتی با ایران داریم بنا به دلایلی که قبلا ذکر کرده ایم نظیر مداخله های ایران در امور کشورهای منطقه ، ایفای نقش منفی این کشور در منطقه، حمایت ایران از تروریسم و دیگر موارد، که این مسائل نمی توانند در شکل گیری روابط مثبت با کشورهای منطقه سهیم باشند. ما امیدواریم بتوانیم روابطی مبتنی بر حسن همجواری و عدم مداخله در امور دیگران داشته باشیم. امیدواریم ایران شیوه ها و رفتار خود را تغییر دهد تا بخشی مثبت از منطقه باشد. در نهایت باز هم تکرار می کنم که ایران یک کشور اسلامی و همسایه است و امیدواریم بتواند نقش مثبتی در منطقه ایفا کند.
308308

کد N1061823

وبگردی