آفتاب

تاکید اردوغان و بارزانی بر همکاری‌ 2جانبه/درخواست اربیل از مسکو برای یافتن حریم هوایی دیگر

تاکید اردوغان و بارزانی بر همکاری‌ 2جانبه/درخواست اربیل از مسکو برای یافتن حریم هوایی دیگر

در سایه تنش در روابط بغداد و آنکارا رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با رئیس جمهوری ترکیه بر اهمیت همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه تاکید کرد. همزمان اقلیم شمال عراق از روسیه خواست از حریم هوایی دیگری برای اجرای عملیات علیه داعش استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، برخی منابع در ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در دیداری که روز چهارشنبه در آنکارا داشتند به بررسی روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای پرداختند.

منابع مذکور افزودند: در این دیدار دو طرف بر اهمیت همکاری‌های دو جانبه در زمینه مبارزه با تروریسم و تحقق ثبات در منطقه تاکید کردند.

اردوغان نیز بر پایبندی ترکیه در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و پ.ک.ک تاکید کرد و از اقدامات آنکارا در حمایت از ائتلاف ضد داعش سخن گفت.

در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا برگزار شد، دو طرف بر اهمیت تلاش برای زندگی مسالمت آمیز و ایجاد همبستگی میان ترکمن‌ها، کردها و اعراب در منطقه و نیز خودداری از اتخاذ موضعگیری‌های تحریک آمیز در مورد درگیری‌های مذهبی تاکید کردند.

از سوی دیگر، کابینه دولت اقلیم شمال عراق در بیانیه‌ای از روسیه خواست به جای استفاده از حریم هوایی این اقلیم برای بمباران پایگاه‌های داعش در شمال سوریه، به دنبال حریم هوایی دیگری باشد زیرا این مساله باعث تعطیلی کار فرودگاه‌ها شده است.

طبق بیانیه مذکور، اقلیم شمال عراق اعلام کرد: ما عملیات علیه داعش را تایید می‌کنیم اما این عملیات‌ها نباید مانع از کار فرودگاه‌ها و پروازها چه در فرودگاه اربیل و چه سلیمانیه شود و روسیه باید جایگزینی برای حریم هوایی کردستان بیابد.

در این بیانیه شرح داده شد که تعطیلی فرودگاه‌های مذکور باعث ایجاد بحران اقتصادی در اقلیم می‌شود.

در این بیانیه یاد شده آمده است که جایگزینی اقلیم شمال عراق با دولت مرکزی عراق غیرممکن است. طی چند روز گذشته دولت مرکزی عراق از مسئولان فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه در اقلیم شمال عراق بارها خواست پروازها از این دو فرودگاه‌ها را به دلیل بمباران‌های روسیه متوقف کند.

انتهای پیام

کد N1061639

وبگردی