آفتاب

مشروح جلسه استماع سنای آمریکا/کارتر: 400 تانکر نفت داعش را نابود کردیم/ رقه و موصل را آزاد می‌کنیم

مشروح جلسه استماع سنای آمریکا/کارتر: 400 تانکر نفت داعش را نابود کردیم/ رقه و موصل را آزاد می‌کنیم

در جلسه استماع سنای آمریکا که به ریاست مک کین و با موضوع مقابله با داعش برگزار شد، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت: تاکنون 400 تانکر نفت داعش و دو تن از رهبران کلیدی این گروه را نابود کردیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع سنا در رابطه با راهبرد دولت این کشور در خصوص مقابله با داعش تصریح کرد: واقعیت این است که ما هم‌اکنون نیز در حال جنگ هستیم و نیروهای نظامیِ ما که هر روزه با داعش می جنگند این واقعیت را به خوبی احساس می کنند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، چهارشنبه شب در جلسه استماع کمیته قوای مسلح سنای آمریکا در واشنگتن در رابطه با راهبرد نظامی دولت آمریکا در قبال گروه داعش در سوریه و عراق گفت: ما در حال تشدید عملیاتِ خود هستیم و از همان شش هفته پیش، یعنی آخرین باری که من در این کمیته حاضر شده بودم، روند تشدید عملیات ما علیه داعش آغاز شده بوده است. در این جلسه، من جنبه های مختلفِ عملیات ضدتروریستی و همچنین آموزشیِ مان را برای شما تشریح خواهم کرد.

کارتر افزود: حملات پاریس و سن برناردینو، تهاجم به تمدنی بود که ما از آن دفاع می کنیم. این کاملاً لازم و ضروری است که شکستی پایدار به داعش وارد شود و داعش قطعاً این شکست را (از جانب ما) تجربه خواهد کرد. رییس جمهور (اوباما) حتی پیش از حملات پاریس، به ما دستور داده بود که عملیات نظامی خود را علیه داعش تشدید و تنظیم کنیم. با این حال، حملات اخیرِ (پاریس و کالیفرنیا) نیاز ما را به شدت بخشیدن به عملیات خود علیه داعش، که روندِ آن مدتی است آغاز شده است، بیش از پیش مبرهن و واضح کرده است.

ما از دیگران (سایر کشورها) در منطقه و در سراسر جهان می خواهیم که همان کار (تشدید عملیات علیه داعش) را انجام دهند، زیرا آن حملات (پاریس و کالیفرنیا) بر اهمیت این جنگ، نه تنها برای آمریکا، بلکه برای جهان، بیش از پیش صحه گذاشته است. دفاع از (خاکِ) وطن باید به حدی تقویت شود، که (از مؤثر بودنِ آن) مطمئن شویم. با این حال، صد در صد الزامی است که داعش را در همان محلی که این غده، نشو و نمو یافته است، یعنی در سوریه و عراق، شکست دهیم. ما همچنین باید در هر جای دیگرِ جهان که این سازمانِ خبیث و شرور فراگسترده می شود، عملیات لازم را علیه آن انجام دهیم.

دستیابی به این اهداف، به معنای استفاده از تمام اجزاء و مؤلفه های قدرت کشورمان است، همانطور که رییس این کمیته نیز به آن اشاره کرد که شامل مؤلفه های دیپلماتیک، نظامی، اِعمال قانون (پلیسی)، امنیت ملی، اطلاعاتی، اقتصادی و اطلاع رسانی (آگاهی بخشی) است.

به سه دلیلِ اصلی، این رویکردِ کلی درست است:

اولاً این راهبرد، جنگ را به سوی دشمن، همانجا که هست، می برد و این کاری است که ما باید انجام دهیم.

ثانیاً، این راهبرد تلاش دارد نیروهای محلیِ کارآمد و با انگیزه را، به عنوان تنها نیرویی که می تواند ضامن پیروزیِ پایدار باشد، تشکیل و توسعه دهد. نیروهای ائتلاف آمریکایی و بین المللی قادرند به این نیروهای محلی توانایی ببخشند و این کار را حتماً خواهند کرد. با این حال، ما (نیروهای خارجی) نمی توانیم جانشین آن ها (نیروهای محلی) باشیم. ثالثاً، این راهبرد به دنبال آن است که شرایط را به نحوی برقرار کند که راه حلی سیاسی برای جنگ داخلی سوریه پیدا شود و در ضمن، حکومتی همه شمول و فراگیر در عراق به وجود آید. هر دو موردِ یاد شده ضروری هستند، زیرا این دو راه، تنها روش های بادوام و پایدار برای جلوگیری از ظهور مجدد سازمان هایی مشابه داعش در آینده در آن جاها (سوریه و عراق) است. به همین دلیل است که تلاش های دیپلماتیک به رهبری جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، اولین خطِ مقدمِ تلاش هایی است که صد در صد حساس و حیاتی است.

البته وزارت دفاع (آمریکا) به صورت مرکزی و محوری، مسئول عملیات نظامی است که کانون اصلیِ بیانیهِ امروزِ من است. با توجه به تلاش های ما و همکارانمان در ائتلاف (ضد داعش)، عملیات نظامیِ ما باید داعش را از هرگونه پناهگاه سرزمینی محروم سازد، رهبران و نیروهای آن را بکشد یا اسیر کند و سازماندهی آن را نیز نابود کند و عملیات نظامیِ ما، قطعاً به اهدافِ خود خواهد رسید.

ما به طور همزمان، به دنبال شناسایی و توانبخشی به نیروهای محلیِ دارای انگیزه های بالا روی زمین هستیم که قادر خواهند بود داعش را از سرزمین هایی که هم اکنون تحت کنترل خود دارد، بیرون برانند و سپس این سرزمین ها را (تحت کنترل خود) نگه دارند و آن ها را اداره کنند و مطئن شوند که پیروزی (بر داعش) پایدار خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا تأکید کرد: از لحاظ نظامی، ما هر هفته گام های جدیدی برمی داریم تا قدرتِ فزاینده در میدان های نبرد سوریه و عراق گرد آوریم. من امروز صبح چند دقیقه وقتِ اضافی صرف خواهم کرد تا درباره کارهای جدیدی که ما در حال انجام آن هستیم، به مقدارِ ممکن، جزییاتی را برای شما ارائه کنم. این اقدامات، به طور همزمان، باعث افزایش فشارهای مضاعف، در چند جبههِ مختلف برای تسریع بخشیدن به شکست داعش خواهد شد.

واقعیت این است که ما (هم اکنون نیز) در جنگ هستیم و این همان احساسی است که نیروهای نظامی ما دربارهِ آن دارند، زیرا آنان جنگ را هر روز به سوی داعش می برند (به داعش تحمیل می کنند)؛ آنان (نیروهای آمریکایی) قدرت و توانِ بهترین نیروی جنگنده ای را که جهان تاکنون شناخته است (ارتش آمریکا) را اِعمال می کنند.

وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع سنا در رابطه با راهبرد دولت این کشور در خصوص مقابله با داعش گفت در حملات برضد داعش علاوه بر تاسیسات ثابت نفتی، چهارصد تانکر نفتی داعش نیز نابود شده است.

وی گفت: در شمال سوریه نیروهای محلی با حمایت نیروهای آمریکایی در حال اعمال فشار برای عقب راندن داعش از آخرین مناطق دسترسی به مناطق مرزی ترکیه هستند. در همین حال نیروهای تحت حمایت ما در کنار نیروهای کرد در حال عقب راندن داعش در شمال شرق سوریه هستند. آنها در حال حاضر متمرکز بر حرکت به سمت جنوب هستند تا داعش را به شهر رقه محدود کنند. هدف نهایی خارج کردن شهر رقه از کنترل داعش است.

بر همین اساس رییس جمهور آمریکا براساس توصیه من و ژنرال دانفورد (رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا) به نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا دستور داد تا به منظور حمایت از نبرد برضد داعش به سوریه اعزام شوند. این نیروها از توان بالایی در حمایت از نیروهای محلی و نیز توان بالایی در مهارت های مختلف مورد نیاز در مناطق جنگی از جمله توان جمع آوری اطلاعات برخوردارند.

ما همچنین در حال تقویت کنترل مرزی اردن از طریق ارائه تجهیزات و حمایت از نیروهای اردنی هستیم. در شمال عراق نیز نیروهای پیشمرگه با کمک توان هوایی آمریکا و مشاوران آمریکایی شهر سنجار را پس گرفته اند و خط اصلی ارتباطی میان رقه و موصل را قطع کرده اند. داعش برای انتقال نفر و سلاح اکنون باید از جاده های فرعی استفاده کند که ما نیز در پی شناسایی، آنها را نابود خواهیم کرد. درمناطق دیگر عراق ما حدود 3500 نیرو در شش نقطه داریم که از نیروهای عراقی حمایت می کنند.

کارتر افزود: ما آماده تقویت اقدامات حمایتی و مشورتی خود به نیروهای عراقی همزمان با آمادگی عراق و انگیزه بیشتر نیروهای عراقی در مبارزه با داعش و نیز حل و فصل اختلافات سیاسی در این کشور هستیم. پس از یک دوره طولانی بالاخره شاهد پیشرفت در عملیات پس گرفتن رمادی هستیم. طی ماههای اخیر آمریکا حمایت گسترده لجستیکی و تسلیحاتی برای مقابله با خودروهای بمب گذاری شده داعش به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی عراق صورت داده است که در جهات مختلف در حال ورود به رمادی هستند. طی بیست و چهار ساعت گذشته نیروهای امنیتی عراق مرکز عملیات انبار را در حاشیه رود فرات پس گرفته اند.

با این حال هنوز راه زیادی در پیش است. داعش چندین ضد حمله صورت داده است با این حال تاکنون نیروهای امنیتی عراق مقاومت نشان داده اند. همه اینها نشان دهنده سطح حمایت آمریکا از نیروهای عراقی است و نشان می دهد که این حمایت ها و مشورت ها کمک کننده و موثر بوده است. با این حال پیشرفت هایی که در مناطق سنی نشین حاصل شده است تقریبا کند بوده است که بیشتر آنها مربوط ناامیدی ساکنان این مناطق از دولت کنونی عراق بوده است. در واقع ما از دولت عراق می خواهیم که در ترغیب نیروهای قبایلی سنی اقدامات بیشتری با هدف استخدام آموزش و پرداخت حقوق به نیروهای سنی صورت دهد. تا بتواند این بخش مهم مبارزه با داعش را نیز پیش ببریم.

ما با هماهنگی کامل با دولت عراق در حال اعزام نیروهای تخصصی با هدف کمک به نیروهای امنیتی عراق و نیروهای پیشمرگه کرد و اعمال فشار بیشتر به داعش از طریق حملات و ماموریت های جمع آوری اطلاعات هستیم. این نیروها از توان لازم برای پیگیری عملیات یکجانبه در سوریه نیز است. این نیرو با دعوت دولت عراق اعزام می شود و وظیفه آن دفاع از مرز های عراق و تقویت توان نیروهای امنیتی عراق در عملیات های مشابه است با این حال جزییات عملیات این نیرو طبقه بندی شده است.

من و ژنرال دانفورد خود بر این مسئله واقفیم که مسیرهای جایگزین برای استراتژی کنونی برضد داعش وجود دارد که جمله آن اعزام گسترده نیروهای زمینی است. در حالی که ما توان اعزام چنین نیرویی را داریم اما آن را به دلایل مختلف توصیه نمی کنیم. در کوتاه مدت اعزام این نیروها در واقع موجب خواهد شد که آنچه دشمن خواستار آن است انجام دهیم.

در میان مدت با آمریکایی کردن نیروهای نبرد با داعش به جای استفاده از نیروهای محلی برضد داعش موجب خواهیم شد که این نیروها تبدیل به نیروهای ضد آمریکایی شوند. به گفته ژنرال دانفورد داعش هیچ چیز را بیشتر از حضور گسترده نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه نمی خواهد تا بتواند خواستار جهاد شود. در پایان در دراز مدت تامین امنیت و اداره این مناطق همچنان یک چالش خواهد بود این درحالی است که این اقدام باید توسط نیروهای محلی صورت گیرد.

در وهله بعد باید بگویم که حملات هوایی پیشرفت ها در عراق و سوریه برضد داعش را تقویت کرده است. هواپیماها و تجهیزات اضافی که در ماه نوامبر در ترکیه مستقر کردیم این امکان را به ما داده است که حملات هوایی خود برضد داعش را به بالاترین زمان از آغاز این حملات در اوت 2014 افزایش دهیم. ما همچنین با استفاده از توان تقویت شده اطلاعاتی خود حملات به تجارت نفتی داعش را که از جمله پایه های اصلی زیرساخت های مالی این گروه به شمار می رود افزایش داده ایم. در این حملات علاوه بر نابود کردن تاسیسات ثابت مانند چاهها و تاسیسات فراوری نفتی نزدیک به چهارصد تانکر نفتی داعش نیز نابود شده است که این اقدام موجب کاهش درآمدهای نفتی داعش شده است.

ما همچنین توان خود برای نابود کردن سران داعش را افزایش داده ایم. از زمان حضور قبلی ام در این کمیته در اواخر اکتبر دو تن از دیگر سرکرده های مهم داعش یعنی جان جهادی و ابونبیل سرکرده داعش در لیبی کشته شده اند.

این نشان می دهد که هیچ هدفی در خارج از دسترس ما قرار ندارد. همزمان با پیگیری استراتژی های اقدام برضد داعش در هوا و زمین حملات برضد داعش در میدان سایبری نیز پیگیری می شود. باراک اوباما رییس جمهور آمریکا پیشنهادات وزارت دفاع و ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا را تایید و اجرایی کرده است. همزمان با افزایش تلاش های آمریکا برضد داعش جامعه بین المللی و متحدان و شرکای آمریکا نیز باید پیش از حملاتی نظیر آنچه در پاریس شاهد بودیم تلاش های خود را در این زمینه افزایش دهند.

وزیر دفاع آمریکا افزود: فرانسه و انگلیس اقدامات خود را برضد داعش افزایش داده اند. ایتالیا در زمینه حمایت از پلیس عراق و آلمان و هلند نیز فعالیت های خود را در این زمینه افزایش داده اند. با این حال باید اقدامات بیشتری صورت گیرد. ترکیه باید برای مسدود کردن مرزهای پرخلل و فرجش اقدامات بیشتری صورت دهد. عربستان سعودی و کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) اگرچه در آغاز به حملات هوایی برضد داعش پیوستند اما اکنون بیشتر درگیر حملات هوایی و زمینی در یمن هستند.

من همین هفته گذشته با بیش از چهل نفر از همتایان خود در ائتلاف ضد داعش گفتگو کردم و خواستار اقدام بیشتر آنها شدم. در همین حال روسیه که به طور علنی به شکست دادن داعش اعلام تعهد کرده است در عوض بیشتر به نیروهای مخالف حمله کرده است. اکنون زمان آن است که روسیه بیشتر متمرکز بر مبارزه با داعش باشد. من از چهار کمیته سنا خواستار اختصاص بودجه بیشتر برای حمایت لجستیکی از عملیات برضد داعش در سوریه توسط نیروهای مخالف سوری هستم.

تاکنون هر چهار کمیته درباره این درخواست ها اقدامی صورت نداده اند. ما نباید این روندی که در تلاش برای طی کردن آن هستیم را کند کنیم. من همچنین خواستار نهایی شدن تایید مسئولان بلندپایه ارتش نیروی هوایی و نیروی دریایی توسط کنگره هستم که تاکنون این امر با مانع روبرو شده است. من در پایان قصد دارم از تایید بودجه دفاعی آمریکا توسط کنگره قدردانی کنم این توافقی بود که به خاطر امنیت کشور صورت گرفت. در حالی که ضرب الاجل بودجه دولت آمریکا رو به پایان است از هر دو مجلس کنگره انتظار می رود برای تصویب بودجه مربوط به همه نهادهای دولت اقدام کنند.

وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع سنا در رابطه با راهبرد دولت این کشور در خصوص مقابله با داعش گفت: درباره ترسیم مسیر موفقیت در مبارزه با داعش در سوریه و عراق و اقداماتی که در لیبی در حال پیگیری آنها هستیم ترجیح می دهم بسیار محتاط باشیم.

سناتور جان مک کین رییس کمیته نیروهای مسلح سنا در پی اظهارات وزیر دفاع آمریکا در ادامه جلسه استماع کمیته قوای مسلح سنای آمریکا در واشنگتن در رابطه با راهبرد نظامی دولت آمریکا در قبال گروه داعش در سوریه و عراق از وی پرسید، جناب وزیر اول دسامبر در همین کمیته نیروهای مسلح، از ژنرال دانفورد رییس ستاد مشترک آمریکا پرسیدم آیا ما در حال حاضر داعش را مهار کرده ایم و ژنرال دانفورد پاسخ منفی داد. آیا شما با وی موافقید؟

کارتر پاسخ داد: من با ژنرال جک دونالد دانفورد کاملا موافقم. مک کین پاسخ داد پس اگر ما داعش را مهار نکرده ایم پس چطور در حال کسب موفقیت در برابر این گروه هستیم؟

وزیر دفاع آمریکا پاسخ داد به نظر من ما در حال ایجاد تحرک و دستیابی به پیشرفت در برابر داعش هستیم. من درباره ترسیم مسیر این موفقیت در سراسر سوریه و عراق و اقداماتی که در لیبی در حال پیگیری آنها هستیم ترجیح می دهم بسیار محتاط باشم. من روز گذشته با وزیر امنیت داخلی و رییس اف بی آی و دیگر مسئولان درباره تقویت دفاع در برابر داعش دیدار و گفتگو کردم و پیشرفت هایی که در مسیر مبارزه با داعش صورت گرفته است اعلام کردم.

مک کین پرسید فکرمی کنید که پس گرفتن رقه و موصل چقدر طول خواهد کشید؟
وزیر دفاع آمریکا گفت در ارتباط با موصل تخمین زدن زمان پس گرفتن این شهر بسیار دشوار است زیرا این مسئله تا حد زیادی بستگی به پیشرفت نیروهای امنیتی عراق دارد که چطور خود را تبدیل به یک نیروی قدرتمندتر کنند. درباره رقه باید بگویم که کردهای سوریه در پاکسازی مناطق خود فوق العاده عمل کرده اند.

مک کین گفت: پس نتیجه گیری این می شود که ما با مالیاتی که در این کشور می گیریم نتوانسته ایم که داعش را مهار کنیم و هیچ برنامه زمانی برای پس گرفتن رقه نداریم. به نظر می رسد تا زمانی که داعش برای خود پایگاه دارد از این توان برخوردار است که برای حملات تروریستی برنامه ریزی کند.

این در حالی است که ما هیچ برنامه ریزی برای متوقف کردن فعالیت های این گروه از جمله آنچه در رسانه های خبری درباره تلاش داعش برای تولید سلاح شیمیایی منتشر شده است نداریم. من با ژنرال اودیرنو رییس سابق ستاد مشترک ارتش دیدار کردم که گفت آمریکا باید نیروی زمینی به منطقه اعزام کند. من باید به صراحت بگویم که با این اظهارات شما مبنی بر اینکه آمریکا باید به تنها اقدام دشوار اعزام گسترده نیرو به منطقه را صورت دهد موافق نیستم. من منظور شما از اینکه گفتید این اقدام برتری نظامی آمریکا را کاهش می دهد متوجه نمی شوم.

من با این مسئله نیز موافق نیستم که واکنش آمریکا به کشته شدن اتباعش در سن برناردینو موجب ترغیب جنگ با آمریکا می شود. آنچه باعث ترغیب افراد می شود موفقیت های داعش است و این گروه از حضور قبلی شما در این کمیته تاکنون موفقیت های بسیار زیادی را تجربه کرده است. من متوجه نمی شود که چرا به نظر شما نمی توانیم به همراه متحدان خود نیرویی برای اعزام به منطقه تشکیل دهیم و داعش را نابود کنیم. تا زمانی که داعش در رقه پایگاه دارد قادر به برنامه ریزی برای حملات تروریستی و گسترش فعالیت های خود است و شاید هم بتواند به لیبی نقل مکان کند.

در ادامه جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا که به ریاست جان مک کین سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونای آمریکا برگزار شد و به موضوع راهبرد دولت آمریکا در نبرد با داعش در عراق و سوریه اختصاص داشت، اشتون کارتر گفت:
چیزی که من برای آنها تاکید می کنم این است که ما این را دوست نداریم اما ایرانی ها در میدان بازی حضور دارند، من خیلی دوست دارم و ما بسیار استقبال می کنیم و بارها هم گفته ام که از همکاری با آن کشورهایی که در میدان هستند استقبال می کنیم چون معتقدیم آنها در جنگ زمینی مزیت متمایز دارند. در مورد اروپایی ها باید بگویم که اروپایی ها عموما پیشنهاد کردند که با توجه به توانایی ها و ظرفیت هایشان کارهای بیشتری انجام دهند.

من در اینجا می گویم که من در خصوص میزان سرمایه گذاری اروپا در ارتش های خود و در سرمایه گذاری که در ائتلاف و شراکت خود با آمریکا انجام می دهد، نگران هستم. کارهای بیشتری است که اقتصادهایشان آنها را قادر به انجام شان می کند. سابقه آنها در زمینه ایستادن برای همان ارزش های متمدن که ما نیز برایشان می ایستیم، واقعا از آنها می طلبد که اقدام کنند. درحالیکه من خواستار اقدام بیشتر آنها هستم. من برمبنای مشورتهایی که با آنها دارم، در مقایسه با شما امیدواری کمتری دارم.

در ادامه جان مک کین پرسید: من واقعا با فوریت و شور و حرارت از شما می خواهم که راهبرد تان را بیان کنید و بگوئید که ما چه زمانی می توانیم موصل را تصرف کنیم و چه زمانی رقه را می گیریم و چه زمانی این خلافت را از بین می بریم. من به صراحت باید بگویم که من شاهد این مسئله نبوده ام.

در ادامه این جلسه استماع ژنرال پائول سِلوا از نیروی هوایی آمریکا گفت: من کاملا موافق هستم که دفاع از امنیت داخلی آمریکا اولویت ارشد ما است. دومین مطلب این است که جنگیدن با خلافت چیزی است که امروز در عراق و سوریه در جریان است. ترکیبی از افزایش عزم با تحرکات در بیجی عراق و الرمادی و . . .

در این لحظه جان مک کین صحبت های این ژنرال را قطع کرد و گفت: هیچ جدول زمانی برای موصل و رقه وجود ندارد درحالیکه پایگاه خلافت این دو شهر هستند.

ژنرال پائول سلوا در پاسخ گفت: نبرد میدانی ، پیشرفت ما را برضد خلافت تعریف می کند. ما فشار زیادی را به شمال سوریه وارد کردیم. ما به همراه ائتلافی عرب های سوری بخش زیادی از سرزمین سوریه را در شمال و شرق گرفتیم. آنها از تجهیزاتی که ما در اختیارشان قرار دادیم استفاده می کنند تا به خطوط اصلی ارتباطات بین رقه و موصل فشار وارد کنند. جدول زمانی باعث خواهد شد که آنها آزادی جابجایی و آزادی عملیاتی و تاکتیکی نداشته باشند.

جان مک کین در واکنش به گفته های این ژنرال نیروی هوایی آمریکا گفت: آنها قادر بوده اند که حمله به سن برنادرینو در ایالت کالیفرنیای آمریکا را سازماندهی کنند.
در ادامه سناتور رید گفت: همه ما به این نتیجه رسیدیم که ما نیازمند نیروهای آمریکایی در میدان هستیم. پرسش این است که این نیرو چه تعداد باشد و چه کاری باید انجام دهد؟ وضعیت منحصر بفردی است. در عملیات آزادی پایدار(عنوان رسمی مورد استفاده دولت آمریکا برای نبرد جهانی با تروریسم) ما تیم های ویژه نیروی نظامی آمریکا و نیروی هوایی آمریکا را به همراه نیروهای محلی فرستادیم و توانستیم اقدام به شکست دادن طالبان بکنیم. در عملیات آزادی پایدار عراق ما اقدام به ارسال نیروهای متعارف کردیم و با بی ثباتی و شبه نظامی گری مقابله کردیم.

به نظر من ، شما طرفدار مدل اولی هستید که طی آن نیروهای ویژه باید به همراه نیروی هوایی وارد شوند. عامل محدود کننده کنونی، نیروهای محلی و بومی است که که این مسئله به طور خاص درمورد نیروهای عرب و نه کرد، صدق می کند. به من گفته شده است که حدود یکصد نیروی جدید سوری آموزش داده شدند. آیا شما درباره این مطالب اظهار نظری دارید؟

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت: در مورد تجربه افغانستان باید بگویم که من با تحلیل کلی شما درباره تاریخچه این دو مورد موافقم. آنچه که شما گفتید به وضعیت سال دوهزار و یک و دو هزار و دو مربوط می شود. ما در آن زمان توانستیم خیلی سریع و به صورت کارآمد یک نیروی بومی را که از قبل وجود داشت اهرم قرار دهیم یعنی بیشتر این نیروها عضو ائتلاف شمال بودند.

ما این نیروها را در طی دهه ها تقویت کردیم تا با شوروی ها نبرد کنند وآنها عملا موفق شدند که شوروی را از افغانستان بیرون کنند. این نیرو و این سازمان و سایر سازمان های موسوم به مجاهدین، طوری هستند که ما می توانیم خیلی سریع بار دیگر با آنها ارتباط برقرار کنیم.نمونه ای که در افغانستان بود کامل و ایده آل بود و ما دوست داریم که مدل شبیه آن را هم اکنون در سوریه و عراق پیاده کنیم اما در این دو کشور ما باید این نیروها را ایجاد کنیم. این نیروها مثل آنچه که در ائتلاف شمال وجود داشت، وجود ندارد.

اشتون کارتر افزود: در مورد نیروهای جدید سوری باید بگویم که این مسئله به تامین مالی مربوط می شود. ما رویکرد خود را به آموزش و تجهیز نیروهای سوری تغییر دادیم. تجربه اولیه ما در آنجا(سوریه) مایوس کننده بود. من خیلی صادقانه این را گفتم و همیشه درباره مسائل ، صادقانه سخن می گویم. ما اکنون روشی جدید بکار می گیریم. ما یگانی را که قبلا تشکیل شده بود تا با داعش نبرد کند،مثل ائتلاف عربی سوری بکار می گیریم.

ما به جای تلاش برای ایجاد نیروی جدید و جذب نیروی جدید ، نیروی موجود را تقویت می کنیم و قدرت هوایی در اختیارشان قرار می دهیم و قدرت آنها را بیشتر می کنیم. امیدواریم که اگر بتوانیم عرب های سوری را به سمت جنوب حرکت دهیم، در این صورت موفقیت این نیروها باعث شکل گیری گلوله برفی خواهد شد و نیروی بیشتری از آن حمایت خواهد کرد تا کنترل رقه را بدست گیرند که پیروزی مهمی در قلمرو داعش محسوب می شود.

5252

کد N1061552

وبگردی