آفتاب

کاخ سفید از طرح محدود شدن سفر بدون روادید به آمریکا حمایت کرد

کاخ سفید از طرح محدود شدن سفر بدون روادید به آمریکا حمایت کرد

واحدمرکزی خبر نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد دولت از طرحی حمایت می کند که سفر بدون روادید آنهایی را که از عراق، سوریه و کشورهای تعیین شده به عنوان حامی تروریسم دیدن کرده اند، به آمریکا دشوارتر می کند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه با 407 رای موافق در برابر 19 رای مخالف به این طرح موسوم به «قانون اصلاح برنامه معافیت از روادید 2015» رای مثبت داد؛ اقدامی که کاخ سفید در پی حملات مرگبار پاریس، از آن حمایت می کند.
حملات پایتخت فرانسه توسط افراط گرایانی انجام شد که احتمالا می توانستند بدون روادید به آمریکا سفر کنند.
این طرح، که همچنان نیازمند بررسی توسط سنا و کاخ سفید است، افرادی را که پس از اول ماه مارس سال 2011 به عراق و سوریه همچنین ایران و سودان سفر کرده اند، از استفاده از برنامه سفر بدون روادید به آمریکا منع می کند.
این طرح همچنین مستلزم استفاده از گذرنامه های الکترونیکی برای همه کشورهای دخیل در این برنامه است و از این کشورها می خواهد اطلاعات بیشتری در زمینه مظنونان تروریسم و کیفری ارائه کنند.
جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «ما حامی طرحی فراجناحی هستیم که در مجلس نمایندگان پیشنهاد شده است و امیدوار هستیم کنگره به سرعت برای تصویب این طرح اقدام کند».
برنامه معافیت از روادید در دسترس شهروندان 38 کشور است که عمدتا متحدان آمریکا و دموکراسی هایی نسبتا توسعه یافته و باثبات هستند.
بسیاری از این کشورها در اروپا هستند از جمله بلژیک و فرانسه که زادگاه چندین تن از عوامل حملات پاریس است.
این برنامه که در سال 1986 به منظور کمک به تسهیل سفر به آمریکا ایجاد شد، به متقاضیان اجازه می دهد به جای این که در کنسولگری های آمریکا درخواست دهند، یک فرم مشروح را در اینترنت پر کنند و مبلغ ناچیزی بابت هزینه ها پرداخت کنند.

4949

کد N1061535

وبگردی