آفتاب

ابراهیم جعفری: از ترکیه به سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شکایت می‌کنیم

ابراهیم جعفری: از ترکیه به سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شکایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه عراق گفت که کشورش در تلاش است تا بعد از پایان مهلت داده شده به ترکیه برای عقب نشاندن نیروهایش از خاک این کشور، به سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ذی‌ربط مراجعه و شکوائیه‌ای علیه ترکیه به آنها ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از رای الیوم، ابراهیم جعفری طی دیدارش با برت مک گورک، فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در "ائتلاف بین‌المللی علیه داعش" که با حضور استوارت جونز، سفیر آمریکا در بغداد انجام شد، بیان کرد: وزارت امور خارجه عراق از همان ابتدا کلیه اقدامات دیپلماتیک را در نظر گرفته است و سفیر ترکیه در این کشور را فراخوانده و یادداشت اعتراضی‌اش را به او تسلیم کرده است و از ترکیه خواسته تا از خاک عراق عقب‌نشینی کند چرا که این اقدام نقض آشکار و گامی در راستای ایجاد تنش در روابط دو جانبه به شمار می‌رود.

دولت عراق از عصر یکشنبه گذشته با مهلتی 48 ساعته به ترکیه خواهان عقب‌نشینی نیروهای این کشور از خاک خود شد.

وزیر امور خارجه عراق طی این دیدار گفت: از زمان ورود داعش به خاک عراق، این کشور از جامعه جهانی خواست تا مسئولیت حمایت و کمک از عراق را بپذیرد چرا که این کشور از خود دفاع می‌کند و به نیابت از همه جهان (با داعش) می‌جنگد.

وی ادامه داد: عراق خواهان حمایت مشروط با موافقت دولت عراق و هماهنگی با آن است. ائتلاف بین‌المللی که به منظور مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش به وجود آمده و از 60 کشور تشکیل شده تنها بعد از موافقت دولت عراق کارش را در این کشور آغاز کرد و به حمایت و کمک آن پرداخت. عراق به دنبال داشتن بهترین روابط با کشورهای همسایه، منطقه و جهان است و حاکمیت و ورود و تجاوز به حریمش را "خط قرمز" می‌داند.

فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌المللی نیز در این دیدار طی سخنانی گفت که واشنگتن خواهان وجود بهترین روابط بین عراق و ترکیه است و بر اهمیت حمایت از حق حاکمیت عراق تاکید دارد و با ورود نیروهای ترکیه به خاک این کشور بدون اجازه دولت عراق مخالف است.

وی ادامه داد که سفیر کشورش در آنکارا به دولت ترکیه اعلام کرده است که این تجاوز مردود است و بر ضرورت حل دیپلماتیک این مساله تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N1061409

وبگردی