آفتاب

مذاکرات مصر، یونان و قبرس برای استخراج ذخایر گازی مدیترانه

مذاکرات مصر، یونان و قبرس برای استخراج ذخایر گازی مدیترانه

امسال کشور مصر میادین گازی گسترده ای در دریای مدیترانه کشف کرده است که حساسیت ها بر سر تعیین مرزهای آبی بین کشورهای حوزه این دریا را بالا برده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یونان، قبرس و مصر روز چهارشنبه توافق کردند مذاکراتی را برای رسیدن به اجماع درباره مرزهای آبی دریای مدیترانه برگزار کنند.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان و نیکوس آناستازیادس رئیس جمهور قبرس طی نشستی در شهر آتن درباره مرزهای آبی و استفاده مشترک از ذخایر گازی مدیترانه گفتگو کردند.

این در حالی است که مصر امسال میادین گازی گسترده ای در دریای مدیترانه کشف کرده است که حساسیت ها بر سر تعیین مرزهای آبی بین کشورهای مشرف به این دریا را بالا برده است.

به گفته سیپراس نخست وزیر یونان قرار است نشست های مشترکی بین سه کشور با محوریت توریسم، سرمایه گذاری و پروژه های انرژی برگزار شود. به گفته کارشناسان اقتصادی اکثر منابع کشف شده در قبرس، اسرائیل و مصر مصرف خواهد شد و به نظر می رسد هنوز قابلیت صادرات به کشورهای اروپایی را نداشته باشد.

نشست بعدی کشورهای مذکور سال آینده در قاهره برگزار خواهد شد. السیسی می گوید پروژه های مشترک بین سه کشور باید به نتایج شفافیت و ملموس برسد.

آناستازیادس رئیس جمهور قبرس نیز مدعی است منابع کشف شده در دریای مدیترانه برای مصرف همه کشورهای اروپایی کافی است. وی تاکید دارد این منابع طبیعی باید به فرصتی برای همکاری سه کشور تبدیل شود.

کد N1061292

وبگردی