آفتاب
به مناسبت رحلت پیامبر اکرم:

حضرت محمد(ص) منادی صلح و مهربانی/ اسلام دین مهرورزی است

حضرت محمد(ص) منادی صلح و مهربانی/ اسلام دین مهرورزی است

قم - حضرت محمد(ص) در تمامی دوران حیات خود با مهرورزی و اخلاق حسنه مردم را به دین اسلام دعوت می‌کردند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ» آیه‌ای از قرآن کریم است که در ترجمه آن آمده: «به موجب رحمتی که خداوند به تو عنایت کرد، برای آنان نرم شدی و اگر خشن و تندخو بودی، از اطراف تو پراکنده می‌شدند»، این آیه و برخی از آیات قرآن کریم به بعد مهرورزی و دوری حضرت محمد(ص) از خشونت تأکید دارد، پیامبری که در دوران جاهلیت عرب به فرمان خداوند سکان‌دار دگرگونی و ایجاد یک انقلاب فرهنگی در آن دوران و مروج دین و آیینی شد که کمال آن موجب شد تا آخرین پیامبر و دین خداوند بر زمینیان نازل شود.

دینی که اسلام نام گرفت؛ آیینی که محبت و عطوفت و مهربانی و دوری از تهمت و افترا و آبروریزی و خشونت بر پیشانی آن نقش بسته و انسان‌ها را به تعامل و دوستی با یکدیگر دعوت می‌کند تا جهانیان و انسان‌ها در مسیر تکامل حرکت کرده و به تقوای الهی ذکر شده در قرآن کریم دست پیدا کنند.

قطعاً توجه به آیات قرآن و روایات و احادیث نشان می‌دهد، افراد و گروه‌هایی که به نام اسلام و پیروی از پیامبر آن، دست به خشونت و کشتار مردم بی‌گناه می‌زنند و از وحشیانه‌ترین روش‌ها برای اقدامات شوم خود استفاده می‌کنند هرگز نمی‌توانند پیروان واقعی رسول مهربانی‌ها باشند، رسولی که اسوه اخلاق حسنه بود و محمد امین بودن، وی را به درجه‌ای از انسانیت رساند که خداوند فرشتگانش را بر وی نازل و ایشان را پیشوای مسلمانان جهان قرار داد، رسولی که پیام‌آور صلح و نجات‌دهنده بشر از اعمال سخت و خشن بود.

رسول اکرم(ص) با مهر و عطوفت فاتح قلب‌ها شد

مطلبی که عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با خبرنگار مهر در میان گذاشته و با تأکید بر اینکه تبلیغ اسلام آیینه مهر و محبت رسول الله(ص) بود، می‌گوید: رسول اکرم(ص) با زور و قدرت‌نمایی جهان را فتح نکرد بلکه با مهر و عطوفت فاتح قلب‌ها شد.

حجت الاسلام رحیم کارگر، پیامبر اسلام را فاتح قلوب تمامی انسان‌های آگاه، عارفان، بزرگان و اندیشمندان جهان دانست و ایشان را منادی انسانیت، برابری و صلح و آرامش معرفی ‌کرد.

وی دست‌یابی انسان‌ها به عدالت، کرامت، معنویت و جایگاه واقعی انسان در جهان را از اهداف حضرت محمد(ص) عنوان کرد که با مهم‌ترین رویکرد وی که همان محبت و مهر است دست یافتنی شد.

قهر پیامبر(ص) نیز جنبه مهرورزی داشت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عطوفت و محبت پیامبر اسلام(ص) را در تأسی از رحمانیت و رحیمیت خداوند معرفی کرد و آن را مسئله‌ای آشکار دانست که در سیره ایشان کاملاً قابل مشاهده بوده و هیچ کسی نمی‌تواند در صدد انکار آن باشد.

آیین وهابیت نسبتی با اسلام ندارد و این افراد که خود را وابسته به پیامبر و قرآن می‌دانند دارای قرائت‌های شیطانی هستند

وی بر این نکته تأکید کرد که رسول اکرم(ص) انسان‌ها را مرحله به مرحله پیش می‌برد تا آنها را به سمت طهارت، سلامت نفس و روح سوق داده و محبت و مهرورزی و برادری را در بین آنها تبلیغ می‌کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با اشاره به جنگ‌های پیامبر که به نوعی دفاع از مظلومان و مردم و ستم دیدگان بود، این جنگ‌ها را نیز در راستای همان مهرورزی و عطوفت و دفاع از مظلوم برشمرد و تأکید کرد: مهر و قهر پیامبر اسلام(ص) نیز دارای بعد عاطفی و مهرورزی است.

وهابیت نسبتی با اسلام و پیامبر ندارد

حجت الاسلام کارگر نسبت دادن برخی از رفتارها و حرکات گروه‌ها به اسلام و پیامبر(ص) را جفا در حق ایشان توصیف و تصریح کرد: آیین وهابیت نسبتی با اسلام ندارد و این افراد که خود را وابسته به پیامبر و قرآن می‌دانند دارای قرائت‌های شیطانی هستند زیرا اسلام و پیامبر(ص) هیچ‌گاه بر کشتار مظلومان، افراد بی‌گناه و تهمت و هتک آبرو سخنی نگفته است.

وی تأکید کرد: این افراد نه‌تنها بعد جهادگری اسلام و سیره پیامبر(ص) را بلکه تمام آموزه‌های دینی اسلام ناب محمدی(ص) را به سخره گرفته‌اند و آن را ابزاری برای پیشبرد اهداف شوم خود قرار داده و هیچ وابستگی به اسلام و پیامبر ندارند.

داعش پیرو پیامبر(ص) نیست

مدیر گروه حج و تبلیغ موسسه عالی حوزوی امام رضا(ع) نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با تأکید بر اینکه به بهانه نرمش و مدارا نباید مقابل ظالمان و مستکبران روی خوش‌نشان داد، افزود: نباید به بهانه دفاع از اسلام خون افراد بی‌گناه و مظلومان را ریخت.

رسول گرامی اسلام(ص) ضمن جنگ با کفار و ظالمان، با مسیحیان و یهودیانی که از حداقل‌های صفات برخوردار بودند تعامل داشتند

حجت الاسلام حسن غفاری فر با اشاره به جنایاتی که داعش و وهابیت به نام اسلام و پیروی از پیامبر(ص) انجام می‌دهند بر این نکته تأکید کرد که هیچ‌کدام از این‌ها پیروان اسلام و حضرت محمد(ص) نیستند.

مدیر گروه حج و تبلیغ موسسه عالی حوزوی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه رسول گرامی اسلام(ص) پیوسته سعی داشتند تا همه گروه‌ها و افراد را با محبت و اخلاق حسنه به دین اسلام دعوت کنند، ادامه داد: در کنار تمامی این اقدامات مصلحانه ، رسول گرامی اسلام(ص) ضمن جنگ با کفار و ظالمان، با مسیحیان و یهودیانی که از حداقل‌های صفات برخوردار بودند و از زور و ظلم دور بودند نیز تعامل داشتند.

خبرنگار: سیده مرضیه میرقادری

کد N1061286

وبگردی