آفتاب

تصویب قطعنامه علیه آنکارا در پارلمان عراق/فراکسیون بدر ترکیه را تهدید کرد/ واکنش علمای اهل سنت

تصویب قطعنامه علیه آنکارا در پارلمان عراق/فراکسیون بدر ترکیه را تهدید کرد/ واکنش علمای اهل سنت

پارلمان عراق روز چهارشنبه قطعنامه ای در محکومیت مداخله آنکارا در امور داخلی عراق را با آرای نمایندگان این کشور تصویب کرد.

 به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، نمایندگان عراقی در چهل و دومین جلسه رسمی خود به ریاست سلیم الجبوری و با حضور 195 نماینده، حضور نظامیان ترکیه در استان نینوا به مرکزیت موصل را مورد بررسی قرار دادند.
نمایندگان پارلمان عراق در این جلسه به قطعنامه محکومیت اقدام نظامی ترکیه درشمال عراق، رای داده و از دولت خواستند تدابیر لازم را در برابر این مداخله آنکارا اتخاذ کند.
ارتش ترکیه روز جمعه گذشته بیش از یکهزار و 200 تن از نظامیان خود را وارد بعشیقه در استان نینوا کرد که با واکنش تند بغداد روبه رو شد.
حیدرالعبادی که به دولت ترکیه یک مهلت 48 ساعته برای خروج نظامیانش از نینوا داده بود، روز گذشته در گفت وگوی تلفنی با فرمانده ناتو، خواسته بود ترکیه را برای خروج نظامیانش از شمال عراق وادارد.
همچنین عنوان می شود که تلاش هایی برای مهار بحران ایجاد شده در روابط بغداد - آنکارا درحال انجام است که در این میان رسانه های عراقی از مک گورک نماینده اوباما در ائتلاف بین المللی ضد داعش نام می برند.
در همین حال، مردم عراق نیز طی 3 روز گذشته با تجمع در برابر سفارت ترکیه ، ضمن اعتراض به اقدام نظامی و مداخله در امور داخلی عراق، خواستار خروج نظامیان ترکیه از کشورشان شده اند.

فراکسيون بدر: اگر ترکيه عقب نشيني نکند، واکنش نشان خواهيم داد 

در همین حال واحد مرکزی خبر به نقل از الغد پرس نوشت: فراکسیون بدر در مجلس نمایندگان عراق تاکید کرد: در صورتی که نیروهای ترکیه خاک عراق را ترک نکنند، مقاومت اسلامی عراق بدون شک به این مساله واکنش نشان خواهد داد.
به گزارش پایگاه خبری «الغد پرس»، فراکسیون بدر در مجلس نمایندگان عراق امروز چهارشنبه تاکید کرد: در صورتی که نیروهای ترکیه از خاک عراق عقب نشینی نکنند مقاومت اسلامی در عراق به این مساله واکنش نشان خواهد داد.
بر پایه این گزارش، قاسم الاعرجی رئیس این فراکسیون در اظهارتی به «الغد پرس» گفت: « وی این مساله را که نیروهای ترکیه از عراق عقب نشینی کرده اند، تکذیب می کند.. باید بگویم کسی که این مساله را بیان کرده، اطلاعاتش اشتباه بوده است و این تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر حضور نیروهای ترکیه است».
الاعرجی گفت:‌ «فراکسیون بدر همه اقدامات و خط مشی هایی را که دولت عراق برای پاسخ به طرف ترکی اتخاذ می کند، تایید و از آن حمایت می کند».
رئیس فراکسیون بدر گفت: «عراق با پایان مهلت تعیین شده برای عقب نشینی ترکیه، ‌مساله را به شورای امنیت بین المللی و سازمان ملل انتقال می دهد و از این نهاد می خواهد به ترکیه برای عقب کشیدن فوری نیروهایش از خاک عراق فشار وارد کند».

موضع دارالافتای عراق دربرابر اقدام ارتش ترکیه

در همین زمینه العالم هم گزارش داد: مرکز صدور فتوای دینی (دار الافتا) اهل تسنن عراق ورود نیروهای ارتش ترکیه به شمال عراق را محکوم کرد و از دولت بغداد خواست دربرابر این اقدام آنکارا بایستد.
خبرنگار شبکه خبری العالم در بغداد در گزارشی خاطرنشان کرد که در پی ورود نیروهای ترکیه به استان موصل که باعث خشم دولت و ملت عراق شده است، دارالافتای اهل تسنن و جماعت عراق با صدور بیانیه ای ورود این نیروها را به موصل محکوم و آنها را نیروهای اشغالگر توصیف کرد.

علمای اهل تسنن عراق در این بیانیه از دولت عراق خواستند تدابیر بازدارنده ای در این خصوص اتخاذ کند.

" شیخ خلیل الکیسبی" عضو دبیر خانه دار الافتای اهل تسنن عراق در این خصوص به خبرنگار العالم گفت: مداخله ترکیه یا هرگونه مداخله خارجی که حاکمیت عراق را نادیده بگیرد، محکوم می کنیم.
 
"شیخ مهدی الصمیدعی" مفتی اهل سنت عراق نیز به خبرنگار العالم گفت: از دولت می خواهیم توضیح دهد چرا نیروهای ترکیه بدون اجازه و بدون اطلاع دولت وارد عراق شده اند، ما نمی دانیم چه کسانی به این نیروها اجازه داده اند وارد عراق شوند؟
"شیخ سعد مشعن" رئیس تجمع عشایر الطایی استان صلاح الدین عراق  نیز در گفت وگو با العالم تصریح کرد: ما از نخست وزیر عراق می خواهیم  گام های لازم را برای پایان دادن به این وضع بردارد.
"حسین فلیح زوبعی" استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار العالم، هرگونه دخالت خارجی از طرف ترکیه، آمریکا یا هر کشور دیگری را در عراق، مردود دانست.

بر اساس گزارش خبرنگار العالم، ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق این اعتقاد را در برخی بوجود آورده است که این اقدام در حمایت از تروریسم صورت گرفته و این درحالی است که آنکارا باید به حاکمیت عراق احترام بگذارد و بدون تردید عراقی ها برای دفاع از سرزمین خود آماده اند. بسیاری از اهل سنت و شیعیان عراق معتقدند ورود نیروهای ترکیه به کشورشان به مثابه تلاش برای تجزیه این کشور است، عراقی ها این امر را نمی پذیرند و در این شرایط انسجام و همبستگی برای حمایت از مرزهای خود را ضروری می دانند. ضرورت عقب نشینی ارتش ترکیه از خاک عراق خواسته ای مردمی و سیاسی بوده و دولت عراق بارها تأکید کرده است هیچ گونه توافقنامه ای با دولت ترکیه که اجازه عبور از مرزها را به هر بهانه ای بدهد، امضا نمی کند.

ائتلاف ملی عراق خواهان اخراج سفیر ترکیه شد


تسنیم  هم در این باره گزارش داد: ائتلاف ملی عراق خواستار اخراج سفیر ترکیه از عراق و توقف همه مبادلات تجاری با این کشور تا زمان خارج کردن نیروهایش از خاک عراق شد.

حیدر المولی نماینده ائتلاف ملی عراق در گفت وگو با سایت المدی پرس گفت: این ائتلاف در نشست خود در ساختمان مجلس ضمن محکوم کردن ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق تصمیم گرفت تا از وزارت خارجه بخواهد که به سفیر ترکیه ابلاغ کند وی عنصر نامطلوبی است و از عراق اخراجش کند.

وی افزود:  ائتلاف ملی همچنین تصمیم گرفت که از وزارت خارجه بخواهد تا خواستار برگزاری نشست اضطراری  شورای امنیت برای بررسی اشغالگری ترکیه شود.

المولی تصریح کرد: یکی دیگر از تصمیمات ائتلاف ملی، درخواست از وزارت تجارت برای متوقف کردن همه همکاری‌های تجاری با ترکیه و درخواست از وزارت کشور و گذرگاههای مرزی برای متوقف کردن هرگونه تعامل با ترکیه و عدم اجازه ورود کالاهای این کشور به عراق تا زمان خارج کردن نیروهایش از خاک عراق بود.

 

لزوم لغو توافقنامه عراق با ترکیه و بازنگری در توافقنامه با آمریکا

عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس نمایندگان عراق امروز بر لزوم بازنگری در توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا و لغو توافقنامه‌ای که در دوره صدام بین عراق و ترکیه امضا شده بود، تاکید کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری "أین نیوز" عراق، صباح الساعدی بر لزوم لغو توافقنامه بین عراق و ترکیه تاکید کرد.

  این توافقنامه که در دوره صدام بین عراق و ترکیه امضا شد به نیروهای ترکیه اجازه می دهد که 35 کیلومتر وارد خاک عراق شوند.

الساعدی تاکید کرد: لازم است که این توافقنامه لغو شود و در جلسه امروز مجلس لغو خواهد شد. این توافقنامه به نیروها اجازه ورود تا عمق 35 کیلومتری را می داد اما باید اینکار با موافقت دولت‌های عراق و ترکیه انجام شود.

الساعدی تاکید کرد: ورود ترکیه به خاک عراق، نقض آشکار حاکمیت عراق و این توافقنامه است.

وی درباره توافقنامه امنیتی راهبردی بین عراق و آمریکا نیز گفت: کمسیون امنیت و دفاع مجلس خواستار بازنگری در این توافقنامه شده است زیرا آمریکا به اجرای آن پایبند نبوده است.

مجلس نمایندگان عراق امروز در چهل و دومین جلسه خود به ریاست سلیم الجبوری و حضور 195 نماینده به طرح محکومیت مداخله ترکیه در عراق رای داد و از دولت عراق خواست تا اقدامات لازم را درقبال این مداخله اتخاذ کند.

49310

کد N1061124

وبگردی