آفتاب
هافینگتن پست:

برجام پیروزی منحصر به فرد دیپلماسی بر زور است

برجام پیروزی منحصر به فرد دیپلماسی بر زور است

یک روزنامه آمریکایی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را نقطه عطفی بزرگ در تاریخ حل مسالمت آمیز اختلافات کشورهای جهان دانست و نوشت: چشم‌انداز همکاری‌های علمی و امنیت و ثبات در منطقه از نتایج اجرای این توافق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه هافینگتن پست، چهارشنبه دوم دسامبر 2015 که آخرین گام به سمت اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برداشته شد، نقطه عطفی بزرگ در تاریخ حل صلح آمیز اختلافات میان کشورهای جهان را به وجود آورد. در این روز، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی خود را که بسیار قابل پیش بینی بود از مسایل باقیمانده برنامه هسته ای ایران به شورای حکام ارائه داد. در این گزارش آمده است آژانس هیچ نشانه موثقی از فعالیت های ایران در زمینه ساخت ابزار انفجاری هسته‌ای و مواد هسته‌ای مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی این کشور پس از سال 2009 پیدا نکرده است.

این فرایند طولانی و پیچیده که تقریبا دو سال به طول انجامید، سرانجام به این نقطه عطف رسید. این را می توان یک پیروزی منحصر به فرد دیپلماسی بر زور، تعامل بر انزوا و پیروزی علوم و مهندسی ملایم بر لفاظی‌های تند محسوب کرد.

زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند ایران به تعهدات مرتبط هسته ای‌اش پایبند است و شورای حکام در 15 دسامبر این گزارش را بررسی و بررسی‌های خود را درخصوص ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف کند، می‌توان فرض کرد که آخرین مانع برای اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برداشته شده است. سپس در روز اجرا که ممکن است اویل سال 2016 باشد، اتحادیه اروپا و سازمان ملل تحریم‌های خود علیه ایران را برمی‌دارند و آمریکا نیز تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران را لغو خواهد کرد.

به نوشته هافینگتن پست، امنیت و دستاوردهای دیگر توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به علاوه چشم انداز همکاری‌های جدی علمی در آینده نه فقط با ایران بلکه با همه کشورهای منطقه خلیج فارس برای همه کسانی که در منطقه زندگی می‌کنند بسیار سودمند خواهد بود.

یکی از ستون های اصلی برجام همکاری هسته‌ای صلح آمیز است که به آن ایمنی هسته‌ای می‌گویند، راه را برای تعامل میان کارشناسان نظارتی و ایمنی هسته‌ای ایران با کارشناسان کشورهای گروه 1+5 و کشورهای دیگر هموار می‌کند. برجام همچنین همکاری در زمینه‌هایی مانند پروازهای تجاری را تسهیل می‌کند.

بر اساس گزارش تازه منتشر شده مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سپتامبر 2015 درباره حادثه فوکوشیما دایچی که در سال 2011 روی داد، یوکیا آمانو گفت که ‌درباره ایمنی هسته‌ای در هیچ کشوری آسودگی خاطر وجود ندارد. برخی از عواملی که منجر به این حادثه شد مختص ژاپن نیست. درس‌هایی که از این تجربیات گرفته می‌شود کلیدی برای فرهنگ ایمنی است و برای هر کشوری که انرژی هسته‌ای دارد ضروری است. ایمنی همیشه باید در اولویت قرار بگیرد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: این توصیه‌ها امروز برای آینده کشورهای منطقه خلیج فارس بیش از همیشه حیاتی است زیرا این منطقه در حال تبدیل شدن به فعال‌ترین منطقه در ساخت نیروگاه های هسته‌ای جهان است.

توافق هسته‌ای با ایران بهترین سازوکار برای عملی و اجرایی کردن توصیه های آژانس در منطقه خلیج فارس است که می‌تواند میراث قابل توجه برجام در این منطقه و فراتر از آن باشد.

انتهای پیام

کد N1061115

وبگردی