آفتاب

فرمانده ارشد آمریکا: تداوم حضور نظامی آمریکا در افغانستان تغییر سیاستی بزرگ است

فرمانده ارشد آمریکا: تداوم حضور نظامی آمریکا در افغانستان تغییر سیاستی بزرگ است

فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در افغانستان به خبرنگاران گفت: تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای حفظ 9800 نیروی آمریکایی در افغانستان در سال 2016 میلادی در کل منطقه سرو صدا به پا کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال جان کمپبل، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: سال گذشته در این زمان آمریکا به سمت حفظ هزار نیرو در افغنستان تا پایان سال 2016 پیش می رفت. ما در حال تعطیل کردن تمام پایگاه های خود بودیم. اما وضعیت الان با آن زمان بسیار متفاوت است.

وی افزود: اما در ماه اکتبر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در بیشتر مدت سال 2016 آمریکا 9 هزار و 800 نیروی خود را در افغانستان نگاه خواهد داشت و این رقم تا اول ژانویه سال 2017 به 5 هزار و 500 نفر خواهید رسید. کمپبل این مسئله را تغییر سیاستی بزرگ توصیف کرد.

کمپبل ادامه داد: اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان نقطه نظر کاملا متفاوتی دارد. او یکی از شرکایی است که خواستار اقدامات آمریکا در کشورش است و به مردم افغان درباره از خودگذشتگی‌های آمریکا برای افغانستان سخن می‌گوید. اشرف غنی آمریکا را به عنوان یک شریک اساسی می‌داند. تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای حفظ 9800 نیرو در افغانستان در سال 2016 میلادی به مردم افغانستان اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. این مساله به مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که جامعه بین الملل همچنان از آنها حمایت می‌کند اگر آمریکا بماند تمامی شرکا می‌مانند اما اگر آمریکا افغانستان را ترک کند تمامی این شرکا کشور را ترک خواهند کرد.

این فرمانده آمریکایی گفت: تصمیم جدید اوباما به خاطر پیامدهایی که به دنبال داشت اهمیت می یابد. 40 کشوری که نیروهای نظامی آنها در افغانستان حضور داشته‌اند، هفته گذشته در نشست وزرای امور خارجه ناتو توافق کردند به کمک های انسانی و مالی خود به ماموریت افغانستان ادامه دهند.

وی افزود: این بزرگترین عملیات کنونی ناتو است و ما فرصت ارتقاء آنچه را که در 14 سال گذشته انجام داده‌ایم داریم. البته مشکلاتی نیز وجود دارد اما دولت افغانستان تمایل دارد تا با این مشکلات مقابله کرده تدابیر لازم را بیاموزد و به سمت جلوحرکت کند.

وی به حمله طالبان به قندوز به عنوان یکی از این مشکلات اشاره کرده و گفت: تصرف موقت قندوز توسط طالبان پیروزی برای دشمن و زنگ بیدارباشی برای دولت افغانستان است. مقامات افغان می‌دانند که باید حکمرانی در سطوح پایین‌تر را برای متوقف کردن وقوع حملات مشابه ارتقاء دهند.

انتهای پیام

کد N1060949

وبگردی